• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Miten saan tuontipyörän rekisteriin ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja thaive
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Minulle on tulossa Belgiasta pyörä, pyörä tulee minulle kotiovelle. Ja kun ei ole kokemusta tuontilaitteista ,niin saisinko joltain "rautalangasta" väännetyn ohjeen ,mitä minun pitää tehdä saadakseni sen käyttöön kotisuomessa. Tarkoitus olisi vasta ensi keväänä ottaa käyttöön, kun pitäisi edellinen myydä ensin alta pois. Tuleva pyörä on ihan normimalli myös suomessa (Honda cbr 1000) vm. 1995.
Missä pitää asioida ja missä järjestyksessä. Olen yrittänyt netistä kaivella tietoa ,mutta selkeää ohjetta ensikertalaiselle en ole vielä löytänyt. Olisin kiitollinen kaikesta asiaan liittyvistä ohjeista.

No ihan ensin sun pitää maksaa siitä verot. Elikkä haet verolaput ja liput ja täytät ne ja lähetät eteenpäin. Odotellessasi veropäätöstä voit tehdä pyörälle rekisteröintikatsastuksen missä katsotaan runko nro yms... rekisteriin et pyörää siis saa ennen verojen maksua mutta katsastuksen voit tehdä ja se on siis valmiina jo. Tuotakaan ei siis ole missään nimessä pakko tehdä jos ei halua, voi tehdä verojen maksun jälkeen ennen liikenteeseen ottoakin.

Veropäätöksen saantiin saattaa mennä jonkin aikaa riippuen ruuhkasta.

Verojen maksun jälkeen voit reksiteröidä pyörän mikäli olet rekisteröintikatsastuksen suorittanut.

Sellainen tuli vielä mieleen että tulli saattaa haluta nähdä pyörän mikäli sitä ei ole siellä aiemmin näytetty ja haluavat katsoa verotusarvoon liittyviä seikkoja, tosin omaani ei tarvinnut näyttää muuta kuin laivasta ulos tuotaessa.

Toki, tuo paras ajokausikin kun on ikäänkuin takanapäin, kannattaa ehkä miettiä haluaako sen prosessin aloittaa nyt vaiko vasta keväällä.

Jos tuon aloittaa nyt, joutuu mopolle ottamaan vakuutukset alkaen per heti. Jos taasen aloittaa prosessin keväällä, voipi ajella tarrakilvillä sen alkukesän ja aloittaa vakuutusten maksun sitten kun laittaa tuon verokarhun liikkeelle.

Tämä toki parin vuoden takaisella kokemuksella, voihan olla että tuo prosessi on muuttunut silloisista ajoista...

Kyllä tälläkin foorumilla tämä asia on vatvottu vaikka kuinka monta kertaa (haku)  
062802moto_prv.gif

p.s. kertonet sitten, kun pyörä on kotiovella  
smile_org.gif
Iltalehti ja Digitoday  
sad_orig.gif

Minulle on tulossa Belgiasta pyörä, pyörä tulee minulle kotiovelle. Ja kun ei ole kokemusta tuontilaitteista ,niin saisinko joltain "rautalangasta" väännetyn ohjeen ,mitä minun pitää tehdä saadakseni sen käyttöön kotisuomessa. Tarkoitus olisi vasta ensi keväänä ottaa käyttöön, kun pitäisi edellinen myydä ensin alta pois. Tuleva pyörä on ihan normimalli myös suomessa (Honda cbr 1000) vm. 1995.
Missä pitää asioida ja missä järjestyksessä. Olen yrittänyt netistä kaivella tietoa ,mutta selkeää ohjetta ensikertalaiselle en ole vielä löytänyt. Olisin kiitollinen kaikesta asiaan liittyvistä ohjeista.
Olet siis ostanut pyörän näkemättä, rohkeaa, mutta ensikertalisen tuurilla se saattaa tulla perille ja saat rahallesi vastinetta.
Katsasta ensi ja maksa verot sen jälkeen. Katsastettua pyörää ei tarvitse viedä tulliin. "Veroilmoituksen" tullille voit tehdä silloin kun käyttöaika lähestyy, ei ole rahat talvea kiinni veroissa tyhjänpanttina tallissa makaamassa.
Jos jostakin syystä pyöräsi ei täyttäisikään EU-määräyksiä ja olisit maksanut verot ennen katsastusta niin tyhjästä olisit maksanut, veroja et saisi takaisin.

Psi antoi hyvät ohjeet, eli katsastus kun saat mopon ja tullaus vasta kun ajokausi alkaa. Todennäköisesti tarvitset myös coc-todistuksen.

Menee vähän ot, mutta menköön.

Älkääs nyt pelotelko kaveria
smile_org.gif

Tein aikanaan oman mopon ostopääkösen vappupäivänä terassilla uutta nousua hakiessa
033102beer_1_prv.gif

Tässä on kuvat mitä moposta oli tarjolla:
img2841995.jpg

img2841998.jpg

img2841999.jpg

Yks puolituttu kävi tosin katsomassa mopoa ja totesi puhelimessa, että moottori toimii. Hänellä ei kyllä ole pienintäkään kokemusta moottoripyöristä, mutta ei ole tarvinut katua ostosta
inlove.gif

Tarkoitus on juuri vakuutusten vuoksi ottaa käyttöön vasta keväällä, vielä, kun on toinen pyörä tallissa.
Siis jos haluan ensin tehdä katsastuksen alkukeväästä ,niin miten/mistä saa ajoluvan veropäätöksen odottelun ajaksi ,että ylipäätään pääsee katsastukseen vai pitääkö kiikuttaa peräkärryllä ?
Vatvomistahan tämäkin nyt on..
Eli haluan että minulla olisi pyörä ajettavana esim.huhtikuun alusta ja oletetaan tietenkin ,että pyörä on kelvollinen käyttöön suomessa. Rautalanka ohjeet voisivat olla ao tavalla tehtynä. Ehkä joku muukin saisi kerralla pätevät ohjeet miten toimitaan ,kun "kuumeessa" odotettu pyörä on tallissa ajamista odottamassa.
- mene tänne ota mukaasi nämä ja nämä
- sen jälkeen menet tänne ,jossa tarvit nämä ja nämä
- sitten...
- sitten..
- turvallista matkaa
Koettakaa kestää nämä kyselyt. Toivoo harrastusta uudelleen aloitteleva.

Mä ostin muutama vuosi sitten yhden tuontipyörän kilvettömänä ja ajoin sen kotiin katsastuskonttorilta saatavan väliaikaisen ajoluvan turvin. Sen saamiseksi ei tarvinnut muuta, kun pyörän runkonumero, jos nyt oikein muistan. Harmitti vaan, kun se oli vuorokauden mittainen lupa, eikä ehtinyt samana päivänä poiketa katsastuskonttorille. Hain seuraavana päivänä tullista sen tarrakilven ja sen jälkeen menin katsastukseen. Muistaakseni vaati ensin katsastuksen, ennenkuin pystyi hakemaan veropäätöstä.

Back