• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mopon pesu painepesurila?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja quicksilver
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Nyt kun alkaa aurinko viimein paistaa, niin pitäis mopo pestä kevään kurista, mutta mitä mieltä olette painepesurista ko. hommaan?
Sillä sais ainakin liat pois pikku koloista yms. hankalista paikoista. Jotkut sanoo, ettei missään nimessä ja jossain mopokaupassa, ainakin myyntiiin tulevia vaihdokkeja, olen nähnyt painepesurilla pestävän!

Riippuu tietysti painepesurin tehosta,mutta pääsääntöisesti jos vähänkin tehokkaampi pesuri,eipä kannata.Paine saattaa tunkea veden läpi mm.moottorin stefoista.Huollossa ainakin mainitsivat ettei missään tapauksessa.
nixweiss.gif

Stefojen lisäksi nykyiset kumitiivisteiset (O-, X- ym -rengas) ketjut eivät tykkää painepesurista: vesi menee paineella tiivisterenkaan ohi ketjun sisään ja jää sitten sinne... seuraukset eivät ole suotuisat ketjun eliniän kannalta.
Ehkä nyt jostain katteista voisi minimipaineella ja kaukaa huuhtoa kurat...
Hellä käsinpesu rules!  
buttrock.gif

Tokko tuosta mitään haittaa on, jos on edes vähän järkeä ja hankittua tietoa touhussa mukana. Eipä se paine enää parin metrin päässä kovin häävi ole. Tosin muissa kuin täyskatetuissa pyörissä taitaa olla aika vähän painepesurilla pestävissä olevaa pintaa.

Itte en uskaltaisi. Mikäli sulla on vähännkin eristevikoja johdoissa niin oikkaan menee ja niitä on vaikea etsiä.

Myöskin syttyboksi on aika hyvin vesieristetty: piirilevy muovikotelon sisällä, joka vuotaa varmasti. Onhan se päällystetty lakalla mutta silti..

Miten olisi tämä vessoistakin löytyvä pikkusuihku, jota käytetään ****** pesuun. Meillä jouduttiin vaihtamaan ko. väline pienen vuodon takia ja ajattelin virittää sen puutarhaletkun päähän, että saan ****** pestyä  
tounge.gif
. Vesijohdossa täytyy tietenkin olla kunnon paine. On ainakin hellempi kuin painepesuri, jolla en mielelläni ****** pese!  
tounge.gif

En kehoittaisi pesemään... Tai se on tietysti kiinni siitä että suihkulla vai sumulla ja minkälaisella pesurilla. Kauempaa ja EI ihan potikat kaakossa ehkä. Meillä on töissä noita raskaan kaluston pesureita ja niillä kyllä tulee tiivisteistä viulut varmasti...

En lähtisi painepesurilla pyörääni pesemään, vesi pääsee tunkeutumaan vääriin paikkoihin niin kuin tuossa aijemmin on mainittu
tounge.gif

Itse pessyt pari vuotta tuota vehjettä painepesurilla ja toimii. Mutta kovemmalla paineella vain katteeseen/tankkiin jne.

Ööh... valaiskaas nyt vähän tietämätöntä... Painepesureissakin kai eroa? Näyttäisi ettei näissä huoltoasemien itsepalvelupesukaduissa olevissa pesuletkuissa ihan tolkuttomalla teholla se vesi punkea ulos. Varsinaisissa painepesureissa on kuitenkin kai rajumpi vesisuihku?

Käsinpesu olisi toki niin kivan hellää pyörälle, mutta tolkuttoman hidasta ja hankalaa  
nixweiss.gif

Huoltamoiden tee-se-itse-pesupaikoilla painepesurilla pessy kaikkia mopoja silloin tällöin jos puutarhaletku ei ole ollut saatavilla, ainoa ongelma minkä olen huomannut on rasvojen katoaminen ketjuista/vaihteistosta jos liian usein/innokkaasti/kovalla paineella siihen suuntaan suihkuttaa. No se tietysti hoituu ketjurasvaa jne. lisäilemällä, mutta muiden osien rasvaus kun tuppaa joskus jäämään vähemmälle.. Eli kun muistaa varoa tiettyjä paikkoja ja huolehtii voitelusta niin mikä ettei painepesurilla, 6 minuutissa mopo paraatikuntoon
smile_org.gif

Ei sillä painepesurin koolla ja maksimipaineella ole mitään merkitystä: käyttötapa ratkaisee. Melkaimpä kaikissa pesureissa alkaa olemaan säätösuuttimet ja paineen säätimet, jopa mun 12 vuotta vanhassa Clenassa on molemmat. Ei ole mitään tarvetta laskea 160 baarin paineella ja pistesuihkulla "arkoihin" paikkoihin, vaan suutin viuhkalle ja paineet säätimestä alas johonkin 50 - 60 baarin paikkeille jolloin kurat lähtee ja paikat jää hyvään kuntoon... Kuka käskee tunkemaan sen suuttimen kiinni johonkin syttyboksiin/laakeripesään/ketjuihin
omg.gif

Järki mukaan pesurin käyttöön, niin homma toimii
033102bebe_1_prv.gif

Pakko sanoa: järjen käyttö sallittu.
Se tekee joka uskaltaa/tietää mitä tekee..
Jos tuntuu pahalta ei kannata ehkä puuhata semmosta asiaa mistä ei mitään tiedä...
033102beer_1_prv.gif

Mä vedän vaan isoimmat paskat aluks painepesurilla, sen jälkeen käsinpesu. Niinkuin täällä onkin ja kerrottu, eihän kukaan käske sohottamaan sillä ketjuihin tai sfefoihin tms.. Ei sillä katteista ainakaan maalit lähde  
wink.gif

Ei painepesurilla pelkästään kovin puhdasta vielä tule, pesuaineella ja sienellä pitää kuitenkin vetää perään..

Viikon välein tulee vähintään pestyä pyörää, pitäs jaksaa aina vahatakin mutta sen teen n. kerran kuussa..

Itse huuhdon aina painepesurilla pahimmat kurat pois ennen käsinpesua. Käsinpesun jälkeen painepesurilla myös huuhtelu. Käytän pienempää painetta painepesurista ja suihkutan viuhkasuuttimella kauempaa. Vain vanteet pesen vähän järeämmällä paineella. Sähkölaitteisiin, ketjuihin yms. en painepesurilla suoraan osoittele. Ei ole mopot tähän mennessä ainakaan pahaa tuntuneet sanovan....

Back