• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Naiset! Kuinka moni korjailee itse omaa pyöräänsä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja *chick-en*
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eli saan tässä lähipäivinä ensimmäisen oman pyöräni.
Sanoin ukolle että pyörän kulutusosien vaihto sun muu jää sitten hänen vastuulle eli mä en rupee ropailemaan mitään.
Mutta nyt tuli mieleeni että onko jotain mitä mun niinku kuskina ja omistajana kuuluu osata? (tankkaamisen ja ajamisen lisäksi
tounge.gif
)
Miten teillä muilla?Olen kyllä kiinnostunut oppimaan mut en usko että musta ihan mitään mekaanikkoa saa...
Joo, miehet saa kans vastata!
biggrin.gif

Helppoo se on... Avain vaan käteen ja alat ruuvaamaan.
062802jumpie_prv.gif

Otat vaan ukon kaveriksi niin ompahan ainaki yhteinen harrastus!
smile_org.gif

*oispa mulla sellanen emäntä*
tounge.gif

Alottelijoita sitä tässä ihekkin ollaan, mut kyl mie ainakin ketjut osaan rasvata ja polttimot vaihtaa.

Ja tässä kesän aikana yritän opetella tuon miehekkeen ystävällisellä opastuksella öljyjen vaihon, jousituksen säädöt, nesteitten vaihot ym, ym. Siis ihan tällasta perus ylläpitoa ja huoltoa ajokauden aikana sekä mitä nyt vaaditaan ennen talvisäilytykseen jättämistä ja enneku keväällä lähtee liikenteeseen.

Onhan se tietty mukavaa välillä heittäytyä "neidoks hädässä", jos oikein laiskottaa, mut on se miusta hieman noloa jos akka ei pyöränsä päälle ymmärrä yhtään mitään.

Onkos se pyörän huolto joku sukupuolikysymys?  
confused_orig.gif

Itellä on ainakin ollu kova into oppia huoltamaan niin autoja kuin pyöriä. Viime kesänä pyörän laiton ja kyllä mulle oli itsestäänselvyys se, että yritän tehdä mahdollisimman paljon itse.

Oikeastaan huvittaa ajatus, että teettäisin tällaiset perushuoltohommat jollakin toisella ja sitten lähtisin ajelemaan tietämättä pyörän tekniikasta mitään..

Omatoimisesti olen esim. säätäny jousitusta. Vaihdoin myös minivilkut, vaikka en aluksi tiennyt mitä olen tekemäs.  
tounge.gif

Taitava mekaanikkokin kyllä löytyy..
inlove.gif

joten on hyvä, että joku ekaksi neuvoo niin sitten voi seuraavalla kerralla tehdä homman jo itse.

mut on se miusta hieman noloa jos akka ei pyöränsä päälle ymmärrä yhtään mitään.
No just tää mullakin kävi mielessä, on mulla oma autokin
pooh, mua ei vaan nolota yhtään!
En osaa autoani korjata, en mp:tä, enkä pc:tä. Miksi pitäis, en ole mekaanikko/it-korjaaja ammatiltani... mä otan kermat päältä ja maksan siitä, että joku tekee sen "likaisen" työn  
062802moto_prv.gif

sport05.gif
hienoa että mekaanikko löytyy omasta takaa, mutta jos ajelet itseksesi vähänkään pidemmällä niin on se hyvä ymmärtää sen pyörän päälle edes vähän. Itse olen opetellut asioita niin että toinen neuvoo ja itse teen, on ollut jo monta kertaa hyötyä näillä ajetuilla kilometreillä vaikka joskus käynyt myös niin että ei pysty tekemään muuta kuin soittamaan kuljetuksen, mutta hyöty on ollut siinä että olen ymmärtänyt mitä siellä tapahtui ja apukin löytyi läheltä ja nopeasti kun olin reissussa toisella puolella suomea!
Paljon iloisia ja korjausvapaita kilometrejä sinne vaan tälle kesälle
smile_org.gif

Miksi pitäis, en ole mekaanikko/it-korjaaja ammatiltani... mä otan kermat päältä ja maksan siitä, että joku tekee sen "likaisen" työn
En mie sitä tarkottanukkaa, että jokaisen pitäs vähintään mekaanikko tai muu lego-insinööri olla, mutta sitä toisenkin ihmisen "likasta-hommaa" helpotaa kummasti jos ihe osaa edes kertoa mikä siinä tökkii.

Jos jonnekin korjaamollekin meet kirkkain silmin selittämään, että "ku tästä kuuluu semmosta outoo kilinää" etkä yhtään sen enempää sitä osaa selventää, että mistä se kuuluu, millon se kuuluu ja millanen se kilinä se on, niin saattaa olla että lieviä sisäisiä naurun tyrskähdyksiä saat korjaajissa aikaseks.

Enhän miekään tavottele mitään mekaanikon tietotaitoa, mut kunhan nyt edes perusasiat oppisin ja isompien vikojen kohalla osaisin sitten vähän paikallistaa, että onko kyse sähköpuolen ongelmasta vaiko kenties polttoaineen syötöstä.
blush.gif

mutta jos ajelet itseksesi vähänkään pidemmällä niin on se hyvä ymmärtää sen pyörän päälle edes vähän.
Tota mä just ajattelin, et on varmaan ihan hyvä osata jotain basic-juttuja, ettei sit oo ihan sormi pyllyssä jos tulee jotain häikkää ajaessa.
Luulen silti että noi isommat jutut saa joku muu hoitaa, kun on noita muksujakin niin ei tahdo aika riittää kaikkeen.No, sen näkee sitten kun on se pyörä
smile_org.gif

Jos jonnekin korjaamollekin meet kirkkain silmin selittämään, että "ku tästä kuuluu semmosta outoo kilinää" etkä yhtään sen enempää sitä osaa selventää, että mistä se kuuluu, millon se kuuluu ja millanen se kilinä se on, niin saattaa olla että lieviä sisäisiä naurun tyrskähdyksiä saat korjaajissa aikaseks.
Juuri näin mäkin tuumin.

Ja pääasiahan on se että pyörä on kunnossa, että pääsee  
062802moto_prv.gif
turvallisesti.
Oli huoltovastuu sitten isännällä tai emännällä.  
wink.gif

mut on se miusta hieman noloa jos akka ei pyöränsä päälle ymmärrä yhtään mitään.
No just tää mullakin kävi mielessä, on mulla oma autokin
pooh, mua ei vaan nolota yhtään!
En osaa autoani korjata, en mp:tä, enkä pc:tä. Miksi pitäis, en ole mekaanikko/it-korjaaja ammatiltani... mä otan kermat päältä ja maksan siitä, että joku tekee sen "likaisen" työn  
062802moto_prv.gif
Kermanlipittäjäkissa täälläkin makoilee
tounge.gif
. Minä vaan ajan. Ja pesen ja vahaan ja satulan vaihdan tarvittaessa. Muusta hommasta maksan mielelläni hyvälle, ammattitaitoiselle, luotettavalle ja jo tutuksikin tulleelle mekaanikolle. Ei siinä ole mun mielestä mitään noloilun aihetta.

Tottahan sen verran vekotinta pitää tuntea, että osaa kilinän ja kolinan jotenkin paikallistaa, mutta loppu jää ammattihepun käsiin.

Maksan suosiolla kalliisti siitä että ammattilaiset huoltavat sen minkä tarvitsee. Pyörää vaihdetaan sen verran useasti ettei ehdi tulla vikoja.
tounge.gif

Mä olen kyllä mies, joten tää on OT. Sen verta vaan, että vaikka mies/insinööri olenkin, niin vien nykyään mopon aina huoltoon, kun on kilometrit täynnä tai jotain kummaa on kuulumassa. Ainoastaan pesen ja tankkaan. Ei hävetä yhtään. Pääasia on
062802moto_prv.gif

Onneks on tuo ukko-kulta aika taitava noissa huoltohommissa. Toki olen yrittänyt jotain siinä sorkkia sivusta, mutta saan enimmäkseen vain
062802moto_prv.gif
tankata ja
062802moto_prv.gif
...niin ja tietysti
inlove.gif
ja
pftroest.gif

Tässähän sen näkee, että meitä naispuolisia pyöräharrastajia on moneksi. Toiset likat tykkää liata kätensä, toiset ei.  
biggrin.gif

Tuskin meistä kovin moni mitään mittavaa koneremppaa kuitenkaan alkaa itse tekeen, että sitte jos iso vika iskis niin ammattilaisen käsiinhän se mopo viedään. Ja rahastahan se ei oo ikinä kiinni kun on kyseessä rakkain harrastus.
sport05.gif

Joo, niin mäkin tein, teetin kaikki muilla ja sanoin että mulle sama mitä teette, tehkää hyvä ettei tuu valittamista. En ollut tekniikasta niin kiinnostunut että olisin ruvennut itse huolteleen autoja ja mopoja. Likasta ja hankalaa hommaa, ruuvinvääntely.

Mutta sitten aika kului, kiinnostuin myöhemmällä iällä itse tekemään jotain itse, samalla heräsi uteliaisuus ja aloin ottamaan selkoa asioista. Ei se niin ihmeellistä ollutkaan. Ja ruuvinvääntely voi olla ihan hauskaa ja rauhoittavaa ajankulua. Lisähyötynä se, että itse pystyy lähes aina parempaan työsuoritukseen laadullisesti kuin huoltokorjaamo, kunhan tietää mitä tekee ja tekee sen huolella ilman kiirettä. Huolloissa tehdään useimmiten vain se mitä on välttämätöntä, mahdollisimman tehokkaasti ja nopeasti. Sellaiselle pohdiskelulle, mitä harrastaja tekee huoltaessaan laitetta, ei ole aikaa. Ja säästäähän tuossa jonkun euronkin, siis jos sitä aikaa itsellä on...

Niin, miehen kommentti tämäkin. Vaimo tekee myös itse sen mitä voi, selkäruoto häntä estää jonkin verran hankalampia hommia tekemästä.

Miksi pitäis, en ole mekaanikko/it-korjaaja ammatiltani... mä otan kermat päältä ja maksan siitä, että joku tekee sen "likaisen" työn
En mie sitä tarkottanukkaa, että jokaisen pitäs vähintään mekaanikko tai muu lego-insinööri olla, mutta sitä toisenkin ihmisen "likasta-hommaa" helpotaa kummasti jos ihe osaa edes kertoa mikä siinä tökkii.

Enhän miekään tavottele mitään mekaanikon tietotaitoa, mut kunhan nyt edes perusasiat oppisin ja isompien vikojen kohalla osaisin sitten vähän paikallistaa, että onko kyse sähköpuolen ongelmasta vaiko kenties polttoaineen syötöstä.
blush.gif
voi kun kaikki kaks jalkaiset ajattelisivat noin ois varmasti monen
muunkin kuin minun elämä ollu helpompaa...
062802jumpie_prv.gif
wink.gif

Itse korjaan ja huollan autoni ja moponi.. Hoidan lapset, kodin ja isännän.. ei jää aikaa ansio työhön sitte enää..
tounge.gif

Onneks isäntä on parempi noissa remontti hommissa ni ei tarvi kaukaa apua hakee jos tulee ongelmaa.. Ja kai mä osaan tehä ku mun annetaan rassata ja vehkeet pelaa..
cool.gif

Ei kiinnosta rassaus ei. Maksan mielelläni, että ammattilainen hoitaa homman. Edellisestä pyörästä vaihdoin kerran öljyt, mutta sekin oli aika projekti katteiden takia ja taisi jäädä myös viimeiseksi kerraksi
tounge.gif

Mää vaan ajan
sport05.gif

Pääosin ajan itse, sekä tietysti tankkaan ja rasvaan ketjut, toki myös pesen, lopusta huolehti ukkokulta, mä maksan sille sitten luonnossa siitä että pitää mun mopon kunnossa
tounge.gif

Itsekin osaan aika paljon tehdä, auton koneremonttikin hoituu mutta vanhemmiten sitä on tullut niin laiskaksi että jos kerta toisella on intoa tehdä niin tehköön
cool.gif

Back