• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoripyöräily / moottorikelkkailu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
Nyt on pakko kysyä moottoripyöräilijöiltä seuraavaa.....
Itse olen moottoripyörän kyytiläisenä reissaillut pitkiäkin reissuja,mutta kun ongelmaksi tuli sellainen seikka, että mutkatie tai ei, kovaa kyytiä tai hiljalleen ajelua, kyytiläisen meinaa uni yllättää. Isäntä sitten ehdotti, että hommataan minulle oma pyörä. Tätä ajatusta olen reilun vuoden miettinyt ja viime syksynä kävin sitten muutamana iltayön tuntina kokeilemassa ajamista, ja päätös pyörän hommaamisesta tuli keväälle 2005.
Nyt olin taannoin Levillä kokeilemassa elämäni ensimmäisen kerran moottorikelkkailua ja retkahdin siihen ihan täysin. Kun tultiin tänne etelään takaisin, jotenkin moottoripyöräkuume kasvoi ihan silmissä. Kelkkaileeko motukka ihmiset talvisin, vai millä sitä purkaa sitä pyöräenergiaa? En ollut käsittänyt moottorikelkka safareita mitenkään ja nyt lähtisin heti mukaan, jos olisi mahdollisuus!!!!
confused_orig.gif
kynttila.gif

Porokelkkailu umpihangessa pitkätelaisella kulkineella on raskasta, mutta hervottoman hauskaa - todellista enduroa. Kuitenkin näiden safarien ja reittien kelkkailu on jäänyyt jo ideatasollakin jotenkin etäiseksi.

No eipä täällä E-Suomessa paljon kelkkailemaan pääse,mutta jotenkin se talvi pitää vaan kestää. Esim. lueskemalla foorumeita,alan lehtiä ja kynsiä syömällä!
biggrin.gif
Joskus sitten pitää käydä katsomassa omaa kultaansa ja laskea taas päivät koska pääse ajamaan.
Talvella tulee myös usein jo suunniteltua seuraavaa ajokautta,kuten paikkoja missä voisi käydä ja ajovarustejuttuja.
Nyt on sitten uusi Bikekin luettu, ei auta muuta kun lähtee kioskille hakemaan Fast Bikes viikonlopun ja ensiviikon riemuksi!
tounge.gif

Kyllähän noi molemmat harrastukset kulkevat ihan käsi kädessä ainakin meillä.
Ei siinä vielä mitään,et pitäis olla oma mopo kummallakin,mut ku täytyis olla vielä oma kelkkakin....

Makunsa kullakin. Minusta eivät ole missään tekemisissä keskenään. Mjaa... no, onhan niissä bensiinikäyttöiset ottomoottorit molemmissa. Luulisin. Ja käsikaasu.

-harmaahukka-

confused_orig.gif
milläs täällä kelkkailet kun maa ei ole edes kuurassa
crazy.gif
mutta jos pohjoisempana torppaani pitelisin niin kyllä se kelkan hommaus olis väistämättä edessä
smile_org.gif

Mutu (!) on että moottorikelkkailu saattaapi olla lähempänä
sporttipyöräiljöitä ja enskahemmoja, kun rauhallisempaan
menoon mieltyneitä customisteja. Ei sillä etteikö customilla
pääsisi ylinopeutta...
wink.gif

Itsellä moottorikelkkailu alkoi ennen moottoripyöräilyä, mutta tällä hetkellä ei kelkkaa ole, siitä yksinkertaisesta syystä ettei
pussi anna periksi.
veryangry.gif

Hienoa hommaa kumpainenkin ja pyrin kyllä joka talvi ajamaan
joko vuokra, tai lainakelkalla edes pahimmat himot pois...

Moottorikelkkailu...
inlove.gif
inlove.gif
Se on aivan uskomattoman hienoa hommaa, kunhan vaan alla on kunnon sporttikelkka, joka vastaa kaasuun ja jossa on alusta tikissä.

Kelkat eroo katupyöristä ainakin siinä, että niitä voi aloittelijakin ajaa paljon aggressiivisemmin. Voi paiskata sladissa kurviin, voi pitää mutkasta ulostullessa kaasun auki vaikka perä ois menossa mihin. Ja kun on kunnon kelkka alla, niin ajaminen on sitä kivempaa mitä röykkysempi on ura.

Ite en safareilla viihdy, mieluimmin vuokraan kelkan ja ajelen kavereitten kanssa omatoimisesti. Niitten safarioppaitten näkymykset kelkalla ajamisesta on lähes aina kovin rajoittuneita
lookaround_orig.gif

Itse aina pyrin polttamaan kelkkailijoiden päreet ajamalla prätkällä reitetillä. Onhan se ihan kiva kun joku pitää kelkoilla ne reitit kunnossa.

Itse aina pyrin polttamaan kelkkailijoiden päreet ajamalla prätkällä reitetillä. Onhan se ihan kiva kun joku pitää kelkoilla ne reitit kunnossa.
Hmm... en tiedä oliko tuo vedätys vai ei, mutta kys. toiminta ei ole kaikista järkevintä... TUOLLA on asiasta kommenttia.
edit: tuossahan puhuttiin lähinnä sulan maan ajelusta, mutta sama on myös lumen aikaan.
No joo, ymmärrän kyllä enskamiestenkin puolen ja itseäni ei asia juuri haittaa.

Itse harrastan molempia lajeja ja ne ovat jollain tavalla lähellä toisiaan: teho-painosuhde kohdallaan, täysin turhanpäiväistä ja saastuttavaa touhua, *itun kallista...jne
cool.gif
mutta aah niin *******n hauskaa.

Hmm... en tiedä oliko tuo vedätys vai ei, mutta kys. toiminta ei ole kaikista järkevintä... TUOLLA on asiasta kommenttia. No joo, ymmärrän kyllä enskamiestenkin puolen ja itseäni ei asia juuri haittaa.

Itse harrastan molempia lajeja ja ne ovat jollain tavalla lähellä toisiaan: teho-painosuhde kohdallaan, täysin turhanpäiväistä ja saastuttavaa touhua, *itun kallista...jne
cool.gif
mutta aah niin hauskaa.
Tastahan paastaan pian tuohon 'koirankavelyttajat hiihtoladuksi muutetulla pururadalla' asiaan
biggrin.gif
Onkin ollut ikava, kun ei taalla maailmankolkassa tuommosta keskustelua joka talvi sattuneista syista kayda
tounge.gif

Tastahan paastaan pian tuohon 'koirankavelyttajat hiihtoladuksi muutetulla pururadalla' asiaan  
biggrin.gif
Onkin ollut ikava, kun ei taalla maailmankolkassa tuommosta keskustelua joka talvi sattuneista syista kayda  
tounge.gif
No joo, eipäs lähdetä sen enempää sivuraiteille moralisoimaan... kyllähän sitä tuppaa tulemaan monenlaista erimielisyyttä, kun on rajatut harrastusmahdollisuudet ja kaikki ei ole niin suvaitsevaisia. Esim kelkkailussa ja pärräilyssä voi varsinkin harrastusta aloittaessaan ihan vahingossa aiheuttaa närää muissa kulkijoissa.

Itse voisin tulla hulluksi, jos talvisaikaan ei pääsisi haistelemaan kaksitahdin pakokaasuja nietoksien keskelle.  
tounge.gif

Ja jos pärräilyä ja kelkkailua verrataan vielä, niin kyllähän se kelkalla on vielä helpompi poistaa ne vauhdin tuskat. Mopolla on vähän hankalampi käyttää sitä kaikkea potentiaalia liikenteessä. Onneksi nykyään on aloitettu noiden ratapäivien järjestäminen ja siellä pääsee vähän vapaammin irroittelemaan.
062802moto_prv.gif

Kelkkailu on kyllä aivan pirun siistiä, mutta ainakin mulla ongelmaksi muodostuu moottoripyörä!!!! Se kun rajoittaa muita harrastuksia, koska tuppaa nielemään kaiken ylimääräisen rahan
confused_orig.gif

Ei ollu mikään vedätys. Jätetään ne vedätykset sinne reiteille. Eipä ole kukaan tullut mitään valittamaan, vaikka on tullut kelkkailijoitten kanssa juteltua tuolla paikan päällä. Jos on niin neiti ettei pysty ajaa uraisella reitillä voi mun puolesta vaihtaa lajia.
033102ass_1_prv.gif

Ei ollu mikään vedätys. Jätetään ne vedätykset sinne reiteille. Eipä ole kukaan tullut mitään valittamaan, vaikka on tullut kelkkailijoitten kanssa juteltua tuolla paikan päällä. Jos on niin neiti ettei pysty ajaa uraisella reitillä voi mun puolesta vaihtaa lajia.  
033102ass_1_prv.gif

Onhan se asenne tuokin.
Onneksi en ajele niin etelässä vaan neiteilen pohjoisempana.

sanoi:
Missahan kohti se moralisointi tossa oli?

Jatko sit vittuilufoorumiin, kiitos  

Anteeksi huono ulosantini. Tarkoitin vain itseäni kun laitoin kommenttia tuosta pärräilystä kelkkareitillä, ettei aihe mene ihan OT:ksi, kuten nyt vähän lipsuu. Tarkoitus ei ole/ollut millään muotoa vittuilla.  

033102beer_1_prv.gif
Lepo vaan kaikille.

vanhalla okkelpolla kun painaa niin ei maan päältä semmosta hankee löydy mistä läpi mentäs! mutta kokeiles jollakin kierroskone-pätkä-muoviluodilla edes hieman poiketa jäljeltä pois niin johan jämähtää...kokemusta on.

No joo kaikesta päätellen kelkkailulla ja moottoripyöräilyllä saattaisi olla jotain yhteistä, enemmän tai vähemmän ärsyttävää.....en ollut sitten ihan hakoteillä tuntemusteni kanssa, että aloittelijana ......kelkkaillessa pyörä kuume kasvoi!!!! Sen verran pyörää kokeilleena ja taas varmastikin aika helpoissa maastoissa kelkkailleena, kuvittelen pyöräilyn olevan aikapaljon vaativampaa hommaa kuin kelkkailun
nixweiss.gif
. Toivottavasti nyt taas kukaan ei polta päreitään. Tuntuu olevan aika kiivasta porukkaa täällä foorumissa?
confused_orig.gif
lookaround_orig.gif
Onko se ehkä joku moottoripyöräilijöiden ammattitauti
tounge.gif
. No keväällä olen viisaampi, jos joku keltanokka erehtyy jotain ajatuksiaan ulos suoltamaan...
sport05.gif

Moottorikelkkailu ja moottoripyöräily täydentää toisiaan. Kun kelkkakausi loppuu, niin voi hypätä suoraan pyörän selkään.
Eikä tule minkäänlaisia vieroitusoireita, kun pyöräkausi loppuu, niin kelkkakausi alkaa, ja päin vastoin.

Minun moottorikelkan moottori perustuu Yamahan R1 moottoripyörän moottoriin, joten ei ainakaan tekniikan puolesta ole niin paljon eroa.
Ja molemmat ovat tietenkin Yamaha-merkkisiä.
wink.gif

Kovasti odottelen ensi viikonloppua jolloin saan uuden kelkan, ja pääsen korkkaamaan kelkkakauden avatuksi.
Suosittelen, jos on vain mahdollisuus harrastaa molempia...

Back