Ei tässä nyt kyllä kuluttajaa ole kauheasti sorsittu, sillä liikehän on tarjoutunut korjaamaan pyörän eikä sillä taida olla velvollisuutta korvaavan pyörän antoon edes siksi kahdeksi viikoksi, minkä on luvannut. Toinen asia on, jos korjaus venyy kohtuuttoman pitkäksi ajaksi (6 kk on jo kyllä kohtuuton aika, kun tavaran liikkeet nykyään on aika nopeita), missä mietitään sitten, onko liike jotenkin viivyttänyt korjaustyötä vai johtuuko se osien saannista tms. Käyttöhyödyn liike joutuisi korvaamaan vahingonkorvauksena vain, jos se on toiminut huolimattomasti kaupan yhteydessä, mitä kyllä on vaikea kuvitella, jos uuden pyörän kaupasta oli kyse.
Koita kärvistellä ja ajella mukava reissu sen lainapyörän aikana
Tämmösessa asiassa ei pitäis antaa täällä kaverille neuvoja,kun oma tietämys näyttää olevan aivan hanurista.
En soita hanuria
. Oikeassa olet siinä, että tällaisia puolesta ja vastaan keskusteluja ei oikeastaan pitäisi edes käydä, kun tiedossa on vain toisen osapuolen näkemys asiasta ja käytettävissä olevat faktat siten ovat yksipuolisia.
Kun kuitenkin informaatioarvoa toki kannanotoilla jonkun verran on ja kun nämä threadit ovat osaltaan viihteellisiäkin, olen itsekin laittanut lusikan soppaan tietäen, että lopullista ratkaisua ei aloittaja täältä tule saamaan eikä ehkä ole edes kaikkein parhaassa paikassa asiaansa selvittämässä.
Se, mitä olen kirjoittanut perustuu kuitenkin kuluttajansuojalakiin ja siihen mitä kaveri itse on kertonut faktoina. Muunlainen lopputulos on mahdollinen toki siinä tapauksessa että faktat ovatkin olettamastani poikkeavat.
Kuluttajalla on oikeus saada virhe korjatuksi ja ellei myyjä hoida asiaa kohtuullisessa ajassa kuntoon, purkaa kauppa. Usein myyjä tarjoaa kulkuneuvoa korjauksen ajaksi.
Parhaita neuvoja ovat olleet ne, joissa on kehotettu kääntymään kuluttajaneuvojan puoleen ja yhdessä laatimaan vaatimukset myyjälle perustaen ne kuluttajansuojalakiin, jolloin myyjälläkin on täysi tieto, miten asiassa tulee menetellä. Osaan kuvitella kuinka hankalaksi tilanne käytännössä muuten menee, kun myyjä voi lukea täältä oikein tai väärin tulkittuina omat sanomisensa ja ostaja yrittää sitten omia ajatuksiaan saada läpi myyjäyrityksessä.