• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Oikealle kallistamisen sietämätön vaikeus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tommy_84
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ostin viime kesän lopulla ensimmäisen pärräni ja mitä nyt olen semmoset 6000km yhteensä ajellut tähän päivään mennessä.  
Suoraanhan osaa kuka tahansa ajaa isoa lujaa mut sitkun mutka tulee eteen niin siinä ne taidot punnitaan.
Vasemmalle kallistaminen onnistuu "melkein" yhtä hyvin kuin Valentino Rossilta mut oikealle kun koittaa kallistaa niin tuntuu et ei uskalla sitten yhtään. Pakko hiljentää vauhtia rajusti jotta homma hoituu tyylikkäästi.

Osaatteko antaa mitään vinkkejä, jotta ongelma poistuisi?

Radalle treenailemaan
smile_org.gif

Autto ainakin mun ajamista kamalasti .

(siihen saattaa kyllä jäädä koukkuun
lookaround_orig.gif
)

Vai että veri vetää enemmän vasemmalle, kai äänestit sen mukaan
wink.gif
Asiaan, itsellä kanssa vasemmalle paljon kallistaminen tuntuu luonnollisemmalle. Ajan kanssa tuli luottamus kallistaa reilusti myös oikealle. Sama juttu kurapyörien kanssa, vasemmalle uskaltaa vetää isoa siivua kylki edellä. Oikealle päin mennessä tuntui et ei ois ihan näpeis. Joku viisas osaa varmaan sanoa mistä nää johtuu, oisko jotain tekemistä oikea/vasenkätisyyden kanssa. Itse tuppaa oikeaa kättä käyttämään kaikessa...  
nixweiss.gif

Ja enhän mä mitään tiiä, mutta aatellu kun oon oikeejalkanen ja se vasemmalle kallistaminen tuntuu paremmalta.. niin vasenhan se on tukijalka myös vaikkapa jalkapalloa potkaistessa.. liekö tos mitään yhteyttä
nixweiss.gif

Edit: pystyn kyllä melkolailla yhtähyvin kanttaan kummallekki puolelle, vaikka ois vauhtiaki. Se vasen vaan tuntuu silti helpommalta..

Olet 3 vuotiaana pyörällä harjoitellessa kaatunu sille puolelle ensikaatumisesi. Alitajunta nähkääs!
biggrin.gif

Mulle on kanssa iät ja ajat tuottanu tuo oikealle kanttaaminen takertelua. Pikkasen olen sitä saanut parannettua seuraavasti: Vähän ennen pistettä, josta kääntö alkaa, olen vielä korostetummin (verrattuna vasempaan) muuttanut ajoasentoani aktiivisempaan suuntaan. Eli kroppaa sisäkurvan puolelle ja hieman eteenpäin. Ja pelkkien jalkaterien muuttaminen tapeilla (varpailla olo- asentoon  
tounge.gif
)tuntuis vaikuttavan, muuttaen omalta osaltaan aktiivisempaan ajoasentoon. Aikansa sitä kyl meikä pystyy ajelee ku veltto p***a mopon selässä, mut vauhdin noustessa alkaa näihinkin asioihin kiinnittää huomiota.  
pftroest.gif

Kunhan kilomeetrejä karttuu vielä lisää, niin eiköhän se molempiin suuntiin kallistaminenkin ala luonnistumaan. Itsellä takana vasta runsaat 100000km pyörällä ja aina silloin tällöin sitä vaan jotain uutta oppii kun pyörällä ajelee. Ota siis lunkisti. Kyllä se siitä...
smile_org.gif

kyllä se vähän huonompi on se oikea, kyllä polven maahan saa oikeallekkin, mutta ei se taitto oo niin rento ja nopea kuin vasemmalle.

Juu, komppaan edellisiä eli radalle mars mars. Pari kertaa radalla auttoi ainkin mut pois tuösta kanttaamis ongelmasta.

Mä kanssa huomaan eron oikean ja vasemman välillä; oikealle ei kallistele niin mielellään. Sama juttu lasketellessa yms. Mutta juuri lasketellessa sain homman hoidettua tarpeeksi suurella treenaamisella joten oletan että radalla saisin karistettua peikon kyydistä myös prätkällä. Kai sitä pitäis joskus uskaltautua sinne.....
062802moto_prv.gif

Itellä vasemmalle kallistaminen on "vaikeampaa" (/"pelottaa").

Johtunee ehkä siitä, kun kerran tuli auto aika nätisti mutkassa vastaan mun kaistalla ku siihen suuntaan olin kallistanut. No, onneks ei käynyt mitään. Pyörä vaan äkisti pystyyn, jarrua niin pirusti, hiekalle, karvan verran ojan puolella käymistä, pyörä vatkaten takas tielle.
mad.gif

Suosittelisin myös että alkaa heti opettelee vastaohjauksen käyttöä kurveissa... siinä kun kallistuu vähän niinkuin itsestään
cool.gif

Niih... ja työntöohjaukseksi sitä myöskin haukkuvatten
wink.gif

Harjoitusmielessä moottoriteiltä poistuvat rampit ovat hyvä, koska ne kääntyvät yleensä oikealle. Vastaohjaus, katseen käyttö ja painoa ulommalle jalkatapille. Kyllä se siitä lähtee.

Ihminen taitaa olla aina hieman "toispuoleinen" olento, sille ei voi mitään ( paitsi treenaamalla ). Itse tunnustan myös kuuluvani tuohon vasurimutkaan helpommin taittavien kastiin eikä se kohtuullisella rata-ajolla ole vielä helpottanut. Jopa käsittelyharjoittelussa tiukan ympyrän ajaminen ohjaus topparissa on helpompaa vasemmalle kuin oikealle. Jopa ihan itsensä kääntäminen oikean kautta tuntuu "epäluonnolliselta", vaikeuttaa perinteistä suomalaista paritanssi -sessiota
biggrin.gif

Kai se radalla treenaminen on ainoa tehokas tapa oppia; toistoja pitää olla tarpeeksi ja keskittyä juuri tuohon asiaan eikä esim. suorilla luukkuttamiseen
wink.gif
.

Kannattaa tuota miettiä, että mitä tekee eri tavalla toiselle puolelle. Itse löysin eroavaisuudet radalla ja pystyin niihin virheisiin puuttumalla löytämään yhtäläisen rentouden molempiin suuntiin kääntyessä. Ajoasennosta se ainakin mulla oli kiinni ja rentous on kaiken a ja o.

Tämä nyt ei varsinaisesti vastaa vasen/oikea -juttuun, mutta noin yleisesti ittelläni olen huomannut, että mutka-ajoa auttaa kun ottaa tietoisesti hiukan agressiivisemman ajoasennon => päätä alemmas ja eteenpäin, jalat tapeilla vähän taemmas, polville tukea tankista. Toki jos pyörä on valmiiksi kyykky, niin voi olla vaikea rueta laittamaan vielä kyykympään, mutta semmosille "normaalin" ajoasennon omaaville malleille...

Mutua:
Henkisellä puolella asiaa voisi käsitellä jotenkin näin; hyväksyy sen että päässä on jonkinlainen lukko eli ei ainakaan lähde väkisin runtaamaan niitä oikeita mutkia. Sen sijaan miettii ja pohdiskelee ajosuoritusta ja käy sitä päässä läpi, missä kohtaa se pelko iskee. Nukkuu yön yli, antaa ajatusten hautua, unohtaa asian hetkeksi kokonaan jne. Kun on kuupalle on selvinnyt että mitään järjellistä syytä onglelmaan ei ole niin, sitten lähtee taas kokeilemaan ja treenaamaan. Ota ns. Finlandia-hiihto -asenne, päättäväinen (tiedät että menee läpi) muttei ylilatautunut, jännittävä.

Toki jos pyörä on valmiiksi kyykky, niin voi olla vaikea rueta laittamaan vielä kyykympään, mutta semmosille "normaalin" ajoasennon omaaville malleille...
Kyllä se toimii kyykymmälläkin pyörällä. Tiukempaa otetta tankista polvilla ja yrittää päästä vähän enemmän "pyörän päälle." Pikkusen kun antaa painoa olkapäästä niin saa kallistukseen sellasen letkeän fiiliksen. Ja reilusti sitä katsetta kurviin - vähän vaikka liioitellusti treenatessa.

kyllä se tosiaan näim on et vasemmalle menee polvi maahan(ja pari kertaa jalkatappikin pompauttanu), mut ei oikeelle, niin rennosti
omg.gif

ja muuten, sama juttu luistellessa, siis pitkillä bleideillä(ja ehkä hokkareillaki?)
mystistä?
ghostface.gif

Back