• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoripyörän takarenkaan paikkaus?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kawa12
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kävin tänään pyöräyttään uudet michelin pilot road 2:set alle ja kävi todella paska tuuri ja takarenkaassa on joku naulan tms mentävä reikä ihan uran pohjalla! Ja kumi luonnollisesti aivan tyhjä..
sad_orig.gif
Voisko joku neuvoa tyhmää ja kertoa voiko moottoripyörän renkasta etes paikata? Aattelin sitä että uskaltaako siihen paikattuun renkaaseen enää luottaa oikeen? Jos siihen vetäsee semmosen paikan esim mitä ne niihin autonrenkaisiin laittaa..

Pistä paikka ja aja menemään, pitää paineesa tai on pitämättä.

Ei se rengas räjähdä kuten elokuvissa, että koko puoli maailmaa kuolee liekkimereen.

Tulet saamaan osapuilleen kahdenlaisia vastauksia...

A. Heti rengas vaihtoon.
B. Tubeless paikka paikoilleen ja ajat renkaan loppuun.

Hehe no ei tietetenkään nii massiivinen tilanne oo sentään se räjähdys.
smile_org.gif
Syö vaan miestä nii paljo tällähetkellä ku just sain renkaat pitkän oottelun jälkeen ja heti rikki! Voishan tuosta tietenkin yrittää syyttää rengas-onlineä että lähettivät rikkinäisen renkaan mutta kun ehin ajaa 30km kuitenki ennen tuota tyhjenemistä nii itellä se on täytynyt puhjeta.  
sad_orig.gif
Nooh revin taas huomenna takarenkaan irti ja vien sen rengaspajalle tutkittavaksi..Saavat sielä kahtoa mitä sille tehdään.

Tutkin tuossa tarkemmin rengasta ja näyttäs olevan 2 kohtaa mitkä vuotaa. Sentin välein pari semmosta 3mm levyistä viirua. Vois kyllä tuo sisäpuolen paikkahomma olla paras vaihtoehto tähän.

Tää on tää Murphyn laki, että asiat menee vitulleen. Mulla on toistaiseksi käynyt aina niin että kun olen ostanut "uuden" (käytetyn) auton niin aina on mennyt rengas ekoina päivinä. Tuolla edellämainitulla "kamelinpaskalla olen ne korjannut.
biggrin.gif

Mulla oli alku kesästä yhtä huono tuuri, 700 km ajetusta renkaasta rautapiikki läpi. Rengas paikattiin sisäpuolelta tubeless paikalla ja hyvin kesti niin kauan kuin pintaa oli. Lysti maksoi muistaakseni 48 €.

Paikkaa peliin vaan, itse olen ajellut paikatulla renkailla, huomaamatta mitään eroa. Viimeisin mikä paikattiin, pyöri minun ja Mp seuraavan omistajan alla yli 10tkm ja n 2 ajokautta ennen kuin meni vaihtoon. Silloinkin syy vaihtoon oli ettei pintaa ollut enää jäljellä. Paikka kohtaakin sai oikein hakemalla hakea ennen kuin löytyi.

Jos joku ei halua ajaa paikatulla renkaalla, ostakoon uuden. Mutta kyllä nykyaikaiset paikat on hyviä kestäviä.

Kesäkuussa paikkasin kesken euroturneen oman takakummin kamelinpaskalla ja hyvin on pitänyt, ajettu jo paikkauksestakin 3000km.

Multa saa halvalla 17 " 180 mm Diablon, jolla ajettu 40 km ja sitten paikattu. Odottaa irtonaisena Stadissa
buttrock.gif

Pistetään tähän nyt omia kokemuksia myös kehiin. Ostin uudet renkaat juhannuksen jälkeen. 9.7 Lofooteilla Leknesissä löyty naula renkaasta ja paikattiin tuolla tubeless paikalla, ei ongelmia. 16.7 löyty sitten pellin pala renkaasta ja paikkasin taas tuommosella Motonetin lakulla, jäi vuotamaan pikkusen. Tässä kohtaa vika voi olla asentajassakin. Nyt on sitten vielä noiden lisäksi paikkavaahdot renkaassa.
Tuolla renkaalla onkin tuurit ollut kohdallaan, tähän mennessä ei ole kymmeneen vuoteen muuta tarvinnut kun vaihtaa uusia renkaita kun entiset on kuluneet loppuun.

Niijoo vaihtoehto on tietysti, että voin ostaa halvalla puhenneen renkaankin.

Lupaan renkaalle nopean lopettamisen, ei kärsi paljoa.

Ei se rengas räjähdä kuten elokuvissa, että koko puoli maailmaa kuolee liekkimereen.
Juu ei varmaan räjähdäkään.

Tässä renkaanpaikkausasiassa on sellainen perusdilemma, että ammattimekatsu varmaan osaa arvioida, onko renkaaseen tullut reikä kooltaan ja muodoltaan sellainen, että se voidaan paikata. Sekä myös suorittaa paikkaamisen oikein.

Mutta käytännössä noita arvioidaan tienpäällä aivan itse, ja asennellaan myös paikkoja aivan itse. Silloin siinä on jo heti mukana todella paljon lisää muuttujia.

Ja sitten on vielä se seurakunta, joiden mielestä paikatuilla voi ja kannattaa ajaa esimerkiksi kolmeasataa, kun ´on ne ennenkin kestäneet´.

Se, että asiakkaat eivät noudata paikkavalmistajan ja rengasvalmistajan suosituksia tuossa asiassa, on varmastikin iso osasyy siihen, mikseivät läheskään kaikki huollot suostu asentamaan paikkoja ensinkään.

Eli: hyvin, hyvin tapauskohtaisia juttuja, joissa on hyvin vähän mitään absoluuttisia totuuksia. Ei suinkaan pelotteluna, mitään salatiedettä tuo ei ole, ja olen kyllä itsekin ajanut paikatulla renkaalla, varsinkin jos olen ollut jossain reissussa eikä vaihtokumia ole ollut lähellä.

Nimenomaan taas sitä pelottelua.

Jos se paikka ei pidä niin paineet ei pysy renkaassa, ei sen ihmeellisempää. Nettikirjoittelusta äkkiä voi joku ymmärtää, että tämmönen paikattu rengas on maailman yksi vaarallisimpia välineitä. Sen kanssa, kun ajaa niin koko maailma suurinpiirtein räjähtää ja kaikki kuolee. Tai sitten sitä ei kukaan asenna, kun pelätään henkesä puolesta. (silti foorumeilla pyörii esim. ite leikeltyjä jarrulevyjä ja näitä laitetaan pyöriin paikalleen hymyssä suin vaikka ovat äärimmäistä paskaa. nim. sivusta seurannut)

Tietty ainahan voi sanoa, että ajettaessa 300kmh (haha, suomessa) voi paikan pitävyys olla ongelma, tai huonolla tsägällä renkaan kudokseen tulla jotain... Äärimmäisen huonolla tuurilla. Mutta kukin tyylillään, ite oon sen verran köyhä että loppuun ajetaan tai poltetaan katuun se loppuun ja ostetaan joku uus jämä tilalle.

Tästähän tulikin kunnon provo  
tounge.gif

Back