• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Neito pulassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kaisa123
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Moottoripyöräilijät hoi!
Kaveri ajelee moottoripyörällä ja itse olen ollut kanssa kyydissä. Muutaman kerran kaveri sanonut että olisi kiva jos kypärässä olisi kamera jolla kuvata hienoja maisemia.
Ajattelin tälle ostaa kypäräkameran (http://m.motonet.fi/fi/tuote/3834591/GoPro-Hero4-Black-actionkamerapaketti ) lahjaksi.
Onko kenelläkään kokemuksia ylipäätänsä kypäräkameroista? Onko hyviä? Olisitteko iloisia jos tuollaisen saisitte lahjaksi?
Eniten minua mietityttää pysyykö tuollainen kapistus kypärässä vai pitääkö ostaa vielä joitain kiinnityssettejä? Onko kenelläkään tippunut matkan varrelle? :grin:

Kiitos vastauksista :thumbsup:

kaisa123 sanoi:
Onko kenelläkään kokemuksia ylipäätänsä kypäräkameroista? Onko hyviä? Olisitteko iloisia jos tuollaisen saisitte lahjaksi?
Eniten minua mietityttää pysyykö tuollainen kapistus kypärässä vai pitääkö ostaa vielä joitain kiinnityssettejä? Onko kenelläkään tippunut matkan varrelle? :grin:

Kiitos vastauksista :thumbsup:

Kypäräkamerat on hyviä. Itse oisin erittäin iloinen, jos vaikka joulupukki toisi linkin mukaisen kameran lahjaksi.

Itselläni vastaava kamera on kiinni moottoripyörässä ja pysyy kiinni. Olen toki varmistanut radalla, ettei pudetessaankaan pääse maahan asti, nippusiteillä tai narulla. Vauhtia on ollut yli 200km/h eikä ole irronnut.

Pojilla ao kamera on ollut laskettelukypärässä ja siinäkin on hyvin pysynyt kiinni noilla peruspaketin mukana tulevilla kiinnitysalustoilla vaikka välillä onkin ottanut oksiin kiinni metsässä laskettaessa.

Mikäli haluaa kiinnittää tuon kameran kypärän sivulle, niin siihen tarvitaan erillinen Side Mount -kiinnityssetti, joka muistaakseni maksaa noin 25€. Mutta jos tuollaisen saa lahjaksi, niin perussetilläkin sen saa kiinni ja muistot talteen. :thumbup:

Yksi vaihtoehto on myös puolet pienempi fyysiseltä kooltaan, ominaisuuksiltaan varsin hyvä ja lähellä tuota kaisan linkkaamaa Hero4:sta, puolet halvempana, olisi GoPro Hero Session -kamera.

kamerat on menneet eteenpäin niin paljon, että motonetin valikoimasta ne 99? euron denver yms vastaa gopro:n halvempia malleja. Joskus hyvään laatuun tarvitsi ostaa gopro, mutta alkaa olla nykyään tarpeetonta sijoittaa 500euroa kameraan.

gopron se pieni sessions on kyllä varmaan hyvä, nuo isot ottaa vähän ilmanvastusta, eli jos on kypärän päällä, niin ottaa vähän vastusta niskaan motarivauhdeissa.

http://m.motonet.fi/fi/tuote/3835421/GoPro-Hero4-Session-Actionkamera

Itselläni on nyt Contour 2, jonka sai Anttilasta 55€ hintaan. Yksi kiinnike on chraspadissä, mutta tosiasiallisesti ei niitä videoita jaksa oikeastaan katsoa. Ratapäivillä tai Norjassa sitä voisi ehkä käyttää, mutta pysyköön nyt toistaiseksi kalastushatussa.Kypärään en sitä kyllä asentaisi, sillä ainakin jo tuo tiiliskiven aerodynamiikan omaava Scalarider aiheuttaa kypärämelua.

Mulla oli pari vuotta Contour ja kuvasin sillä pari Euroopn reissua. Se oli kiinni kypärän sivulla jolloin tärinät olivat edes jotenkin siedettäviä. Paras piirre siinä oli liukukytkin, joka kytkee virrat ja aloittaa kuvauksen. Goprossa pitää kuunnella piipityksiä ja päätellä niistä kytkeytyikö se päälle vai pois. Kauko-ohjain olis poikaa mopokäytössä.

Nyt noita jo vanhoja videoita on mukava katsella. Harmittaa vaan toi contourin huono laatu, jos lähtökohta on huono niin eipä sille ihmeitä pysty vieoeditorilla tekemään. Gopro 2 ja Sony as100 tekevät paljon parempaa jälkeä. Siksi sanoisin että laatuun kannattaa satsata ja kuvata monipuolisesti muutakin kuin maisemia ja ajoa.

Reissut on ainutkertaisia, ei niitä videoita pysty enää myöhemmin tekemään. Laatuun kannattaa satsata. Ja videoiden koostamiseen ääniraitoineen.

Kotarikuski sanoi:
Mulla oli pari vuotta Contour ja kuvasin sillä pari Euroopn reissua. Se oli kiinni kypärän sivulla jolloin tärinät olivat edes jotenkin siedettäviä. Paras piirre siinä oli liukukytkin, joka kytkee virrat ja aloittaa kuvauksen. Goprossa pitää kuunnella piipityksiä ja päätellä niistä kytkeytyikö se päälle vai pois. Kauko-ohjain olis poikaa mopokäytössä.

Nyt noita jo vanhoja videoita on mukava katsella. Harmittaa vaan toi contourin huono laatu, jos lähtökohta on huono niin eipä sille ihmeitä pysty vieoeditorilla tekemään. Gopro 2 ja Sony as100 tekevät paljon parempaa jälkeä. Siksi sanoisin että laatuun kannattaa satsata ja kuvata monipuolisesti muutakin kuin maisemia ja ajoa.

Reissut on ainutkertaisia, ei niitä videoita pysty enää myöhemmin tekemään. Laatuun kannattaa satsata. Ja videoiden koostamiseen ääniraitoineen.

https://www.youtube.com/watch?v=e650JXOq_Wk&feature=youtu.be

Tuossa Contour 2, kuski joku tuntematon.:)

Mulla yhellä kaverilla on toi hero4 session (eli http://m.motonet.fi/fi/tuote/3835421/GoPro-Hero4-Session-Actionkamera) ja hää on sitä kovasti kehunut. Kuvanlaatu on semmosta tasoa (olen siis nähnyt pari viteota), että minä ainakaan en osaisi paremaa edes toivoa. Halvempi hinta + pienemmästä koosta seuraava pienempi ilmanvastus = en edes harkitsisi sitä isompaa goprota. Jos hinta on kynnyskysymys, niin osta kaks noita.

Kotarikuski sanoi:

Kyllähän Contourillakin (Contour 2 Roam tms. itsellä) hyvälaatuista kuvaa saa jos vain pistää bitraten niin suureksi kuin laite antaa. Kunhan ei lankea siihen ansaan että luulee pelkän resoluution merkitsevän kaiken. Ja Youtubeen kai saa ladatakin kohtuu isoja tiedostoja? Vimeossa ilmaiskäytössä on 500mb raja mikä omasta mielestä riittävä lyhyempiin pätkiin:
https://vimeo.com/132725526

Contourin otin kun sai paljon edullisemmin kuin GoProta oli silloin saatavilla ja pienempi tuo kameran profiili kun kypärässä kiinni. Ja käyttö tarpeeksi yksinkertaista kuten Kotarikuskikin sanoi, liukukytkimellä on/off eikä mitään ihmettelyä. Mutta makuasioitahan nämä on.

Tuo miten jaksaa katsoa reissuvideoita on jännä, pari vuotta matkan jälkeen maistuu paljon paremmin..

Mnojoo, Sessio muuten pähee mut kiinteä akku, kuvaa se tyhjäksi ja loppupäivä ihmetellään.
Pikkusurautuksille riittää mut useamman päivän reissulla jää just ne kohdat kuvaamatta.

Contouri mullakin oli aiemmin, nyt on Hero Black.
Tossa Contouria jonkun kuvaamana
https://www.youtube.com/watch?v=TD4xBaHhX58

Jos tää olis äänestys niin sanoisin että gopro hero session ekana (hinta, koko, vesitiivis ilman koteloa), hero4 silver tokana ja hero4 black kolmannelle sijalle. Silver ja black vaihtaa paikkaa jos kuvaa 4k videoita. Itse antaisin enemmän arvoa näytölle joka löytyy silveristä.

Ehdottoman tyytyväinen olisin linkin laitteeseen jos lahjaksi saisin :)

suopo sanoi:
Mnojoo, Sessio muuten pähee mut kiinteä akku, kuvaa se tyhjäksi ja loppupäivä ihmetellään.
Pikkusurautuksille riittää mut useamman päivän reissulla jää just ne kohdat kuvaamatta.

Kuinkakohan hidas tai nopea tuo lienee ladata? Speksien mukaan sessionissa on 3.8v 1000mAh akku. Jos tuo ottaisi usbista latausvirtaa edes tuon 1000mA, se olisi alle tunnissa täyteen ladattu. Ei toki sekään tuntikausien yhtämittaisia ajorupeamia tietty ratkaise, mutta esim ruokatauoilla tuohon olisi jo helppo powerbankista tuupata kohtuullinen määrä lisäkäyttöaikaa JOS latausnopeus on järjellinen. Vertailukohtana uuden pikaladattavan kännykän akkuun uppoaa suuruusluokkaa 3000mAh tunnissa.

SJCAM on myös hyvä vaihtoehto niin laadultaan kuin hinnaltaankin, huomattavasti edullisempi kuin GoPro.
Tuolta http://sjcamhd.com/ lisätietoa.
Sitä en tiedä löytyykö näitä kivijalkakaupoista, itse tilasin netistä.

oili sanoi:
Tuo vanhempi malli as-15 meni kesällä paskaksi, kun tippui puolimetriä lattialle, vaikka oli kotelossaan :rant:Hajosi vielä siten, että se näytti vielä kuvaavan, mutta kortille ei mennyt mitään.

Minulla ei AZ1 hajonnut vaikka kaatui karvan korkeammalta. Kotelo kärsi vähän.

seppo02 sanoi:
Toi on kyllä hyvä, ainoa heikkous että video vaatii tilaa ja editointia ei kannata markettikoneella harrastella.

As200vr:kin on pieni ja tallentaa hyvää kuvaa
Mikään pakkohan ei ole kuvata neljäkoona.

massajaska sanoi:
Minulla ei AZ1 hajonnut vaikka kaatui karvan korkeammalta. Kotelo kärsi vähän.

Jarrutit etusen lukkoon? No minulla ei tullut materiaali vahinkoja, mutta se että hivutin itseni korkeanpaikan kammoisena Cliff of moherin reunalle turhaan ja keksiä kädestäni syövä joutsen ei jäänyt kortille harmittaa kyllä tarpeeksi :rant:

Back