• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Motoristien julkisuuskuvannosta vielä...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jokkebusa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
..ja kiitokset kannustuksesta kaikki arvoisat aateveljeni ...:;):

tossa jo jokin aika sitten päätin etten viitsi mokomiin trolleilta haiskahtaviin sepustuksiin vastailla ollenkaan, semminkin kun ne liittyvät tähän ikiaiheeseen yhdeltä nimeltään: kaikkien meidän motoristien julkiskuvanto kärsii....plaa..plaaa...
eilinen iltalenkki kohmetti sen verran sormia, että päätin vähän lämmitellä fingereitäni ja siihenkin vieraslatvalan aloittamaan ketjuun kuitenkin vielä jotain heittää sekaan...
tounge.gif

rico kirjoitti:
Mielestäni riittää hyvin, kun jokainen orggilainen koettaa itse ajaa sen verran fiksusti, ettei tahallaan herätä pahennusta yleisessä liikenteessä. Hurjastelkoon kyykyt tyhjällä motarilla, keulikoon bomberit varaston takana ja harjoitelkoon customistit pujottelua tyhjällä parkkiksella.
Mutta himmataan vähän sen koulun kohdalla ja ennen suojatietä.

tossa oli asia ytimekkäästi kiteytettynä
buttrock.gif

sen sijaan että käyttäisimme tätä laajakaistaa jonkun pienen osapoppoon kriminalisointiin ja sitä kautta tottamaar itsemme jääväämiseen kaikesta tuollaisesta niin kauheen hyi hyi hyi, niin eikö olisi paljon fiksumpaa yrittää miettiä toisenlaisia konsteja asiantilan korjaamiseen sen sairaan fariseustelun ja saarnaamisen sijaan
eek.gif

olin tossa par päivää sitten paikallislehden toimituksessa juttelemassa jiipeen aloitteesta varoitella lehdistönkin kautta motoristien tulosta katukuvaan mukaan. lupasivat näet laittaa sen kirjoittamani pikkuruisen artikkelin seuraavaan lehteensä. manasimme myös yhteen ääneen ja täysin painokelvottomasti sen toimittajamamman kanssa kaikenmoiset nopeuskameroinnit ja tolppien kätköissä pälyilevät tutkamiliisit oheisesti siinä samassa haastattelussa. ja taisipa tädille eka kerran valjeta mitä on olla intohimoinen motoristi suomessa, koska tosiaan käsitti varsin hyvin ne muutamat tuohtumuksen aiheeni noista pikku harmeista tämän muuten niin mukavan harrastuksen piirissä. ja soveimme myös että teemme pienen lisäjutun motoristiharrasteesta johonkin tän kevään numeroon. ja ihan innostui ehdotuksestani pienistä teemaiskuista liikennekäyttäytymiseen, joista eka olisi juuri tuo riconkin mainitsema suojateiden kunnioitus näillä ulvilan leveysasteilla.

on aivan varmaa että saamme monta "järjetöntäkin" kotilon ohitusta anteeksi siltä suurelta yleisöltä, jos osaamme joskus stopata sen suojatien eteenkin, vaikka se jalankulkija ei vielä olisi sinne ehtinyt kunnolla astuakaan. kun vielä hanskalla heilauttaa että oleppas hyvä....niin avot !!!!!!
jaa tää pitää sit tehdä ehdottoman erityisesti kaikille pikkukersoille sekä myös nuoremmalle lökäfarkkukansalle ! sinne se siemen pitää kylvää siitä toisten huomioimisesta liikenteessä, juuri näille nuoremmille kenties niille tuleville motoristeille ja motoristittarille ! voin jo joltisellakin kokemuksella väittää niin kotilon kuin moponkin selästä katsottuna, että homma todella toimii. huivipäinen mummo nyökkää kiitokseksi, keski-ikäinen miehenpuoli mulkaisee altakulmain ainakin, isommat tytöt hymyilee poikkeuksetta, murkut saattavat moikata, ja sen pikkukersan ilme on hämmästyttävän usein....NÄKEMISEN ARVOINEN ..sanon minä !

siis jospa nyt kuitenkin tämän kaahaamisen arvioinnin ynnä arvostelun ja muun sellaisen nokkimisen sijaan keksisimme vaikka kimpassa konsteja :kuinka ajan moottoripyörällä kohtuullisen lujaa yleisessä liikenteessä, silti kuitenkin mahdollisimman turvallisesti, ja ehkä jopa ajolisenssiäni menettämättä......

niin sit ruvetaan EHKÄ oleen oikeilla kiskoilla...mun mielestä..
blush.gif

Just näin, ehdottomasti samoilla linjoilla bussikuskin kanssa tässä liikennekäytösasiassa
thumbs-up.gif

Yks hyvä tapa kerätä pisteitä muilta liikkujilta on muuten sit ruuhkaliikenteessä se vetoketjuperiaatteen noudattaminen...

on aivan varmaa että saamme monta "järjetöntäkin" kotilon ohitusta anteeksi siltä suurelta yleisöltä, jos osaamme joskus stopata sen suojatien eteenkin, vaikka se jalankulkija ei vielä olisi sinne ehtinyt kunnolla astuakaan. kun vielä hanskalla heilauttaa että oleppas hyvä....niin avot !!!!!!
jaa tää pitää sit tehdä ehdottoman erityisesti kaikille pikkukersoille sekä myös nuoremmalle lökäfarkkukansalle ! sinne se siemen pitää kylvää siitä toisten huomioimisesta liikenteessä, juuri näille nuoremmille kenties niille tuleville motoristeille ja motoristittarille !

Muuten mainioon kirjoitukseen vain pieni huomautus&varoituksen sana: ÄLKÄÄ heilauttako sitä lapasta lapselle, älkää edes nyökätkö merkiksi! Tietä voi ja pitääkin antaa, mutta ne kersat lähtee todella ryntäämään ylitse, kun aikuinen antaa luvan. Ja jos sieltä tulee jotain, mitä itse ei ole huomannut, vaikkapa kusipää kuski takaa toista kaistaa, eikä pysähdykään suojatielle pysähtyneen ajoneuvon viereen...

totta on että tolla konstilla kuluu se sata vuotta ennekuin tuloksia alkaa näkyä. minä oon siiitä elävä todiste, puolvuosistaa kellossa ja yhä jätkä on yhtä pöljä kun silloin joskus mopoaikaankin ....
tounge.gif

ja toi oli exilent pointti tossa suojustieasiassa, että muiden tienkäyttäjien käytöstä ei siinä pysty millään kontrolloimaan kun könöttää passissa siin valkoraitojen eessä. pitkillä oon mosautellu vastaantulevia jos eivät ymmärrä muuten stoppailla kun niitä nassikoita on menossa yli tien. joskus auttaa joskus ei. ja tavallaan sapettaa eniten kun nää kärpäslakkipäiset mua hiukan vanhemmat äijät niine vectroineen. ne on muuten kyllä vilkuttamassa pitkiä kun niiden ohi losauttaa jossakin hiljaisellakin metsätaipaleella. mut siinä lähikoulun eessä sit kyllä ängetään ooppelin nokkaa varpilla sinne suojatielle, vaikka näkee että minä oon pysänny vastaantulevalle kaistalle tietä antaan sille patikoijalle.
niin kauhee kiirus siiihen kolmenkymmenen metrin päässä olevaan lähikauppaan mummon kaa että eihän siinä silloin vätystellä sovi...
veryangry.gif

olishan se melko kornia jos sen takii joku toukka ittensä kolhii että tulit viittoilleeksi sitä suojatielle. näääh....eipä taida kantsia moinen tapa olleenkaan...tomautetaan menemään siitä putket ulisten ohi kuten ennekin, ja jätetään vastuu sille seuraavalle takanatulijalle...
tounge.gif

Asiallista tekstiä
smile_org.gif

Itse asiassa tieliikennelakihan velvoittaa kuljettajaa pysähtymään, jos jalankulkija on ASTUMASSA SUOJATIELLE, tai valmistautuu moiseen...mutta todella harvoin se käytännössä toimii...mä olisin ainakin vakioasiakas sairaalassa, jos en jo mullan alla, jos olisin pitänyt siitä oikeudesta kiinni
sad_orig.gif

Muuten mainioon kirjoitukseen vain pieni huomautus&varoituksen sana: ÄLKÄÄ heilauttako sitä lapasta lapselle, älkää edes nyökätkö merkiksi! Tietä voi ja pitääkin antaa, mutta ne kersat lähtee todella ryntäämään ylitse, kun aikuinen antaa luvan. Ja jos sieltä tulee jotain, mitä itse ei ole huomannut, vaikkapa kusipää kuski takaa toista kaistaa, eikä pysähdykään suojatielle pysähtyneen ajoneuvon viereen...
Tapahtuipa kerran Riihimäen keskustassa, että suojatien eteen pysähtyessäni se vierestä vilahtanut auto sattuikin olemaan mustavalkoinen pakettiauto, jolla oli joku ihme häkkyrä katolla...
wink.gif

Ei kyllä ollut ketään suojatiellä, koska oli kyseessä risteyksessä kääntyminen ja edessä oli auto, minkä vuoksi olisin joutunut pysähtymään suojatien päälle, mutta ainakin PERIAATTEESSA suojatien eteen pysähtynyttä autoa ei saa ohittaa pysähtymättä...

Jokkabusalta täyttä asiaa koko teksti
bowdown.gif

Pitääpi muistaa että "motoristit" ovat senverran suuri ryhmä liikenteessä nykyään että kaikenlaista jauholakkia mahtuu mukaan.

Asennekasvatuksella ja mielipiteittenvaihdolla, kuten juuri tällä palstalla, oppi menee perille paremmalla tai huonommalla menestyksellä. Tärkeintä olisi jos jokainen tielläliikkuja pitäisi edes omasta toiminnastaan huolen.

Kovaa voi ajaa kahdella tapaa: järjellä ja järjettömästi. En tiedä millä jälkimmäiseen ryhmään kuuluvien yksilöiden käytös saataisiin nopeasti korjattua.

Lehdet otsikoivat aiheitaan typerästi. Aivan varmaa on että taas tänä kesänä saamme lukea motoristin tehneen sitä ja tätä, painon ollessa sananlla motoristi. Kun autoilija töppää niin keskitytään muihin seikkoihin.

Pari vuotta sitten eräs sukellusporukka oli visiitillä Tallinnassa, ja yksi porukasta tuli ryöstetyksi ja tapetuksi. Suomalaislehtien otsikko oli että sukeltaja kuoli. Jos/kun tämä sama kaava jätkuu niin motoristien asemaa on aika vaikea korjata. Ehkä Smoto on tehnyt jotain senkin eteen
nixweiss.gif

Nooh, se on tietysti hauskaa kansaa sivistää, ja jos siitä jotain vielä tulisi, niin vielä hauskempaa. Mutta otetaanpa nyt vaikka Setakunnan Kansa, jolla on levikkiä jokunen tuhat. En tiedä, mitä helkkaria ne ihmiset siitä lehdestä lukee, kun puheeksi tulee niin pari kolme muistaa lehtijutut...

Se vois olla suora kontakti kenties paraas. Joku motoristi kävis kouluissa pitämässä tietoiskua moottoripyöristä ja liikenteestä (en minä, mua kukaan jaksa kuunnella, enkä oo oikee pikapesunkestävä motoristikaan), sais siinä samalla vähän mainostettua aatetta tms. Nassikat tykkää mopoista ja on sopivassa iässä asennekasvatukseen, mitä Vektramiääs ei ole, kun ei lue lehtiä eikä seuraa muitakaan medioita, F1-kisoja lukuun ottamatta.

Se on hiukan sama tuo rattijuoppokampanja, ne jokka ajaa pöhnässä, ei nää niitä tienvarsitauluja eikä kuuntele tietoiskuja: "jos otan hotan, tota en shiish aja..."
ghostface.gif

Totta valitettavasti tuokin; vaikka ihmiset lukee lehdestä tai katselee telkkarista jotakin liikenneopetusta ja toteavat että 'asiaahan tuo on', eivät ne sitä muista enää viiden minuutin kuluttua liikenteessä. Se käyttäytyminen siellä menee niin selkäytimellä.
Ainoat tavat vaikuttaa ovat joko kuolemanrangaistukset (ei tule ainakaan rikoksen uusijoita) tai pitkän tähtäimen asennekasvatus.
confused_orig.gif

Suomeen kun on vuosikymmenten saatossa kasvanut liikenne"kulttuuri", jossa tärkeintä on pitää kiinni omista oikeuksista ja huolehtia siitä, ettei kukaan mene tekemään jotain, mitä ei itse osaa/uskalla, niin kohenna siinä sitten julkisuuskuvaa. Tänä aamuna pilasin kaikkien Belgiassa asuvien suomalaisten motoristien maineen splittaamalla pariinkin otteeseen jonon keulille Suomen lippu moton persiissä. Viimeisessä splittauksessa jouduin paikallisliikenteen bussin rinnalle; kuski nosti peukaloa ja virnisti iloisesti. Suomessa olisi todennäköisesti tullut keskisormea kera irvistyksen. Tosin, ammattikuljettajien kastista löytyy huomattavasti keskimääräistä enemmän ymmärrystä ja yllättävän moni heistä relaa moton sarvissa vapaa-aikanaan.

Yliopistohörhöjen akateemisten tuotosten tavaamisesta on joskus hyötyä. Sitä voi vaan ihmetellä, miksi häviämme aina tämä mediapelin 6-0. Se helpottaa, kun huomaa, että se on kansainvälinen ilmiö, jolla on hyvin pitkät perinteet. Se on myös tässä ”tiedonvälityskulttuurissa” rakenteellinen asetelma, jota vaivoin kyetään muuttamaan.
lookaround_orig.gif

Tarkoittaako, että yksi motoristi meinaa antaa haastattelun motorismin luonteesta ja pilata kaikkien maineen?

Julkisuuspeli hävitään 4-0, koska maaleja ei tehdä. niitä vaan otetaan vastaan.

HD porukkahan on onnistunut hienosti lelurallilla. siitä on monesti uutisissa ja erittäin positiiviseen sävyyn, kun keräävät rahaa ja leluja? lastensairaalalle.

JakeT

Tämä on kyllä niin totta.

Lämmittää oikein omaakin mieltä kun näkee niiden pikkukersojen ilmeet.
Ja ne naiset, saa oikein rauhassa katsoa minkänäköinen siinä menee, kun antaa ensin mennä suojatien yli.
biggrin.gif

Pistetäänpä vielä tuohon Jokkebusan aloitukseen viitaten.
Tämänpäivän (20.4.-06) Karjalaisen tekstiviestipalstalta lainattu viesti.

Lainaa:
"Moottoripyöräilijät ja -kelkkailijat ovat aina huomioineet liikumiseni hevosen kanssa hiljentämällä tai jopa pysäyttämällä! Kiitos heille! Nimim. Heppatyttö"

On edes joskus positiivistäkin palautetta.
062802jumpie_prv.gif

Edit: kirotushäröjä

Joku perkeleen narkkari pilas ihmisten maineen, se rullas jo potki jonkun mummon! En nyt muista missä ja milloin, mutta lehdessä luki.

Nyt on maine menny meiltä kaikilta!

Back