Mpuputille: "Trans Fagaras Highway"....Olen onnistunut ajamaan sen tähän mennessä 3 kertaa matkoillani Romaniaan Ducatillani(joka ei ole se kaikkein paras pöyrä sinne). Ko. tie on Causeskun (vai mikeä sen nimi olikaan) osoitus muulle maailmalle, että osataan sitä Romaniassakin tehdä teitä luoksepääsemäättömiin paikkoihin! Tie on armeijan tekemä läpi korkeimman Romanian kohdan yli Trassylvanian vuoriston. Jos tullaan pohjoisesta, ni tie lähtee Sibiun ja Fagarasin noin puolesta välistä nousemaan ylöspäin pikkuhiljaa. Tie on normaalisti ajettavassa kunnossa muutaman kuukauden kesäaikaan. Itse olen ollut siinä juhannuksen maissa siellä. Tie on usein poikki maanvyörymien ja myrskyjen takia. Pinnoitettu se on kuitenkin koko matkan, mutta tarkkana pitää olla kaiken aikaa kivien ja elukoitten kanssa... ja tietty vastaan tulevien autojen kanssa, joitten kuskit eivät aina ole niin "selviä". Itelläni meinas henki lähteä kerran siellä sellasen tavattuani serpentiinimutkassa
Ylimmässä kohdassa on melkein kilometrin pituinen valaisematon tunneli, jonne on joskus ruiskutettu sementtiä seiniin. Nyt sen valuu tielle sieltä muodostaen sellasen monen sentin liukkaan liejun, joka lentää syyläriin tukkien sen totaalisesti. No seuraavalle purolle pesemään se pois ennenkun jämähtää! Mutta jos onkirkas ilma, ni sieltä saa sellasia valokuvia, ettei siinä Itävallan linnat tunnu miltään
Majoitusta ei ole, kun muutama kuppanen torppa, et ajoitus silleen, et aamulla vuoristoon ja illaksi sitten Curtea De Argesiin "moskova hotelliin" viettämään leppoista elämää. Huippujen jälkeen on iso tekojärvi voimalaitoksineen. Siiten on siinä voimalaitoksen lähellä Draculan, eli Vlad Tepesin linna Poienari(jonka hän teetti puolustaakseen Eurooppaa turkkilaisilta). Linnan raunioille johtaa todella pitkät rappuset läheltä voimalaitosta, mutta EHDOTTOMASTI visitoinnin paikka!!!
Ai niin.teltta olis kova sana siellä, jos haluaisi viettää yön luonnon helmassa karhujen ja susien keskellä
Näin tekivät tsekkiläiset motoristit siellä kerran niitä jututtaessani, olivat varustautuneet aseilla ja suurella viinamäärällä! Siis, jos sinnpäin menette, ni ajakaa ihmeessä ko. tiepätkä läpiten. Tietty joku matkaenska olis kova peli siellä, mut jos sen Ducatilla voi ajaa läpi, ni sitten aika monella muullakin, mutta jos on tarkoitus yöpyä 5 tähden, sori 2 tähden hotelleissa, ni sitte parempi mennä Itävältaan ja maksaa ittensä kipeeksi siellä. Ps. Romanialainen tumma Silva merkkinen olut on todella hyvää matkaevästä
Ps. Pakko vielä myötää, et toi kolkka Euroopasta(Romania, Bulgaria) viehättää huomattavasti eneämmän, kun kun toi länsipuoli, jossa sielläkin olen liikkunut mopoillani, sen takia, ettei "länsimainen hapatus" ole vielä kerinnyt pilaamaan sitä kolkkaa ihan kokonaan
Päiväkirjasta sitten vielä: Kirjottelin moisia silloin ensimmäisinä kertoina, kun tuolla Euroopassa reissasin, mutta huomasin et siinä meni aina tunti pari ihan hyvää peliaikaa hukkaan et luovuin siitä ja painuin kamerakauppaan ja ostin digikameran ja siihen pari isoa muistikorttia ja tietty olen poltattanu niitä sitten levylle matkan varrella nettikahviloissa, joka tuollapäin maailamaa on aika halpaa puuhaa, jos vaan sellasen sieltä sattuu löytämään, mutta kyllä niitäkin siellä jo on aikalailla. Vielä kun keksis sellasen hyvän telineen kameralle stongaan ja pitäis perehtyä noihin kuvan vakauttamis juttuihinkin....kun olis aikaa..... "too many twisty roads, too short time" !