• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Nokkaketju

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja CebariTonni
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kertokaattehan hyväkkäät, onko nuo niitattavat nokkaketjut se "heikoin lenkki" jos sellaisen laitatuttaa?

Kun noitten kahden erilaisen ketjun välillä on huima hintaero asennustyössä johtuen siitä että yhtenäisen ketjun jos laittaa niin pitää pistää koko kone palasiksi.

Onko tietoa tai kokemuksia mitä niitattavat ketjut kestää. Onko kenelläkään koskaan mennyt poikki ja nimen omaan siksi että on ollut niitattu (tarvikeketju)?
crazy.gif

Niitattu se on alkuperäinen päättymätönkin eli liitospala on kuin mikä tahansa muu lenkki ketjussa. Kyse on vaan työkalusta jolla niitin pää levitetään niin ettei ketjun lenkki pääse missään olosuhteissa lipsahtamaan pois "koukusta". Kestävyydessäkään ei ole mitään eroa koska rasitus on pituussuunnassa ja periaatteessa niitattu lenkki pysyy kiinni niittaamattakin koska kyseessä on ns tiukka sovite. Näin ainakin toisioketjuissa joita muuten en koskaan niittaa (Esim DID ZVM)

Nokkaketjun niitit (eim DID silent-tarvikeketju) on sen verran pehmeetä tavaraa että liitoksen voi tehdä helposti itse puristamalla lenkin hellästi ruuvipenkin väliin niitti kerrallaan. Jos hetuloissa on semmoinen pieni hammastus pidon parantamiseksi puree se juuri sopivat merkit niitin päihin että yhtälö toteutuu. Lopuksi kannattaa tarkistaa vetotestillä että liitos on suorassa. Kawa 10 niitattu, melkein 10tkm takana ja hyvin toimii  
tounge.gif

Samaa ketjuahan ne ovat. Jos niittauksesta tekee juuri samanlaisen kuin originaaliniittauskin muissa lenkeissä, ei ongelmia pitäs tulla. Eikä ole tullut mullakaan, vaikka tuhansia km:iä on takana itteniitatulla (kiitoxet Gooselle).
Jos liikkeessä niittaavat, haluasin kyllä nähdä liitoksen ennen kasausta. Uteliaisuuttani.

Monet tarvikeliikkeet mm Allright, eivät myy yksityisille liitettävää ketjua lainkaan, syystä että joku oli rähminyt niittauksen ja hajoittanut koneensa katkenneen ketjun vuoksi. Ja hakenut korvauksia Myyjäliikkeeltä..

*huoh*

Monet tarvikeliikkeet mm Allright, eivät myy yksityisille liitettävää ketjua lainkaan, syystä että joku oli rähminyt niittauksen ja hajoittanut koneensa katkenneen ketjun vuoksi. Ja hakenut korvauksia Myyjäliikkeeltä..
Mutta myyvät kyllä päättymättömän ketjun ja erillisen niitin. Nopea "rälläköinti" muuttaa päättymättömän ketjun sitten niitattavaksi... Kokemusta on...
smile_org.gif

Siis vaihdatteko pelkän ketjun…??
Vanhat rattaat ja uusi ketju, eikö tuu ongelmia ?
Mielenkiintoista, kertokaa kokemuksista…
Itse olen pyöritelly tuota asiaa mielessä.

Jos tyypillisesti nokkaketju vaihdetaan siinä 100n tonnin kohdalla (tonniset Kawat ja Hondat) ei se välttämättä ole kulunut pituussuunnassa loppuunsa vaan hioutunut leveyssuunnassa ja siitä raplattava ääni ja resonanssialueita eri kierroksilla.

Joka tapauksessa nokkaketjumateriaali on pehmeää tai pehmeämpää kuin itse hammaspyörät (näin minä olen ymmärtänyt) joten hammaskalustossa ei useinkaan ole juuri mitään merkkejä kulumisesta jolloin uusi ketju vain sisään ja toiset 100 tuhatta mittariin
062802moto_prv.gif

puhutteko nyt rulla-vai moniriviketjusta?
confused_orig.gif
myykö esim allright moniriviketjuun (hammasketju)
bowdown.gif
niittejä tai jatkopalaa? ymmärtääkseni rullaketjun niittausta harrastetaan enemmän kuin moniriviketjun...asialliset vastaukset huomioidaan...kiitoksella.

Topicci on nokkaketjuun liittyen ja en ole sillä osastolla nähnyt muunlaisia kuin "monirivisiä" hammasketjuja. Tarvikeketjupaketissa tulee mukana ylimääräinen lenkki hiluina ja se pitää itse sinne nyplätä ja lopuksi niitata.

Allrightilta tilasin itse, DID luki paketin kyljessä että ketjussa. Ensiksi tuli liian lyhyt eli lenkin pieleen laskettu ketju ja siitä ylimääräinen koneenpurku
kaboom.gif
vaan toisella kerralla niittimäärä jo passasi ja sain vaihdon tehtyä
033102beer_1_prv.gif

"en ole sillä osastolla nähnyt muunlaisia kuin "monirivisiä" hammasketjuja. "

Ainakin Ysikawassa on yxrivinen.
Jos ajettu on 100tkm, niin kandee ehdottomasti tsekata ohjurit ja kumirullat. Ikä tekee tehtävänsä niihin vaikka rattaat olisivatkin vielöä buenot. Lycka till.
062802moto_prv.gif

Rullaketjuissa ohjurirullissa tahtoo mennä ikää myöten vulkanoinnit itse laakerinholkin ja rattaanvälistä, vaikka itse rattaat ja laakerit olisivatkin vielä hyvässä kunnossa. Fiksuinta olis vaihtaa kaikki (ketju,3 ratasta,kiristimen kumirulla,akselien kumityynyt ja etulaahain) yhtäaikaa, mutta maksaa aivan maltaita ainakin vanhoissa Z1 Kawoissa.
Uudemmissa Z-kawoissa -81 lähtien on vain riviketju ja laahaimet, niillä pääsee paljon halvemmalla.
Näin noissa vanhoissa Kwaakuissa, muissa rivinelkuissa rakenne lie aika samantapainen.

ns. hyvo-ketju, jollainen on esim. zzr1100:ssa, monirivinen, tuntuu kestävän, samoilla ketjuilla ja rattailla ajettuna nyt yhteensä yli 160.000km, mitään ei ole tehty, tietysti öljyt vaihdettu tiuhaan koneeseen, en edes ole tarkastanut ketjua, kait sen pitäisi nyt yhdet 300.000km kestää kawassa.

yksiriviset, oliko ns. morse-ketju, morsettaa, eli rallattaa hieman aikaisemmin, kuluu nopeammin ja vanhemmissa nuo goosen mainitsemat vulkanoinnit eli kumet hammasrattaissa kuluvat, jolloin rattaatkin rallattavat samaa konserttia, mainittu noin satatonnia on ihan kokemusten mukaan todellinen ikä kyseiselle yksiriviselle ketjulle.

niitattava on ainoa kestävä, näin sanovat vanhemmat ja viisaammat. jousulukot ponnahtavat kuitankin auki jossain vaiheessa ja totalschade, täystuho on varma. sama koskee toisiovetoketjua, tosin niiden ikä avoimena on lyhyempi, kovallakin rasvauksella itsellä ollut max 50.000km, koteloituina pääsee kuulemma helposti yli sadantonnin, näin sanovat taas viisaat mz-miehet.

Back