Käynyt kaksi kertaa, viimeksi olin 10.09.2006.
Reitti sinne, niin paljon jokaisen omasta ajasta kiinni. Onko viikko aikaa vai onko kolme - neljä viikkoa turneella.
2002 menin Turku-Tukholma-Helsingborg-Helsingör-Rödbyhaven-Puttgarden-Hamburg-Bregenz-Höhenems-Diepolsau-Bellinzona-Como ja siitä Autodromolle.
2006, alku samaa Hampuriin asti ja sitten -Füssen-Reutte-Ramsau-Obersalzberg-Kitzbühel-Innsbruck-Brennero-Cortina di Ampezzo-Ca'Savio-Bergamo-Lecco ja siitä Aurodromolle.
Tärkeimmät mukaa otettavat:
- korvatulpat
- puukko ( saapi katkasta kepakon lipputangoksi )
- Suomen lippu
Itse suosittelen minimiä 17-21 päivää niin ehtii näkemään jotain muutakin kun tienvarsia.
Majoitus kannattaa katsoa Monzan ulkopuolelta niin on vähän rauhallisempaa esimerkiksi Lecco'sta n. 36 km Monzasta pohjoiseen. Siellä on muistaakseni kolme leirintäaluetta.
Itse olin viime syksynä yhdellä Lago di Garlate'n rannalla olevalla leirintäalueella. Mukava yhden tähden paikka, Campeggio Rivabella S.r.l. Lecco'n eteläosassa, kauppaan matkaa vajaa kilometri.
Moottoripitetä SS 36 ( maksuton ) pääsee mukavasti lähelle Monzaa.
Itse kisapaikalle ja mihin katsomon osaan aikoo mennä kannattaa varata aikaa jos on ensimmäistä kertaa menossa ja ilman Inva pysäköintilupaa niin voi joutua kävelemään muutaman kilometrin parkkipaikalta. Aina kannattaa pyrkiä pääsemään niin lähelle kisapaikkaa kuin suinkin mahdollista.
2006 olin Variante Ascari'n pohjoispäässä, 100 taulun kohdalla ( siis metrejä kurvaan ) jossa tulonopeus 6 vaihteella 340 km/h, kurvat 4 vaihteella n. 150 km/h ja G- voima n. 2.8 ja meteli mahtava. Ehtii näkemään n. 4 - 5 sekuntia per auto.
2002 menin lauantai iltana myöhään, ostin 50 euron lipun viheriölle, juttelin vähän aikaa Polisi Municipale'n kanssa ja sitten yhden järjestysmiehen kanssa niin pääsin niin pitkälle eteenpäin, että sain teltan pystyyn 30 metrin päähän pääkatsomosta. Vaati luvan. Yleisesti ottaen se koko iso puisto on täynnä italialaisia aina lauantai ja sunnuntain välisen yön. Kuka nukkuu missäkin, toiset riippumatoissa puiden välissä, toiset pitkin pituuttaa tantereella kokovartalopuudutuksen jälkeen muovin alla luottaen siihen että on vielä aamulla kännykät ja muut tavarat tallella.
Tälle vuodelle - jos menet - osta ihmeessä Ferrari krääsää päälle laitettavaksi vaikka et olisi Ferrari tai Kimin kannattaja ollenkaan. Saattaa avata " ovia ".
2006 sain pyörän parkkiin n. 5 metrin päähän katsomon aidasta.
Lippu viralliselta lipunmyyjältä viheriölle maksoi 55 euroa, kävelin Variante Ascari'n kohdalle jossa näki sopivasti Alonzon pihalle vedon.
Esittely alueet ja krääsän myynti ovat Tribuna Laterale sinistran ( vasen ) - Tribuna Centralen - Tribuna Laterale destran kohdalla. Katsomo numerot vastaavasti 4, 1 ja 26
Lähimmät sisäänkäynnit tälle alueelle ovat Ingresso Vedano ja Ingresso S. Maria alle Selve.
Radan ympäristöön pääset tutustumaan näitten osoittteiden kautta:
http://www.comuni-italiani.it/015/123/mappa.html
-klikkaa Big ja klikkaa Hybrid
taikka sitten tuon pääsivun kautta
http://www.comuni-italiani.it
Kohdasta Lista per Provincia
- klikkaa Milano
- klikkaa Lissone
- klikkaa Mappe e Cartina
Tuon mainitsemani leirintäalueen ja muitakin majapaikkoja löydät osoitteesta
http://www.agricamping.it/camping/lombardia.html
Italian kielinen sivu.
Sivun kääntämiseen esim. englanniksi voit käyttää osoitetta
http://babelfish.altavista.com
Yksi hyvä kartta tuolle Italian kulmakunnalle on
Touring Club Italioano'n
Grande Carta Stradale d'Italia
Lombardia
1:200.000
Tuolla Monzan - Lissonen kulmakunnalla kisojen aikana navigaattorilla ei ole mitään virkaa.
Ensin porukka kulkee yhteen suuntaan ja kisan päätyttyä toiseen suuntaan.
Liikenne järjestelyt ovat melko hyvät, paluun aikana sivukadut ovat melkein kaikki suljettuja teipeillä taikka sitten Poliisi näyttää suunnan patukan kanssa. Kaksisuuntaiset muuttuvat yksisuuntaisiksi ilman liikennemerkkejä aivan automaattisesti.
Jos tulee jotain ongelmia paikantaa itsensä ja saadakseen ongelman ratkaistua niin rohkeasti vain Poliisin juttusille. Monet heistä puhuvat englantia ja loppujen kanssa tulee toimeen kansainvälisellä käsikielellä.
Takaisin tuloon - ilman lämpötilan suhteen - kannattaa varautua. Alppeja ylittäessä Syyskuussa saatta tulla lunta koska tahansa ja muutenkin kohti Härmää tullessa voi lämpötila menna alas. Treenaa tulevana keväänä tuollaisessa +7 - +13 asteen lämpötilassa minkä matkan millä varusteillä pystyt ajamaan ilman inhottavuuden tunnetta niin jotain voi saada kohdalleen.
Kun en tiedä minkä verran olet kuljeksinut tuolla manner Euroopan puolella niin lopettelen tähän.