• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoripyöräily

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PoS
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

PoS

Super Retard
MotOrg ry jäsen
Sijainti
Tallinn
Okei, alkuun disclaimer. Tästä varmaan on jossain topic tai useampia, mutta en osaa käyttää tuota hakua, joten nyt on yksi lisää. Tämän topicin tarkoitus ei ole myöskään mollata niitä, joiden harrastusmuoto poikkeaa omastani, vaan ihan yksinkertaisesti uteliaisuus.

Rupesi mietityttämään tuossa eturenkaan lukkiutumistopicissa ABS-jarrut. Olen pohtinut, mitä eri tyyppistä pyöräilyä harrastavat kokevat saavansa harrastuksestaan. Itse en esimerkiksi ikinä haluaisi pyörääni ABS-jarruja, vaikka ne olisivatkin teknisesti kuinka paljon paremmat.

Haluan ajaa pyörääni itse. Ihan samoin, kun jos ostaisin urheiluauton, en haluaisi, että elektroniikka ajaa sitä puolestani, vaikka se hoitaisikin homman itseäni paremmin. Haluan oppia taitavammaksi kuljettajaksi ja ajaa nopeammin. Koska em. sujui tänä kesänä erittäin huonosti, olen itse asiassa tällä hetkellä aika heikosti motivoitunut koko touhuun. Toivottavasti ensi kesänä kulkee kovempaa.

Rakentelu ja siihen liittyvät asiat ovat helppoja ymmärtää ja erinäisillä customeilla ajetuani uskon ymmärtäväni ainakin osittain osittain, mitä esimerkiksi omasta harrastuksestani poikkeavalla tavalla moottoripyöräilyä harrastavat custom-kuskit saavat, mutta monien ryhmien ajelustaan saama ilo jää minulle mysteeriksi.

Kertoisitko siis, miten juuri sinä harrastat moottoripyöräilyä, ja mitä se sinulle antaa.

Moottoripyöräily antaa hieman riskiä muuten niin tasapaksuun maailmaan jossa tarvitaan kypärä sauvakävelyyn. Onhan se toki muutenkin mukavaa ajella auringonlaskuun ja elättää illuusiota vapaudesta.

Moottoripyöräilyn huvi on tyystin käytetty loppuun yleisillä teillä. Ainoastaan ratapyöräily on saanut enää fiilarit nousemaan.
Kaikenlainen kikkailu on tehty niin rikolliseksi, ettei yksinkertaisesti edes huvita hakeutua enää edes rauhallisemmille vesille pelleilee, kun tuntuu että kaikki täyspäisyys on poliiseilta hukkunut.
Nollatoleranssit ja huono liikennekulttuuri vaan pahentaa vitutusta olla liikkeellä.
Siksipä on parempi siirtyä muualle.
Crossi peli on nyt hankinnassa ihan omaan haltuun. Jospa tuolla hiekalla/mudalla/metsäpoluilla/jääradalla olisi jotain annettavaa.
Siispä metikköön.

Omaa aikaa, työpäivän pölyt irtoaa kun päivän päätteeksi laittaa varusteet päälle ja starttaa.
Liikkumisen vapaus  
062802jumpie_prv.gif
 hajut, KESÄN(miks ei syksynkin)tuntemukset, joskus jopa maut! Elämykset ihan arkisissakin ajeluissa. Joskus tuntuu kivalta mennä kovaa tai ainakin kiihdyttää nopeasti rajoitusten sallimaan kun taas välillä on kiva ihan vaan fiilistellä. Kokeilumielessä voisi tuo crossikin kiinnostaa!

kaikenlainen mp liikkuminen tuo vapautta ku ei tarvi ottaa koko perhettä mukaan (kun taas tulee kotiin jaksaa olla niiden kanssa).
ratapäiville katoaa tyäpäivän kaikki paskat asiat ku ei pysty keskittyyn muuhun kun ajoon...
lähtee sitä sitten iltapäivä ajelulle (pitemmän kaavan mukaan) ja ipod mukaan fiilistelemään...siinä pääsee irti arjesta
tai kaupassa käymään ...
tai metsään crossilla (mitä mulla VIELÄ ei ole)
tai
tai....

kukin taaplaa tyylillään mutta harrastus on - niin kauan kun rahaa riittää - erittäin hauska ja monipuolinen  
sport05.gif
'

sääli vaan kun taas tulee se pakollinen tauko  
bawling.gif

Eikös se vanha vastaus ollut että jos pitää selittää miksi harrastaa moottoripyöräilyä (tai jotain muuta) niin toinen ei ymmärrä. Ja jos hän ymmärtää hänen ei tarvitse kysyä.

Moottoripyörä on antanut kyydin töihin koko sulan kauden ajan. Tietoisesti mainittu "sula kausi" kesän asemesta. Autossa on jo "valmiina" nastarenkaat...

Toi on aika hyvä viisaus, että jos pitää kysyä, niin ei se homma aukea selittämälläkään. Myönnettäköön että omat odotukset oli jotain muuta kuin mitä todellisuus. Todellisuus oli hienompaa mitä oli kuvitellut! Sisältää konttaukset, palelut pimeässä ja vesisateessa jne.

Ongelmana oikeastaan rahanpuute, pari pyörää uupuu pihalta valikoimasta!

Minulle moottoripyöräily on kuntoilua. Enduro tai motocross on tosi hyvää kuntoilua ja rasvan polttoa. Vuosia sitten ajoin kadulla, mutta aika pian tuo homma alkaa tympimään, koska hauskuus alkaa vasta sitten kun ajaminen on laitonta.

Toki asfalttiradalla ajaminenkin käy kuntoilusta, mutta oheistoimintaan kuluu paljon enemmän aikaa kuin enduron tai crossin ajamiseen. Pelkästään siirtymiin menee tunteja, eikä se oikein perheelliselle sovi, että vietetään koko päivä oman harrastuksen parissa.

Enduropolkuja ja motocrossratoja löytyy melkein joka kylästä.

Noista abseista ja niiden tarpeellisuudesta on olliut niin paljon vääntöä, että aihe alkaa olla loppuunkaluttu. Itse en esimerkiksi ikinä ostaisi pyörääni ilman ABS-jarruja, eikä kauaa mene kun ne ovat vakiona joka pyörässä. Crossit ja ratavehkeet on asia erikseen.

Kukapa pyörää ei haluaisi ajaa itse. Sehän on vaan nykypyöristä puhuttaessa mahdotonta. Elektroniikka sinunkin mopon moottoria ohjaa, ellei allasi ole kaasaripeli. Ja vaikka olisi kaaasaripeli, niin sinunkaan moposta ei löytyne katkojan kärkiä.
Mutta siis oikeasti en ymmärrä mitä tarkoitat.. Millä tavalla elektroniikka ajaisi pyörää puolestasi. Vai onko jossain pyörässä jo automaattiohjaus..? Häkellyttävää, miten nopeasti kehitys menee eteenpäin
tounge.gif

"Haluat oppia taitavammaksi kuljettajaksi ja ajaa nopeammin. Ja nyt kun ei suju, niin menee motivaatio. Ja sitten, kun kulkee kovempaa motivaatiosi ehkä palaa"
Jos pyöräharrastuksesi on lähinnä kilpa-ajoa, niin ihan luonnollinen reaktiohan tuo on. Ihan samoin on varmasti urheilijoilla lähes joka lajissa. Jos ei menesty, niin alkaa koko homma tökkiä. Ei siihen auta kuin motivaation etsiminen ja harjoittelu. Vaihtoehto lienee lajin vaihto.

Kerro siis, mitä tarkoitat harrastaa "omasta harrastuksestani poikkeavalla tavalla moottoripyöräilyä"
Eipä taida ihan kaikki tietää, miten sinä moottoripyöräilyä harrastat..

Mulla ei ole oikestaan kuin yksi mysteeri.
Rautaperseajot ja niistä saatu ilo ilo on jäänyt minulle täydelliseksi mysteeriksi.
Mutta enpä silti tätäkään lajia tuomitse. Täytyy siinä jotain kivaa olla, ei kai kukaan muuten olisi niin hullu.. Jokainen harrastakoon mopoja ja mopoilua just niin kuin parhaalta tuntuu.

Kait sitä mopoilee, kun ei ole mitään parempaakaan tekemistä
biggrin.gif
. On siinä enemmän ajamisen tuntua kuin autoilussa. Kiva vaan omistaa pyörä ja ihailla sitä
tounge.gif
.

1) Joku rakentaa pienoisrautateitä, muita pienoismalleja tai kerää postimerkkejä. Harrastuksen yksi tarkoitus on täyttää vapaa-aikaa mielekkäällä puuhastelulla, jota moottoripyörän omistaminenkin yleensä tarjoaa. En nyt tarkoita, että se on kivaa, kun mopo menee rikki, mutta kyllähän nyt tallissa olevaa omaa kultaa on yleensä ihan mukava puunata tai tuunata.

2) Ihmisen on yleensä pakko liikkua. Vihaan julkisia kulkuvälineitä ja inhoan muutenkin kyydissäistumista, joten jäljelle jää käytännössä auto, moottoripyörä ja mopo. Ajotyydytystä tarjoava auto on minulle liian kallis, mopo puolestaan ärsyttävän hidas kadulla - todennäköisesti tylsäkin. Moottoripyörä on ehdottomasti hauskin yksityinen tapa liikkua paikoista toiseen - esim työ, kauppa, muu harrastus...

3) Ihan kätevä perheen toinen ajoneuvo. Kyllä sitä sen muutaman kuukauden talvella pärjää yhdelläkin hammasta purren, jos oma peli ei taivu talviajoon.

4) Porukalla ajelut, samanhenkiset kaverit

5) kiksit ajossa. Kyllä niitä ainakin minulle löytyy katuasfaltiltakin ihan laillisesti. On se vain lysti tunne riipasta siihen sataseenkin, mutta eihän se kauaa kerrallaan kestä. Ohituksiinkin löytyy vain suht poskettomasti sitä voimaa.

6) Satunnaiset keikat radalle tai varttimailille, kun ei tarvitse pelätä korttinsa puolesta. Hanaa vaan sen kun pystyy, uskaltaa ja rakkineesta irtoaa.

7) Pyöränvaihdot. Puhutaan kuitenkin omalla kohdallani alle kymppitonnin vehkeistä, joten näitä on varaa silloin tällöin vaihtaa. Joku ostaa ensipyöräksi kilokyykkyä, minä vaihdan mieluummin pyörää parin vuoden välein toisentyyppiseen. Ensimmäinen oli kusiainen - katsotaan mikä seuraavaksi pihalle pölähtää.

Hienoa saivartelua J@ckiltä, kiitos siitä. Saivartelenpa takaisin.

Noista abseista ja niiden tarpeellisuudesta on olliut niin paljon vääntöä, että aihe alkaa olla loppuunkaluttu.
Huomaa, en missään vaiheessa kyseenalaistanut ABSien tarpeellisuutta. Viittasin siihen, että ne saattavat olla teknisesti eddistyksellisemmät.

Kukapa pyörää ei haluaisi ajaa itse. Sehän on vaan nykypyöristä puhuttaessa mahdotonta. Elektroniikka sinunkin mopon moottoria ohjaa, ellei allasi ole kaasaripeli. Ja vaikka olisi kaaasaripeli, niin sinunkaan moposta ei löytyne katkojan kärkiä.
Mutta siis oikeasti en ymmärrä mitä tarkoitat.. Millä tavalla elektroniikka ajaisi pyörää puolestasi. Vai onko jossain pyörässä jo automaattiohjaus..? Häkellyttävää, miten nopeasti kehitys menee eteenpäin
tounge.gif
Tähän en voi muuta kuin mykistyä. Uskomattoman hienosti olet ymmärtämättä, mitä tarkoitin. Onko luistonestoon ja ABS-jarruihin erityisesti liittyvä kritiikki sinulle täysin vierasta?

"Haluat oppia taitavammaksi kuljettajaksi ja ajaa nopeammin. Ja nyt kun ei suju, niin menee motivaatio. Ja sitten, kun kulkee kovempaa motivaatiosi ehkä palaa"
Jos pyöräharrastuksesi on lähinnä kilpa-ajoa, niin ihan luonnollinen reaktiohan tuo on. Ihan samoin on varmasti urheilijoilla lähes joka lajissa. Jos ei menesty, niin alkaa koko homma tökkiä. Ei siihen auta kuin motivaation etsiminen ja harjoittelu. Vaihtoehto lienee lajin vaihto.
Älä lainaa kirjoitustani väärin, kiitos.

Kerro siis, mitä tarkoitat harrastaa "omasta harrastuksestani poikkeavalla tavalla moottoripyöräilyä"
Eipä taida ihan kaikki tietää, miten sinä moottoripyöräilyä harrastat..
Juurihan sinä sitä väärin lainasit.

Mulla ei ole oikestaan kuin yksi mysteeri.
Rautaperseajot ja niistä saatu ilo ilo on jäänyt minulle täydelliseksi mysteeriksi.
Mutta enpä silti tätäkään lajia tuomitse. Täytyy siinä jotain kivaa olla, ei kai kukaan muuten olisi niin hullu.. Jokainen harrastakoon mopoja ja mopoilua just niin kuin parhaalta tuntuu.
Eikö sinua siis kiinnosta, mikä siinä rautaperseajossa niin hienoa on? Tiedä vaikka innostuisit itsekin kokeilemaan ja herra tietää vaikka pitäisit siitä?

Moottoripyöräily tarjoaa minulle, (joka piti taukoa piikkiiän jälkeen pyöristä 18 vuotta) autoilua vapaamman olotilan ollessani tienpäällä.Mitä tulee ympäristön havainnointiin, niin se on 100% tehokkaampaa kuin autoillessa, hajut, tuoksut, tuulet, ja sateet tutntuvat konkreettisesti pyörällä ajettaessa. Myös liikkumisen vapaus ilman klaustrofrobiaa, ja alitehoista autoa antaa sitä parasta mitä moottoripyöräily tarjoaa.Ainoana miinuksena pidän tehon kasvun saamisen koukuttavaa vaikutusta
wink.gif
, josta saattaa olla seurauksena ne kuuluisat sakot, itse en sakkoja ole koko kortillisen ikäni aikana (18v) saanut, ja jollaisena pyrin tilannetta pitämään, mutta en kyllä ole aina ihan ilman kahvan kääntöä tiellä voinut liikkua.Minusta, jos edessä on pitkä suora, ei vastaan tulevaa liikennnettä, on suotavaa hieman antaa pyörälle kaasua, siinä ei vaaranna ketään
sport05.gif
.

Ei mikään helppo aihe.

Itse harrastan itseäni varten ja siihen on olennaisesti kuulunut erilaisten pelien kokeileminen.

Itselläni ei ole suurta kokemusta ABS:stä mutta jos nyt jarrujen tarkoitus on hidastaa vauhtia ja tuo ABS vain auttaa siihen jotta ei lukitse etupyörää kovassa/hätäjarrussa niin se on ihan hyvä asia.
Aikaisemmissa pyörissäni ei ole missään ollut ABSia.

Tulevassa vehkeessä on nyt sit myös quickshifteri ja traction controll.
Ei ole kokemusta noistakaan mutta ne saa halutessaan kytkettyä pois ja vaihteet saa vaihdettua perinteisellä tavalla jos niin haluan joten se lisä "optio" niin halutessani ei ole ajamisestani pois.

Miksi harrastan, no täytyy sanoa että en edes osaa asiaa kiteyttää lyhyesti tähän, se nyt vain on ollut jo 15v iästä asti tapa viettää kesää.
Lyhyesti...tykkään mopoista,ajelemisesta niin radalla kun maantiellä, jos ABS ja teknoherkut tietyissä tilanteissa auttavat ja voivat ehkäistä ikävän tilanteen niin se on pelkkää plussaa.

Nautiskelua vartenhan tuo minulla on. Sillä on kiva ajella mutkaista tietä ja nauttia kunnon kurveista...
sport05.gif
Teen kertalenkkejä enkä kuleta mitään tavaroita tai kyytiläistä mukanani.
wink.gif
Toiset tykkää ajella sivu- ja pizzalaukkujen kanssa. Se ei kuulu minun tyyliin...
biggrin.gif

Kyseessä on kohdaltani loistava harrastus jota voi harrastaa jopa työaikana ja siitä maksetaan palkkaa. Mielestäni hyvä työpäivä sisältää noin 600km ajelua ja sinne vääliin pari tuntia paperitöitä ja palaveria. Vapaa-aikana harrastus tarjoaa mahdollisuuden matkailuun, erilaisten paikkojen kuvaamiseen ja näkemiseen sekä syyn olla ottamatta soppaa baarissa aamu neljään.

Joka tapauksessa itselleni tärkein on se, että pyörällä ajaessani rentoudun, pää tyhjenee turhista asioista ja mutkapätkät tuo hymyn huulille. Moottoripyöräily on reseptivapaata masennuslääkettä.

Rata-ajelu on loistavaa rentoutumista, vie vain liikaa aikaa. Kadulla lähinnä tulee mopoa käytettyä liikkumavälineeksi sekä leluksi. Nyt tuota suomen nopein topiccia lukiessa on tullut ajatuksiin josko tuota lentokenttä ajelua rupeis ensi kesänä kokeilemaan, kun tuolla kenttien vieressä tulee muutenkin aikaa vietettyä
biggrin.gif

Back