• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mittaristo

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja bikervepsu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Hups taidan nyt olla innostunut kirjoittelemaan teidän kassa antakaa anteeksi jos kyselen teiltä kaikenlaista?
Olen aloitteleva motoristi ja enkä vielä tiedä mitä tehdä kun tulee joku hätä eteen.

Mutta sitä minä kysyn.
Minun mittaristostani puuttu polttoainemittari mistä näkee kuinka paljon polttoainetta minulla on jäljellä. Miten sellaisen pystyisi rakentamaan vai onko niitä ostettavana erikseen? Olisi ihan mukava nähdä kuinka paljon tankissa on löpöä ja eikä tarivitse aavistaa sitä, että nyt täytyy tankata vaikka ei vielä tarvitsekkaan tankata?

Keneltä muulta puuttuu polttoainemittari?
blush.gif

Jos ei ole polttoainemittaria, eikä varoitusvaloa, niin luulis olevan bensahana, jossa varatankki asento. Parhaiten bensan määrästä pysyy selvillä, kun pari tankillista tarkkailee kulutusta, ja nollaa tripin joka tankkauksella.

On minulla varatankki minkä voi laittaa auki jos tulee hätä.
Minulla on suzuki 400GS v78

Eipä oo bleidisäkään pensamittaria, mutta varatankki ja rippimittari ajaa saman asian. Kun alkaa mittarisa oleen +200km niin tietää että kohta hyytyy ellei käy taas tankkaamasa
biggrin.gif

äkkiseltään ajatellen tuntuu suht haastavalta projektilta. mittarin nyt saa vaikka biltemasta, mutta se mikä sitä pinnan tasoa tarkkailee taitaa tavallisimmin olla jonkinlainen kohosysteemi ja että sen saisi tankin sisälle vaatii sitten ....

mutta ei polttoainemittarille oikeasti ole mitään käyttöä.
nollaa trippimittari aina tankatessa ja melko pian opit muistamaan milloin kannattaa suunnata huoltikselle.

samaten melko pian oppii huomaamaan millälaila pyörä varottaa että "nyt varatankille" niin sen kerkiää kääntää vaikka vauhdissa ennenkuin pyörä sammuu. toki jos on tiukka ohituistilanne niin silloin toivoisi että ei juuri nyt

ja edelleen kannattaa selvittää / kokeilla kuinka pitkälle / lyhyelle sillä varatankilla sitten ajelee

Kiitos vinkistä. Täytyy muistaa seuraavan kerran tankataessa nollata se trippimittari. Ja katsoa lukuja milloinka se näyttää koska pitää tankata? Toivottavasti se trippimittari ei nollaudu itsestään. Äsken se teki tänään sen tempun. Kun meinasin mitata matkaa kuinka paljon se tekee kun mä lähdin a paikasta b takaisin paikkaan a

Juu, kannattaa se trippimittari tosiaan nollata ja sit kun alkaa olla tankkaus lähellä, ni kannattaa jo valmiiksi vääntää pensahana varatankin puolelle. Mulla meinas käydä huonosti yhden entisen pyörän kanssa, kun olin paahtamassa moottoritietä kohti huoltista ja alkoi ohittaessa 120+ mittarissa röpöttämään ja hyytymään ja takana tuli melkoinen letka autoja. Onneksi käsi löysi hanan tosi nopeasti, eikä tullut ketään päälle
smile_org.gif

Eipä oo bleidisäkään pensamittaria, mutta varatankki ja rippimittari ajaa saman asian.
Itse asiassa nää on paljon tarkemmat. Itellä on mittari ja varoitusvalo, mutta pyörähän on aikalailla eri asennoissa koko ajan (verrattuna esim. autoon), joten mittarit ja valot antaa vain osviittaa pentsiinin määrästä...

kun alkaa olla tankkaus lähellä, ni kannattaa jo valmiiksi vääntää pensahana varatankin puolelle.
Tätä en henk.koht. voi suositella. Kävi aikanaan kevarilla suurinpiirtein seuraavasti:
Olin ajelulla ja tiesin, että bensa alkaa olla vähissä, joten väänsin hanan valmiiksi RES -asentoon. Sit kävikin jostain syystä (en muista mistä) niin, etten mennytkään tankille vaan kotiin.
No, kyllähän sen tietää miten seuraavalla reissulla kävi. Kun pyörä alkoi nyppimään sillä tutulla tavalla kun menovesi loppuu ja väänsin hanaa varatankille, kauhuissani huomasin että se olikin jo ollu varalla.
tounge.gif
Silloin siellä korvessa ei naurattanut yhtään.

Toivottavasti minulle ei käy niin.
Taidan kuitenkin varmuuden vuoksi käydä meidän Sle Abc:llä tankkaamassa. Kun olen ajoreissun tehnyt töitten jälkeen. Olen siellä tänään varmaan ennen kuutta en osaa tarkalleen sanoa. Mutta löpöä menen laittamaan minun mopooni. Ja taidan nollata sen trippimittarin.

Nähdään ja moikataan.
062802jumpie_prv.gif

Toivottavasti minulle ei käy niin.
Taidan kuitenkin varmuuden vuoksi käydä meidän Sle Abc:llä tankkaamassa. Kun olen ajoreissun tehnyt töitten jälkeen. Olen siellä tänään varmaan ennen kuutta en osaa tarkalleen sanoa. Mutta löpöä menen laittamaan minun mopooni. Ja taidan nollata sen trippimittarin.

Nähdään ja moikataan.
062802jumpie_prv.gif
Sinuna en ehkä laittaisi ihan vaan tavallista bensaa. Kokeile puolet kerosiinia ja puolet 98:ia... Ja muista katsoa, että et tankaa yli. Voi nimittäin tulla valumia.
sad_orig.gif
confused_orig.gif
omg.gif

sport05.gif

Miten sellaisen pystyisi rakentamaan vai onko niitä ostettavana erikseen?
On ja ei ole. Tähän ongelmaan varmaan paras ratkaisu on käydä vuolemassa tienvierestä pajukeppi. Sillä voi sitten ronkkia tankkia ja koittaa tunnnustella pinnankorkeutta.
Eipäilemättä, tuo on paras! Bikervepsu pysähtyy tien viereen, katkaisemaan pajukeppiä, ajellessaan paskajäykkänä Savitaipaleen mutkia... On siinä näky, kun kaveri ronkkii tankkia mustat nahat päällä...ja onhan alla sentään GS400 -78!

biggrin.gif

Heh hee mukavan huumorista piristystä minun päivälleni kun minä luin teidän viestit. En minä varmaan taida ihan sentään tulitikulla kokeilla onko siellä bensaa mp suonissa. Kyllä se varmaan sitten taitaa olla niin, että täytyy ruveta aavistamaan milloinka löpöä alkaa olla vähissä.

062802moto_prv.gif

Heh hee  mukavan huumorista piristystä minun päivälleni kun minä luin teidän viestit. En minä varmaan taida ihan sentään tulitikulla kokeilla onko siellä bensaa mp suonissa. Kyllä se varmaan sitten taitaa olla niin, että täytyy ruveta aavistamaan milloinka löpöä alkaa olla vähissä.

062802moto_prv.gif
Mihin sitä mittaria tarvitsee? Ei ne näytä kuitenkaan kuin vähän sinnepäin.

Ainakin oman puimurin kulutus on hämmästyttävän vakio, eli kun pistää tankin täyteen ja tripin nollille, niin harvoin se 20 km enempää heittää tuo varatankille meno.

Tarkempaa kuin mittarilla.

Ainoa jollain tavalla varma tapa olisi kenties nollattava läpivirtausmäärämittari, josta näkisi montako litraa sen läpi on mennyt. Ja tämä ei taas toimi kaasaripyörissä, kun ei maan vetovoima jaksa imeä liemiä sen läpi, ruiskussa kyllä, mutta sitten tulee taas tenkkapoo jos on painesäätimeltä paluuputki tankkiin että pannaanko siihen toinen anturi ja aletaan laskea deltaa.

Ja ennen kaikkia millähän hitolla varmasti tietäisi paljonko tankattiin
crazy.gif

..jos esim otettiin vajaa tankki ja kaiken maailman rajakatkaisiat on lähes yhtä huonoja kuin se uimurilla varustettu mittarianturi siellä mopottimen tankissa.

Eli ainoa järkevä on kunnollinen kellukeanturi siellä tankin sisällä joka olisi mikrokontrollerilla kalibroitu yhteen PA -tason korkeuden ja todellisen jäljellä olevan määrän välillä, siten että mittari näyttäisi lineaarisesti paljonko oikeasti on jäljellä.

Siis että 1/4 näyttämä olisi todellisuudessa 1/4 litroista jäljellä, eikä 1/4 PA -anturin liikeradasta jäljellä, koska jälkimmäinen on täysin eri asia kuin 1/4 polttoaineesta jäljellä. Ovat nämä mopottimien tankit sen verran epäloogisia muotoja täynnä että mitään lineaarisuutta on keskimäärin turha odottaa..

Duh.. Tulipas pitkä vuodatus, mutta siis tankki täyteen + trippi nollille on hämmästyttävän luotettava mittaustapa.

Back