Itse elän uskossa, että mitä seuraavaksi kerron pitää paikkansa:
EU:n puitteissa mp:n maksimipituus on jo mainittu 4 metriä.
Mutta Suomessa on lisäksi säädökset, jotka rajaa pyörän akselivälin 2,0 metriin. Tästä voidaan mennä vielä "hiukan" yli, mikä tarkoittaa ketjujen kiristämisen liikkumavaraa.
Aikaa ennen 90 -luvun alkua ei tainnut olla kummoisiakaan säännöksiä moottiripyörien muuttamisesta/rakentamisesta. Ilmisesti nykyistä Akea vastaavalta instassilta sai asiallisilla hakemuksilla luvan pidemmän haarukan laittamiseen. Tilanne tien päällä kuitenkin oli että lupalapuilla, muutoskatsastuksella jne. ei ollut paljoa arvoa eli poliisi vei herkästi kilvet. Mutta harrastajien aktiivisuuden seurauksena saatiin ns. kopterilaki, johon mainittu 2m akseliväli sisältyy yhtenä osana.
2m rajoitus on kuitenkin ongelmallinen parista eri syystä.
1) asialla ei ole liikenneturvallista vaikutusta. Akseliväli toki vaikuttaa pyörän käyttäytymiseen mutta tätä tärkeämpi asia on oikea jättö.
2) 2 m on kuitenkin aika vähän jos halutaan radikaali laite. On nähty pyöriä joissa takarunkoa on lyhennetty jotta vastaavasti keulaa voitaisiin edelleen pidentää. Johtaako tämä sitten sopusuhtaiseen pyörän profiiliin on makuasia.
Osittain näistä lain epäkohdista johtuen harrastajat ovat tehneet paljon työtä rakentelusäännösten helpottamiseksi. Asiaan kytkeytyy paljon muutakin kuten veropolitiikkaa. Ja harrastajien virallisena äänitorvena on ollut nimenomaan MMAF (toki tämä tarkoittaa yksittäisiä ihmisiä järjestön takana). Suosittelen tutustumaan ajatuksella
MMAF:n sivuihin.
MMAF:n jo nyt saanut paljon hyvää aikaiseksi. Ja ilmeisesti on toiveita että 2m akselivälirajoitekkin poistuu joskus.
Itse en ole ajanut pitkäkeulaisella. Mutta mitä olen asiasta saanut kuulla niin ne jotka näistä tykkää, niin tykkäävät sitten fanaattisesti. Ajo-ominaisuudet riittävät normaaliin operointiin, kierrosennätysten rikkomiseen on toki omat laitteensa.