• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Nokkaketju ja kiristäjä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja CebariTonni
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Espoo
Sanokaatte Oi viisaat tietäjät.

Vaihdatin entiseen 1000F cebariin ensimmäisen kiristäjän 82tkm kohdalla kun se piti mielestäni ääntä. No äänet eivät muuttuneet miksikään, joten vaihdatin 1000km myöhemmin ketjun, vaan eipä se muuttanut sekään koneen ääntä. Loppukädessä taisi äänet olla vain pelkkää kuvittelua.

Nyt tuosta äffästä on oikeasti ihan yht'äkkiä mennyt kiristäjä ja sen kyllä kuulee, tosin ainoastaan kylminä aamuina kun starttaa niin ääni koneesta on kuin olisi laatikollinen irtomuttereita koneessa, mutta tasaantuu aika nopeasti siistiksi kehräämiseksi.

Kiristäjällä on ajettu nyt 37tkm... ja ketjulla se 1000km vähemmän. Joten onko välttämätön vaihtaa ketjua vielä noilla kilometreillä. Olen kuullut puhuttavan että venynyt/rikkinäinen ketju rikkoo helposti kiristäjän, mutta rikkooko vajaatoiminen kiristäjä ketjun? Vai tulisiko nuo molemmat vaihtaa aina parina?

Moi, mulla kanssa hillitön meteli kun pyörän (1100XX) käynnistin viikon seisomisen jälkeen kylmänä elokuun aamuna,onko tosiaan kiristimessä vika tuolloin, vaiko öljyt toisessa laidassa, elikkä kuivana käy ja rutisee sen takia?

XX tosiaan pitää rouheankuuloista klaklatusta hetken kylmäkäynnistyksessä. Muistelen joskus lueskelleeni exxoninbaarin väitteen että se kuuluisi kytkimeltä. Joka tapauksessa se on ominaisuus, ei syytä huoleen.
wink.gif

Tonniäffästä en sitten tiedä..

Eiköhän se xx:n kolina ole kytkin akselilta koska se loppuu heti kun vetää kytkimen pohjaan...
Itse ajattelin vaihtaa sekä kiristäjän että ketjun talven tullen... onhan pyörässä jo 100tkm...

Juu, kyllä mun XX kans ihan kylmänä saattaapi pikkasen rahista, varsinkin tyyhjäkäynnilla heti starttauksen jälkeen ennenkuin kierrokset ovat nousseet ryypyn takia.

Mutta tuossa äffässä se ääni on ihan jotain muuta ja se alkoi kuin veitsellä leikaten... ääni saattaa jopa hetkeksi kadota kokonaan, niinkuin kiristäjä alkaisi toimimaan välillä, mutta hetken päästä taas rallattaa kunnolla ja tosiaan niin kauan kun kone tai öljyt ovat lämpimänä... niin tuossa äffässähän tuo kiristäjä on jotenkin öljytoiminen tai näin olen ainakin saanut ymmärtää.

Onko sulla kovin paksut öljyt koneessa? Jos kylmällä öljyn nousu kiristäjälle vaan kestää tuon hetken? Arvailua...

Onko sulla kovin paksut öljyt koneessa? Jos kylmällä öljyn nousu kiristäjälle vaan kestää tuon hetken? Arvailua...
Aina on käytetty samoja Hondan GN öljyjä, eli mikään ei oikeastaan ole muuttunut sinä aikana kun pyörä on ollut käytössä vuodesta -98 lähtien.

...mutta lähinnä kiinnostaa nimenomaan se mitä tuolla alussa kyselin, että jos on "vähän ajettu" nokkaketju, pitääkö se oikeasti vaihtaa kiristäjän kanssa jottei riko uutta kiristäjää.

Eipä uutta ketjua kannata mennä vaihtamaan. itse vaihdoin juuri kiristäjän 85tuhatta ajettuun f:ään ja ketju toki venynyt mutta, uusi kiristäjä kyllä teki tehtävänsä.

Vaihdoin 71tkm ajettuun 1000F:n kiristäjän ja rällätys asettui n. 600 km ajaksi, sitten vaihdettiin ketju. Rällätys hiljeni taas n. 900 km ajaksi. Sitten vaihdoin VFR:n, ei muuten rällätä enää...

Back