• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mutkittelu suoralla tiellä sallittua?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaitsuli
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mutkittelu suoralla tiellä sallittua?

Eli otsikon mukaisesta asiasta kysymys.

Jostain syystä mulle on tullut tavaksi aina joskus suoralla esim. 60 km/h nopeusrajoitteisella tiellä "mutkitella", eli niinku työntö-ohjauksella käyttää koko kaistan leveyttä hyväkseni, tehdä sellaisia nopeita kanttauksia kaistan laidasta toiseen.

Tuli tuossa mieleen et jos setä sininen sattuu ajamaan vastaan kesken manööverin, niin miten suhtautuvat? :tyhmäminä:

Suomessa on käytössä ennakoitavuusperiaate. Käsite on vähän hämärä, mutta voisi kuvitella että on sallittua jos liikkeet on ennakoitavissa.

Jos setä sininen puuttuu ajoosi, niin lähinnä ne haluaa tarkastaa ettet ole vahvassa jurrissa.
Ja tämä tapahtuu ihan hyvässä hengessä itsesi ja ympäristösi parhaaksi.

Sano että kävit viime viikolla EAK kurssit ja siellä käskettiin harjoitella yllättäviä tilanteita.

Tietenkin käytännössä tämänkaltainen harjoitus kannatta ajoitta niin ettei ole vastaantulijoita, eikä myöskään kukaan takaa tuleva aja alle 5 sek. reagointimatkan päässä.
Muuten ne hermostuu ja alkaa kännyllä kuvaamaan.

Kyllä tuo mutkittelu on täysin välttämätöntä silloin, jos ajonopeus ei riitä ylläpitämään renkaita niiden opitimaalisessa käyttölämpötilassa. Se on välttämätöntä muulloinkin, koska muuten on olemassa riski, että renkaat kuluvat vaarallisesti ainoastaan kulutuspinnan keskeltä. Se vaikuttaa erittäin haitallisesti ajo-ominaisuuksiin ja voi pahimmillaan johtaa onnettomuuteen (tai ainakin "olla osallisena" onnettomuudessa). Olen itsekin nähnyt kolaroidun moottoripyörän, jossa rengas oli mallia lankku. Be afraid!

Mä en aja suoraan ikinä, koska renkaissani ei ole keskellä lainkaan kuviointia ja Trafi sanoo, että se on vaarallista.

Kun ajelee soralla niin ei tarvii mutkitella, ohjelmaa on muutenkin kun suoraa tietä mutkittellen, ei oo tylsää:thumbup:

Kyllä sitä tulee pikitiellä välillä tylsyyksissään mutkiteltua jos latu on vapaa. Mulla mutkittelu on merkki siitä että on oltu liian kauan liian suoralla/leveällä paanalla, valitettavasti ruuhkasuomessa pikiteillä ajaminen on välttämätöntä mutta toisinaan ihan siedettävää.

Kaitsuli sanoi:
Eli otsikon mukaisesta asiasta kysymys.

Jostain syystä mulle on tullut tavaksi aina joskus suoralla esim. 60 km/h nopeusrajoitteisella tiellä "mutkitella", eli niinku työntö-ohjauksella käyttää koko kaistan leveyttä hyväkseni, tehdä sellaisia nopeita kanttauksia kaistan laidasta toiseen.

Tuli tuossa mieleen et jos setä sininen sattuu ajamaan vastaan kesken manööverin, niin miten suhtautuvat? :tyhmäminä:

MP-poliisien pitämällä ruosteenpostokurssilla kannustivat jopa tekemään ja harjoittelemaan TYHJÄLLÄ tiellä. Onkohan motoristeja, jotka eivät pujoittele tylsyyttä estääkseen ? :dunno:

Ok. Case is closed, ja meni just niinkuin ajattelinkin.
Ja onhan tuosta ihan hyötyäkin, jotenkin saan paremman ajotuntuman esim. mutkapatkälle kun ennen sitä vähän kanttailen. :D

Juu ei vaan kannata aloittaa nykäisemällä vastaantulijaa kohti, joku sitäkin kokeili tuossa keväällä

vetomies sanoi:
Kyllä tuo mutkittelu on täysin välttämätöntä silloin, jos ajonopeus ei riitä ylläpitämään renkaita niiden opitimaalisessa käyttölämpötilassa. Se on välttämätöntä muulloinkin, koska muuten on olemassa riski, että renkaat kuluvat vaarallisesti ainoastaan kulutuspinnan keskeltä. Se vaikuttaa erittäin haitallisesti ajo-ominaisuuksiin ja voi pahimmillaan johtaa onnettomuuteen (tai ainakin "olla osallisena" onnettomuudessa). Olen itsekin nähnyt kolaroidun moottoripyörän, jossa rengas oli mallia lankku. Be afraid!
suzuki m1800 pakko mutkitella ain suoralla:jpstyle: muuten tulee renkaasta lankku ja sit... silleen kaasu auki kantaus kaasu kiinni jeee

Muutama mutkakurvaus kaistalla napakalla työntöohjauksella auttaa joskus takana liian lähellä ajavaan kotilopösilöön. ;)

Knaku sanoi:
MP-poliisien pitämällä ruosteenpostokurssilla kannustivat jopa tekemään ja harjoittelemaan TYHJÄLLÄ tiellä. Onkohan motoristeja, jotka eivät pujoittele tylsyyttä estääkseen ? :dunno:
Suomessa ei vain koskaan ole tyhjiä teitä, ei ainakaan jos hieman lipsahtaa yli sallitun.:dunno:

Kyllä tulee pujoiteltua ja heiluteltua. Mutta en tee sitä kun on muita lähellä, kanssa ihmiset soittavat poliisille ja ilmoovat että jotain vikaa kuskissa. Mutta muuten kyllä, tekee ajamisesta vielä :orgmp2:

Back