• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Nyt on kiire, tomtom ja tyre. Joku viisas vastatkoon

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JMH
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

JMH

Orgin Keulahahmo
MotOrg ry jäsen
Elikkäs, jos poikkean Giganttiin hakemaan perus autonavin, niin seurusteleeko joku myynnissä olevista malleista Tyren kanssa ja reittisuunnittelu onnistuu.

Lähtö huomenaamulla. Vaihtoehto B on, että lähden harhailemaan kohti Kokkolaa kaikkien peltojen välistä, ja kun alkaa väsyttää, niin näppäilen lainassa olevaan Navigoniin määränpään toivoen, että en ole kovin kaukana.

Tämä tomtom olisi siis pysyväisratkaisu.

Tattis.

kaikki uudet tomit ja garminit saa ymmärtämään Tyreä

toinen asia on että kun suunnittelet reitin Tyrellä niin reittiä siirettäessä navi laskee reitin uudelleen ja saattaa oikoa tai kiertää verrattuna siihen mitä reitti Tyrellä komputterin näytöllä oli

Vain reittipisteet siirtyy naviin, kone laskee omien asetustensa mukaan niiden väliset tiet uudelleen

nystres sanoi:
kaikki uudet tomit ja garminit saa ymmärtämään Tyreä

toinen asia on että kun suunnittelet reitin Tyrellä niin reittiä siirettäessä navi laskee reitin uudelleen ja saattaa oikoa tai kiertää verrattuna siihen mitä reitti Tyrellä komputterin näytöllä oli

Vain reittipisteet siirtyy naviin, kone laskee omien asetustensa mukaan niiden väliset tiet uudelleen

Eli myös nämä TomTom livet ymmärtää reittisuunnittelua?

Tuota laskentaahan voi kiertää lisäämällä reittipisteitä, varmaankin. Oli vain aikaisemmin puhetta navien kanssa pelanneen heebon kanssa, että nämä modernit autonavit eivät oikein ymmärrä reittisuunnittelun päälle. TomTomeissa on kuulemma päivitysten myötä ominaisuus hävinnyt. Mutta mutta, onhan vielä Garminin navit. Mites ne?

Reittien teko itse laittella on lähinnä pienen näytön vuoksi suurta tuskaa eikä laitteen softaa ole mitenkään siihen suunniteltu.
Garminit ja Tomit ottaa reittejä sisäänsä tietyissä omissa formaateissaan ja jos reitti toimii Tompan tai Garminin mopoversiossa toimii se myös autoversiossa
Itellä Garmin jonka paremmuudesta /huonommuudesta Tomppaan en pysty sanomaan mitään.

Helpommalla pääset kun laitat Navigoniin asetukset Kaunis reitti, ja vältä hiekkateitä

Valoa tunnelin päässä. Sain siirrettyä (näemmä) reitin navigoniin. Tiedostomuotoa piti muuttaa, ja sitten ihan copy paste.

Jatkan hämmästelyä. (Katsoin muuten Navigonin vaihtoehtoa kaunis reitti. Oli ihan paska. Ei yhtään nelinumeroista tietä osunut matkalle).

Niin ja iso käsi nopeille vastauksille :thumbup:

Myöhäistä ehkä, mutta TomTom toimii aavistuksen Garminia paremmin Tyren kanssa mun kokemusten mukaan.
Itse käytän isonäyttöistä Tomtomin autonavia. Tärkeää on laittaa niitä reittipisteitä tarpeeksi tiheään, ettei navi pysty sotkemaan hommaa. HUOM! Tomtomissa max reittipisteiden määrä on muistaakseni 46 / tallennettu reitti (.itn).

Homma tuntuis rokkaavan tuolla Naviconillakin, joka on lainassa. Huoh...

Edit: Katsos, otsikosta poistettiin voimasana... kyynel. Alkava loma pilalla. Kaikki modet on ilkeitä vain minulle.

:no:

JMN sanoi:
Myöhäistä ehkä, mutta TomTom toimii aavistuksen Garminia paremmin Tyren kanssa mun kokemusten mukaan.
Itse käytän isonäyttöistä Tomtomin autonavia. Tärkeää on laittaa niitä reittipisteitä tarpeeksi tiheään, ettei navi pysty sotkemaan hommaa. HUOM! Tomtomissa max reittipisteiden määrä on muistaakseni 46 / tallennettu reitti (.itn).

Sama kokemus mulla. Kokemusta sekä Garminista että Tompasta. Täytyy rehellisesti sanoa, että Tomppa tuntuu monessa mielessä paremmalta laitteelta - nimenomaan sen tärkeimmän eli navigoinnin ja tehdyn reitin seuraamisessa.

Tyrellä kun tein reitin Garminille, niin sekoili aivan käsittämättömästi. Tompalla taas ei ollut mitään ongelmia kunhan reittipisteitä oli riittävän tiheässä.

JMH sanoi:
Oli vain aikaisemmin puhetta navien kanssa pelanneen heebon kanssa, että nämä modernit autonavit eivät oikein ymmärrä reittisuunnittelun päälle. TomTomeissa on kuulemma päivitysten myötä ominaisuus hävinnyt. Mutta mutta, onhan vielä Garminin navit. Mites ne?

Kyllä mä olen aika monta Tomtom Liven valikkoa katsonut eikä sieltä löydy sitä reittisuunnitelma kohtaa. Siis mun kanssahan ainakin tästä aiheesta puhuit.

C-A-D sanoi:
Sama kokemus mulla. Kokemusta sekä Garminista että Tompasta. Täytyy rehellisesti sanoa, että Tomppa tuntuu monessa mielessä paremmalta laitteelta - nimenomaan sen tärkeimmän eli navigoinnin ja tehdyn reitin seuraamisessa.

Tyrellä kun tein reitin Garminille, niin sekoili aivan käsittämättömästi. Tompalla taas ei ollut mitään ongelmia kunhan reittipisteitä oli riittävän tiheässä.

Tyre+Garmin johtaa seikkailuihin :p

Klassikkokamaa. Ummikko saa kaikenlaisia vihjeitä, eikä oikein tiedä, mitä tehdä plus saattaa vetää ihan vääriä johtopäätöksiä :D

Elikkäs, kuva muodostunut siihen malliin, ettei noi uudet Tomin livet tukis reitintekoa Tyren kautta, mutta vanhemmat Tomit kyllä. Mites uus vs. vanha Garmin?

Kaksi kertaa olen yrittänyt uuteen Garmin Nuvi 550:een tehdä reitin Tyrellä ja kaksi kertaa olen sössinyt sen ja löytänyt itseni käsi päässä jossain missä minun ei olisi pitänyt olla. :blink: Olen kyllä aika kädetön noiden kanssa, mutta jos tekee reitin Tyrellä, niin kannattanee tehdä valmiiksi plan b.

Jotkut navigaattorit ei tue reittejä ollenkaan, varsinkin ne halvemmat.
On vain "mene pisteeseen A" toiminto ja kone laskee reitin sinne joko nopeimman tai lyhyimmän kautta riippuen asetuksista. Kannattaa kattoa ennenkuin ostaa

Tyrellä reittiä tehdessä on reittipisteiden riittävän määrän lisäksi huomioitava että reittipisteet merkkaa kartalle riittävän suurella karttanäytöllä eli pienellä mittasuhteella. Suurella mittasuhteella piste osuu herkästi poikkeavalle tielle tai muuten väärään kohtaan etenkin jos piste on lähellä risteystä. Ilmeisesti myös navin ja Tyren Googlemapsin karttakoordinaatit eivät ole aivan tarkalleen samat josta myös aiheutuu pientä heittoa.

Pitämällä kolme asiaa mielessä reittiä suunniteltaessa olen onnistunut tekemään viimeiset n. viisi reittiä "puhtaasti".

1. Reittipisteet merkattava riittävän suurelle kartalle (pieni mittasuhde eli paljon zoomia)
2. Reittipisteet riittävän tiuhaan (itse olen käyttänyt tilanteesta riippuen ~ 3-25 km)
3. Naviin siirretyn reitin kertaalleen tarkastaminen reittiyhteenvedosta navin näytöltä (tässä löytyy usein vielä virheitä)

Ainakin Tompan Rider 2:ssa väärin merkatun reittipisteen tunnistaminen ja ohittaminen tuntuu olevan mission impossible kesken reittiä tien päällä. Kohta kolme onkin osoittautunut monesti kullan arvoiseksi (etenkin jos se on jäänyt tekemättä).

Toi reittipisteen ohitus kannattaa harjoitella kotisohvalla. Mulla on muutama reissu menny vähän toisin kun oli suunniteltu kun en tien päällä löytäny reittipisteen ohitusta. Toiminto löytyy ainakin tomtomin XXL halpis autonavista joka mulla on. Tykkään muutenkin suuremmasta näytöstä vrt. MP-navit.

Kohti Kokkolaa, varmaan vi..n paha löytää ilman navia:p

JMH sanoi:
Elikkäs, jos poikkean Giganttiin hakemaan perus autonavin, niin seurusteleeko joku myynnissä olevista malleista Tyren kanssa ja reittisuunnittelu onnistuu.

Lähtö huomenaamulla. Vaihtoehto B on, että lähden harhailemaan kohti Kokkolaa kaikkien peltojen välistä, ja kun alkaa väsyttää, niin näppäilen lainassa olevaan Navigoniin määränpään toivoen, että en ole kovin kaukana.

Tämä tomtom olisi siis pysyväisratkaisu.

Tattis.

Jammuu sanoi:
Tyrellä reittiä tehdessä on reittipisteiden riittävän määrän lisäksi huomioitava että reittipisteet merkkaa kartalle riittävän suurella karttanäytöllä eli pienellä mittasuhteella. Suurella mittasuhteella piste osuu herkästi poikkeavalle tielle tai muuten väärään kohtaan etenkin jos piste on lähellä risteystä. Ilmeisesti myös navin ja Tyren Googlemapsin karttakoordinaatit eivät ole aivan tarkalleen samat josta myös aiheutuu pientä heittoa.

Pitämällä kolme asiaa mielessä reittiä suunniteltaessa olen onnistunut tekemään viimeiset n. viisi reittiä "puhtaasti".

1. Reittipisteet merkattava riittävän suurelle kartalle (pieni mittasuhde eli paljon zoomia)
2. Reittipisteet riittävän tiuhaan (itse olen käyttänyt tilanteesta riippuen ~ 3-25 km)
3. Naviin siirretyn reitin kertaalleen tarkastaminen reittiyhteenvedosta navin näytöltä (tässä löytyy usein vielä virheitä)

Ainakin Tompan Rider 2:ssa väärin merkatun reittipisteen tunnistaminen ja ohittaminen tuntuu olevan mission impossible kesken reittiä tien päällä. Kohta kolme onkin osoittautunut monesti kullan arvoiseksi (etenkin jos se on jäänyt tekemättä).

Reitti 530 km Turusta Kokkolaan ja reittipisteitä pistin aika tiuhaan, eli 42 kpl. (oli mukana hivenen ajatustakin.)

Pirun hyvä vinkki toi pisteiden tarkan paikan tarkistus. Lähemmäs kymmenen tässä korjasin. Ei tarvii joka talon pihassa matkalla käydä.

Kai tää tästä, jotenkin.

psi sanoi:
Kohti Kokkolaa, varmaan vi..n paha löytää ilman navia:p

Jokaisen oma asia haluaako ajella 8 tietä sen 500km. Vai edes hieman mutkaisempaa tietä pitkin.
8 tiellä tuskin kukaan navia tarvitsee tuolla välillä. Mutta Turusta kohteeseen löytyy useampiakin mutkateitä.
Niitä mä ajelisin.

Reittipisteet vain tarpeeksi taajaan tarvittaessa vaikka kahdelle eri reittisuunitelmalle. Sekä tarpeeksi tarkalla mittakaavalla laitettuna oikealle tielle kuten jo on tullut esille ettei tarvitse kenenkään maajussin rantasaunan takaa ajella.

Omassa garminin nuvi 500 (sama kuin 550) toimii kyllä moitteetta nuo tyrellä tehdyt reitit. Tai teen oikeastaan reitin google mapsilla ja linkin avulla tuon reitin tyreen..
Reittiä tehdessä yleisenä nyrkkisääntönä on että reittipisteen merkkaa aina risteyksen jälkeen, pikkuteillä vielä tien keskivaihelle reittipiste(joskus useampikin) ja taas seuraavan risteyksen jälkeen..

Navigaattorin asetuksista kannattaan oikeastaan ottaa kaikki vältettävät pois päältä(hiekka tiet jne. garminin kartoissa usempia pienempiä asfalttiteitä luullaan hiekkapintaisiksi). Muistaakseni vielä reititysvaihtoehtona on ollut lyhin reittivaihtoehto.. Reittipisteitä kannattaa laittaa enemmin liikaa kuin liian vähä!

Back