• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Nokia N95 vai Zumo 550?

Oon tässä ny pyöritellyt kumpaakin vaihtoehtoa, enkä oo päässyt ratkaisuun kumman ostaisi. Tarkoitus olisi lähinnä pysyä kartalla, missä milloinkin ajelen. Kuinka hyvä toi N95 on kartalla pysymiseen? Entä miten sen saisi kiinni pyörään? En ainakaan mistään löytänyt mitään telinettä sille.
Kokemusta on Garminin StreetPilot 330C:stä ja se ainakin on mielestäni hyvä (tuskin tämä Zumo voi huonompi olla), mutta sitä ei saa pyörään kunnolla kiinni. Puhelin kiinnostaisi enemmän, koska se pitäisi jokatapauksessa päivittää uudempaan.

Löytyykö jostain kypärään tulevaa bluetooth hässäkkää, missä olisi molemmille korville kuulokkeet? Mitään piuhatsydeemejä ei kiinnosta alkaa virittelemään. Molemmathan tukevat tuota bluetoothia.
Kypäränä on Shoei XR-1000.

Mulla on sekä Zumo, että N95. Ennen zumon hankintaa koitin käyttää tuota N95 paikannukseen. Pidin sitä tankkilaukun karttataskussa. En tiedä pätkikö satelliitit sinne, mutta kartalla se ei pysynyt, kuin ehkä noin 30 sec. viiveellä. Tämän lisäksi oli vielä pirun hankala käyttää varsinkin ajohanskat kädessä. Mietin silloin myös telineen rakentelua/hankintaa, mutta päädyin kuitenkin zumoon, kun ajattelin, että se on kuitenkin mp käyttöä varten suunniteltu/tehty.

edit. Niin ja Zumohan pelittää älyttömän hyvin, enkä ole katunut hankintaa kertaakaan!! Sitä siis suosittelen ehdottomasti.
062802jumpie_prv.gif

Vielä, kun saisivat napapiirin taustavalobugin korjattua...

Mulla on tuo Nokia N95 ainakin ihan hyvin pysynyt ajan tasalla ja hyvin näyttänyt ajoissa mistä pitää kääntyä.Toki olen käyttänyt sitä vain autossa.Jos meinaat tuolla puhelimella navigoida,niin saa kyllä olla koko ajan laturissa,vie nimittäin tosi nopeasti akun tyhjäksi.Tuo puhelin on muutenkin melkoinen virtasyöppö,johtuen varmaan tuosta isosta näytöstä.Mutta muuten on ihan oiva kapistus,saatanan hyvä kamera,jota en kyllä uskonut ennen kuin siirsin ensimmäisen kuvan tietokoneelle
omg.gif
Ja muutenkin siinä on kyllä ihan riittävästi kaiken näköisiä ominaisuuksia.Jos sille saat tehtyä telineen ja saat laturiin ajossa,niin mun mielestä ihan ok peli.Siinä on niinku sellainen pieni hyvä matkailijan paketti,kun on gps ja kamera samas läjäs
smile_org.gif

Mulla ei N95:n GPS skulaa juuri ollenkaan. Joskus ajelin fillarilla taivasalla vartin känny kädessä. Ei vaan saanyt yhteyttä satelliitteihin. En suosittele siihen käyttöön. Wlaninkin säde on kovin lyhyt. Kamera on hyvä, mutta nyt ostaisin kyllä siltikin jonkun toisen, halvemman mallin.

Kuinkas ton N95:n navikointi sitten käytännössä tapahtuu? Joku sanoo että joutuu ottamaan datapaketin ja joku sitten sanoo että voi ladata netistä valmiiksi. Tuleeko siis ton N95:n navikointi maksamaan vielä erikseen?

Ps. Joku suositteli tähän hommaan Nokian 6110 puhelinta. Siitä kokemuksia kellään?

Navi: Garmin Zumo 550 Europe.
Headset: Cardo Scala Rider FM.

Tuon bt-headsetin asensin BMW:n system5 pottaan,
eikä ollut yhtään paha homma. Sen pystynee asentamaan
kokolailla ruukkuun kuin ruukkuun, ja kiinnitys vaikuttaa pätevältä.
Myös edestä avattavien ruukkujen kanssa onnistuu, omassani ainakin. :-)

Itse en lähtisi missään tapauksessa pelleilemään kännykkä-navien
kanssa, koska niiden käyttö ajon aikana on täysin mahdotonta,
eivätkä ne kestä minkäänlaista kosteutta.

Zumon mukana tulee samaan hintaan asiallinen ja tukeva teline,
ja myös lataus/virransyöttö onnistuu sillä kunhan vetää piuhat
paikoilleen.

Osta se zumo jos tarvitset opastusta. Itsellä toi N95 ja sillä löytää missäpäin kartalla on outo osoite. Lisäksi saa tarvittaessa tietoon oman sijainnin kartalla. Ei tuota ole tullut muuten käytettyä. Suomessa ei pääse eksymään, jos vain osaa karttaa lukea. Zumoon saa lisäksi tarvittaessa maastokartan, joten sen takia olen sitä harkinnut. Tarpeeseen nähden maksaa vain turhan paljon.

Navi: Garmin Zumo 550 Europe.
Headset: Cardo Scala Rider FM.
Onko tämä oikea tuote?
Scala Rider FM
Voiko tuolla siis kuunnella Zumoa ja jos puhelu tulee niin vastata sitten siihen? Molemmat voi siis olla yhtäaikaa kytkettynä? Tota teamsettiä en tarvi, koska emäntä ei kuulemma ikinä tuu kyytiin
omg.gif
. Onko pakkauksessa kaksi kuuloketta?

Kiitoksia kaikille vastanneille
smile_org.gif
!

Kallistuin sitten Zumon hankintaan.
Kannattaako Zumo tilata pixmaniasta? Siellä ainakin halvin hinta näin äkkiseltään. Sieltä ei kyllä saa Suomenkielistä manuaalia, mutta saako sitä täältä Suomestakaan ostettuna?

Tuleeko siis ton N95:n navikointi maksamaan vielä erikseen?
Joo.Navigointi ominaisuudesta joutuu pulittamaan lisenssin ja oli joku 7-8 euroa kuukaudessa.Jos ottaa pidemmän,niin kk maksu sitä mukaa sitten pienenee.
Eli kaikki tarjollaolevat kartat saa imutettua ilmaiseksi puhelimeen käyttämällä Nokian MapLoader pc softaa. Ja tosiaan tuo varsinainen navigointiosuus on sitten ostettava erikseen. Maksaa voi puhelinlaskussa tai kortilla.

Tuosta N95:n fiksin saamisesta senverran, että ainakin noilla uusilla 12.0.0.XX softilla, missä on A-GPS tuki, fiksi löytyy järkyttävän nopeasti, kylmäfiksikin puoleen minuuttiin, verrattuna vanhaan.

edittiä: Niin siitä ysivitosen mopokäytöstä senverran, että yritin minäkin sitä tankkilaukussa käyttää, mutta ei se mitään juhlaa ollut. Käyttäminen siitä muovin läpi hanskat kädessä on käytännössä mahdotonta, ja ainakin meikäläisellä tankkilaukku jää niin "taakse", että katse pitää kääntää todella alas, että näkee mitä siellä näytöllä tapahtuu. Uskon, että ihan oikea navigointilaite kunnollisella telineellä on pop.

br, Mikko

Kallistuisin itse kyllä erillisen navigointilaitteen puoleen. Kokemusta on Nokia N80 ja Navicore.. Imee akun aika kivasti tyhjäksi ja tuurilla menee gps palikka ja puhelin samaan aikaan tyhjäksi, joten lataa niitä sitten autossa missä ei ole kuin yksi tupakinsytytin-liitäntä..

E:Tosiaan pelkästään autokäytöstä kokemusta

Sissos stana
omg.gif
. Soitin tonne garmin suomeen, Zumo 550 manuaali Suomex 42€+toimituskulut (halpaa
biggrin.gif
).
Kuka haluaa lainata omaansa, että voin sen kopsata
smile_org.gif
.

Back