Oikealle vai vasemmalle kaartaminen vaikeampaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hannula
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Oikealle vai vasemmalle kaartaminen vaikeampaa? -

• Vasemmalle kaartaminen on vaikeampaa, olen vasenkätinen

Ääniä: 0 0,0%
  • Vasemmalle kaartaminen on vaikeampaa, olen oikeakätinen

• Oikealle kaartaminen on vaikeampaa, olen vasenkätinen

Ääniä: 1 25,0%
  • Oikealle kaartaminen on vaikeampaa, olen oikeakätinen

Ääniä: 3 75,0%
  • Suunnalla ei ole mielestäni merkitystä, olen vasenkätinen

• Suunnalla ei ole mielestäni merkitystä, olen oikeakätinen

• Ääniä yhteensä
    4

Hannula

Kouluttaja
Rata ja koulutus
MotOrg ry - Kunniajäsen
Sijainti
Helsinki
Tehdäänpä pieni tutkimus tämmöisestä aiheesta, paremman tiedon puutteessa.

Suurin osa meistä on varmaankin huomannut, että joko vasemmalle tai oikealle kaartaminen tuntuu vaikeammalle kuin toiseen suuntaan kaartaminen. Olisi kiinnostavaa tietää, onko toinen näistä tavallisempi kuin toinen ja korreloiko kuskin vasen- tai oikeakätisyys tähän jotenkin. Jätetään nopeudensäätely tässä huomioimatta ja ajatellaan asiaa vain kaartamisen kannalta.

Mihin luokkaan tunnet kuuluvasi?

Tulin viimeks ajatelleeks tota ennen kuin olin edes olin ajanut pyörällä... Eipä sitä enään tuu niin ajatelleeks, mut enpä usko että sillä mitään merkitystä on kumpaan suuntaan kaarran..

Mutta tarkistan asian tänään..  
062802moto_prv.gif

Radalla ku ajaa ni huomaa hyvin.. Eli oikee kätinen oon ja oikeelle vaikeampi saada esim polvee maahan
biggrin.gif

Oikealle kaartaminen on himpun verran vaikeampaa, mutta vasemmalle kääntämisessä on se ongelma, että täytyy miettiä ettei pää ole vastaantulevian kaistalla  
tounge.gif
Hyvin on tiellä pysytty eikä ole ollut edes lähelläkään
smile_org.gif
Kopkop..

Kerran kypärän sisällä tuli mieleen, että kun Englannissahan ajetaan vasemmalla puolella tietä niin miettikää kuinka "vaikeaa " on kun sanotaan, että oikealle puolelle on vaikeampi kääntää ja heillä täytyy samalla miettiä ettei ole liian kaistan reunassa siksi ettei ole pää autojen kanssa törmäyskurssilla..

Radalla ku ajaa ni huomaa hyvin.. Eli oikee kätinen oon ja oikeelle vaikeampi saada esim polvee maahan  
biggrin.gif
On se jännää!
biggrin.gif
Mulla ei oo mitään ongelmaa saada polvea maahan kumpaan tahansa suuntaan, kyse on puhtaasti ajoasennosta ja tangon käännöstä
wink.gif

Mm. ahvenistolla on kolme kurvia joissa en ole laittanut polvea maahan. Nyppylä, nopein oikea ennen maaliviivaa, sekä varikon kohdalla oleva nopea pitkä vasen. Ennen maalivaa olevassa kurvissa syynä kova vauhti ja kahdessa muussa turva-alueen puuttuminen, eli ei houkuta paukauttaa suoraan päin kaidetta pyörä sylissä. Mutta esimerkiksi hevosenkengän ajan aina välillä koko matkan polvi maahan laahaten. Se ei ehkä olisi tarpeen, mutta siinä on vain sitä jotain fiilistelyä!
062802jumpie_prv.gif

En tiedä miksi mutta jo vesselinä tuli fillarilla kaahattua aina vasemalle, oikealle se on vaan jotenkin luonnottomampaa.

Oikeakätisillä kaikki on näköjään vaikeampaa
bawling.gif

On se niin väärin
biggrin.gif

Moottoripyörällä ei mitään eroa mutta esim hokkareilla vasuriin paljon helpompi sirklata ja laskettelurinteessä lähtee hypyt pyörimään ainoastaan vasuriin.

biggrin.gif
On se jännää!
biggrin.gif
Mulla ei oo mitään ongelmaa saada polvea maahan kumpaan tahansa suuntaan, kyse on puhtaasti ajoasennosta ja tangon käännöstä
wink.gif

Mm. ahvenistolla on kolme kurvia joissa en ole laittanut polvea maahan. Nyppylä, nopein oikea ennen maaliviivaa, sekä varikon kohdalla oleva nopea pitkä vasen. Ennen maalivaa olevassa kurvissa syynä kova vauhti ja kahdessa muussa turva-alueen puuttuminen, eli ei houkuta paukauttaa suoraan päin kaidetta pyörä sylissä. Mutta esimerkiksi hevosenkengän ajan aina välillä koko matkan polvi maahan laahaten. Se ei ehkä olisi tarpeen, mutta siinä on vain sitä jotain fiilistelyä!  
062802jumpie_prv.gif
Siis korjataa edellistä kirjotustani. Vaikeempi sanan vois korvata vaikka pelottavampi sanalla
biggrin.gif
Oikeelle kääntymiseen en vaan jotenki luota ku tuntuu jotenki luonnottomalta tai jotain
tounge.gif

Oikeakätisiä ollaan ja oikealle vääntäminen on tokkiinsa vaikeampaa. Vasemmalle taittaessa hyvä asento löytyy heti ja pystyy paljon paremmin tunnustelemaan esim. renkaiden toimintaa. Oikealle kääntyessä koko homma menee asennon hakemiseksi, kunnes huomaa että mutka meni jo.

Ei se nyt vaikeaa ole kumpaankaan suuntaan, mutta ajoasennon hakeminen oikealle on hiukan haastavempaa.
Väittäisin tämän johtuvan lähinnä siitä, että ajamaan on tullut opeteltua lähinnä Motoparkissa ja siellä ei ole kuin pari mutkaa oikealle.

Oikeakätisillä kaikki on näköjään vaikeampaa
bawling.gif

On se niin väärin
biggrin.gif
Nii-i. Täytyykin opetella kirjottamaan vasurilla jos helpottais
wink.gif
..

Joka tapauksessa, vasemmalle kääntyy huonommin, omana analyysina tuumaillut että puristan vasemmalla jostain syystä kovemmin kahvaa (hartialukko?), kun taas kaasukäsi on rennompi. Alamäki ja tiukka vasen on tuskaa bonuksena muu liikenne mitä pitää vähän varoa.

...mielenkiintosta. Ja lohuttavaa. Kuulun siihen suurhen enemmisthön jolla tämän gallupin mukkaan oikialle kaartaminen ei ole yhtä luonnollista kuin vasemmalle.

Tämähän tullee ilimi käytännössä vasta radalla. Normi maantie/nurkka-ajossahan tuolla ei ole mithän merkitystä.

Moottoripyörällä ei mitään eroa mutta esim hokkareilla vasuriin paljon helpompi sirklata ja laskettelurinteessä lähtee hypyt pyörimään ainoastaan vasuriin.
Oikealle vaikeampi ehkä hitusen, tai oikeastaan nopeuden kasvaessa huomaa olevan vaikeampaa, ei nyt rauhallisessa ajossa eroja... ja oikea kätinen.

ja vasemmalle sirklaus helpompaa... ja rightia pelaa, kuten oikeakätisten kuuluukin mielestäni, saahan oikealla enempi voimaa laukausksiin kun se on alhaalla... sanoo jo järkikin.

tounge.gif

Oikealle vaikeampi ehkä hitusen, tai oikeastaan nopeuden kasvaessa huomaa olevan vaikeampaa, ei nyt rauhallisessa ajossa eroja... ja oikea kätinen.

ja vasemmalle sirklaus helpompaa... ja rightia pelaa, kuten oikeakätisten kuuluukin mielestäni, saahan oikealla enempi voimaa laukausksiin kun se on alhaalla... sanoo jo järkikin.

tounge.gif
No lätkä on oma kysymyksensä. Leftiä pelaan ja vasemmalle on helpompi sirklata, varsinkin takaperin
tounge.gif

Veikaisin että tuolla mailan pidolla voi olla jotain tekemistä tukijalan kanssa. Veikkaisin että syöttö/veto lähtee vasemmalta helpommin kun on oikea jalka edessä. Ja tällöin homma menee oikein, se 'vahvempi' jalka on tukijalkana. Jos ette usko, niin ottakaa maila ja menkää kadulle koittaan laukausia siten että ammutte tukijalan puolelta
tounge.gif

Back