• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mitkä kypärät sopivat päähäni

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ezkm
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eli mitenkäs muut kypärämerkit sopisivat päähäni? Yleensähän tuo M koko vastaisi 57-58cm päätä, mutta todellisuudessa eri merkeissä on eroja! Vai onko tuo X-liten 801 poikkeus?

Tässä merkkejä, jotka kiinnostaisi: AGV XR2 ja Stealth, Shoei xr1001 ja Raid2

Potan siis aikoisin tilata ulkomailta tai mahdollisesti käytettynä Suomesta. Pottia menen lähimpään mopokauppaan testailemaan, jos tarve vaatii.
smile_org.gif

Eli mitenkäs muut kypärämerkit sopisivat päähäni? Yleensähän tuo M koko vastaisi 57-58cm päätä, mutta todellisuudessa eri merkeissä on eroja! Vai onko tuo X-liten 801 poikkeus?

Tässä merkkejä, jotka kiinnostaisi: AGV XR2 ja Stealth, Shoei xr1001 ja Raid2

Potan siis aikoisin tilata ulkomailta tai mahdollisesti käytettynä Suomesta. Pottia menen lähimpään mopokauppaan testailemaan, jos tarve vaatii.  
smile_org.gif
Oliskos parempi, että laukkaat pitkin kypäräkauppoja ja sovittelet. Sitten tilaat ulkomailta just semmosen, mikä sopi. Muuten tarvis hyvää tuuria.

Oliskos parempi, että laukkaat pitkin kypäräkauppoja ja sovittelet. Sitten tilaat ulkomailta just semmosen, mikä sopi. Muuten tarvis hyvää tuuria.
Hyvä ohje! Kun itse ostin talvella RaidII, edullisesti, oletin, että "laatukypärä" olisi hyvä. Huonoin ja meluisin kypärä, mitä mulla koskaan on ollut. Joo, on oikean kokoinen. Jollekin muulle se voi olla hyvä.

Olen aina kuunnellut kypärämelun kiroja ja ihmetellyt. Edelliset 2 oli Nolan 901 ja ero on merkittävä.

Vain ajamalla se päässä saa selvitettyä, toimiiko potta.

Tuon X-Liten koot on vissiin tuollaisia. Mulla kanssa X-Liten L-koko istuu hyvin, mutta muissa kypärissä poikkeuksetta M-koko. Yksi mikä ainakin meikäläisen päätä hivelee on Arain kypärät ja niistä juurikin M-koko
cool.gif
Sellainen Arai onkin tässä ostolistalla, joko XR-7 Corsair tai Viper mallina.. Kun vaan kompastuis rahasäkkiin ja osais päättää mikä väri on juuri 'se' oikea
nixweiss.gif
biggrin.gif

Kuten edelläkin jo sanottiin: Kauppaan ja kypäriä sovittelemaan, ja kun se omaan päähän hyvä löytyy niin ota se 'sopivan pieni koko'. Venyy ne pehmusteet kumminkin siinä alussa.
talktohand.gif

Joo ei tod. voi sanoa mitään sopivuudesta jos yhden valmistajan tietty malli on hyvä. Vaikka koko on ok, pitää moneen muuhun asiaan kiinnittää huomiota.
Pari vinkkiä, mitkä itselle on oleellisia:

-Tietysti koko. Pottaa pyöritellessä naama tulee mukana = ei ole liian iso.
-Toppaukset ei paina mistään epämukavasti. Käytännössä tämä pitäisi testata pitkähköllä ajolenkillä. Kiinnittäisin huomiota erityistesti siihen, ettei paina leukoja! Edellinen kypäräni painoi jotenkin hämärästi leuan niveliä ja pidemmän ajon jälkeen tuntui kun olisi jauhanut tuntikausia isoa ja sitkeää purkkamälliä , eli leuat kipeänä
smile_org.gif

-Leuka ei ota kiinni leukasuoja-osaan. Kuulemma sormen pitäisi mahtua väliin...oikeaoppisesti.
-Hiljaisuus riippuu hyvin paljon pään muodosta. Jos mä kehun omaa schuberth S1:sta hiljaiseksi, se ei välttämättä ole sitä sun päässä.

Eli menet kauppaan sovittelemaan ja tilaat sitten netistä, tai sitten ostat siltä nätisti hymyilevältä tytöltä sieltä kaupasta...;)

Hyvä ohje! Kun itse ostin talvella RaidII, edullisesti, oletin, että "laatukypärä" olisi hyvä. Huonoin ja meluisin kypärä, mitä mulla koskaan on ollut. Joo, on oikean kokoinen. Jollekin muulle se voi olla hyvä.

Olen aina kuunnellut kypärämelun kiroja ja ihmetellyt. Edelliset 2 oli Nolan 901 ja ero on merkittävä.

Vain ajamalla se päässä saa selvitettyä, toimiiko potta.
Minua kypärän meluisuus ei haittaa kun käytän korvatulppia ajaessa. Nykyinen potta on Z-One, joka sekään ei ole mikään kovin hiljainen. Tärkein asia on, että kypärä istuu hyvin päähän, ja sen saa hyvin tarkistettua liikkeessä.

Back