• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Nahka- vai tekstiilitakki kesäksi?

Mulla on sekä kuratex- että nahka-asut. Keväällä ja syksyllä tulee käytettyä gore-tex-asua (kelin viileyden takia) ja kesällä ainoastaan nahkoja. Ovat silloin paljon mukavampia ja hengittävät hyvin. Vesisateessa en aja koskaan:thumbup:

Viimeksi muokattu:
Mulla on käytössä Richan 2 osainen nahkapuku, jossa on vetskareilla ilmanvaihtokanavia sekä kangasjoustoja nivelissä. Ei tuu kuuma paitsi paikallaan patsastellessa. Lisäksi siinä on irroitettava lämpövuori viileämmille keleille. Sateella tietty huono kun vesi tulee heti läpi. Irroitettava sadekerroskin siinä on, mutta hiostaa niin jumalattomasti ettei sitä käytä se kuuluisa erkkikään.

On mulla myös valikoima kangastakkeja, mutta niitä käytän vain kun on sateen mahdollisuus tai ihan tositosi kuuma. Yleensä se on nahkaa kun vedän siis päälle.

Nahkaa aina kun on +10c eikä vettä tuu kuin esterin perseestä.

Kahvila yms pikku nurkkapyörityksessä tosin en noita nahkahousuja useesti jaksa laittaa vaan meen jollaki kevyemmillä.

Mulla on Rukan Goret, joita tulee esim. nyt pidettyä. Ne on huippumukavat, kun niitä on muutama vuosi tullut jo pidettyä. Lämpoisetkin ovat.

Kesällä sitten kun on kuumaa, tai reissu on lyhyt, mulla on Yokon nahkatakki ja Lindstrand Lizzardit, eli vähän kevyempää päällä.

Molemmat on hyvät. Kelit ratkaisee.

aivan, eli aika monella tuntuu olevan sekä että. Nahkarotsi ois varmaan mukavampi ja suojaavampi. Ehkä repussa vois kulkee sadeasu erikseen.

caferacer81 sanoi:
Nahkarotsi ois varmaan mukavampi ja suojaavampi.

Moni on varmaan eri mieltä, ja voi olla, että vuosien käyttö tekee nahkarotsista mukavan, mutta kun vertaan omaa Rukkaa omaan nahkarotsiin, niin mukavuudesta Rukka vie pisteet mennen tullen. Yokon nahkarotsi tuntuu edelleen tönköltä, vaikka se on pari vuotta vanha.

caferacer81 sanoi:
aivan, eli aika monella tuntuu olevan sekä että. Nahkarotsi ois varmaan mukavampi ja suojaavampi. Ehkä repussa vois kulkee sadeasu erikseen.

Sadeasu saattaa mennä myös mopon takaloosteriin, tai sitten sadeasupussukan voi taiteilla lenksuista kiinni repun ulkopuolelle.

JMH sanoi:
Sadeasu saattaa mennä myös mopon takaloosteriin, tai sitten sadeasupussukan voi taiteilla lenksuista kiinni repun ulkopuolelle.

Tai sit vaa odottaa että aurinko kuivaa :)-

Ehdottomasti nahkarotsi. Huomattavasti mukavampi, suojaavampi ja fiksumman näkönenkin. Penkin alle ohut kuoritakki sateen varalle niin pärjää lähes kelissä kuin kelissä.

Kyllä minäkin nahan puolesta sanon, toki kylmemmissä olosuhteissa käytän tixtexiä eli alkukevät ja loppusyksy.
Tietysti helpoin tapa jos on molemmat systeemit kaapissa.

Viime kesänä ei tainnut tulla kertaakaan käytettyä muuta kuin nahkaa. Alku- ja loppukesästä alle vaan vähän lämpimämpää. Yksiosainen sadeasu kulkee sitten pidemmillä reissuilla mukana.

Kyl nahat sadettaki kestää, ellei ole iha perforoitua reikänahka. Viimesyksynä ajoin nahassa tunnin sisään viidessä kaatosadekuurossa, ja ei tullu läpi. Ajoviima myös kuivattaa nahkoja jos lämpöasteita löytyy.

shyhander sanoi:
Kyl nahat sadettaki kestää, ellei ole iha perforoitua reikänahka.
Ja kauanko kestää nahkojen kuivuminen? Itellä kestää 3 vuorokautta. Ei ole reikänahkaa mut osassa jotain stretsiä tms joustavaa tekstiilihässäkkää mikä ei ole nahkaa.

Itse aiheeseen niin ehdottomasti nahat kesällä, jos yleisesti ajokautta ajatellen niin sit goret.

2014 oli Suomessa hellekesä,elokuussa reissuun lähdössä mietin nahkapukua,keskieuroopassahan on elokuussa aina hyvät kelit? Onneksi lähdin GoreTex-puvulla,kolme viikkoa vettä,tuulta ja lämpötilat 10-15 astetta....

Itellä sekä nahkat että rukan gore-tex. Jos on viileää ja sateen mahdollisuus niin goret laitan. Ite tykkään kuitenkin enemmän nahkoista niin ne tulee laitettua aina kun mahdollista. Korkea pleksi suojaa sateelta kohtalaisen hyvin, nahkatakista ei kastu juuri muuta kuin hihat, jos nyt ei ihan kaatamalla sada. Mutta v**uttaahan se märissä kamppeissa ajaa. Osta molemmat:jpstyle:

Back