• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Miten pitkällä olet käynyt yksin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vesaila
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Käytin kyllä hakua onko tästä jo ketju mutta kolme kertaa haun vastaus oli tyhjentävä

"Ikonboard CGI Error
Ikonboard has exited with the following error:
Can't call method "query_count" without a package or object reference
This error was reported at: Sources/Lib/FUNC.pm line 874.
Please note that your 'real' paths have been removed to protect your information."

..joten kysäsenpä miten pitkällä reissulla olet käynyt yksin ja paljonko sinulla oli ajokokemusta silloin ja mikä oli pyörä? Miten reissu onnistui?

Itse suunnittelen ensi vuoden loppukesälle reissua yksin, parivuotiaalla seiskapuolikkaalla Kawasaki Z:lla, ja reitiksi ajattelin ensi alkuun laivalla yli Ruotsiin, siitä alas Tanskaan. Tanskassa vois fiilistellä että jaksaako vielä, jos ei, niin hyvä reissu ekakertalaiselle, jos taas tuntuu siltä että juujuu, kauemmas vaan, niin jatkaa siitä sitten alemmas. Ajokokemusta motoristina mulla on siinä ajankohtana kaikki puolitoista vuotta.

Tarkemman reittisuunnitelman seuraavalle päivälle teen edellisenä iltana majoituskohteessa, jossa varaan myös valmiiksi seuraavan yön majoituskohteen. Niistäkään ei siis tarvitse etukäteen huolehtia. Mitään telttaa, makuualustaa, trangiaa ja sissimuonaa en ala mukaan raahaamaan vaan varustuksena on ihan perus reili-setti, eli repullinen tavaraa tankkilaukkuun ja takaboksiin jaettuna.

Vähän ajokokemusta, eka reissu, yksin, ei etukäteen varattua majoitusta... voi kuullostaa hullulta yhtälöltä, mutta tämmönen mä oon. Vieläkään en ole kuollut, tuskin tähänkään
biggrin.gif

2006, zx-9r. Laivalla Rostockiin siitä Prahaan -> Maribor -> Ljubjana -> Alpit ristiinrastiin Nizzaan (ei montaa ylitystä jääny väliin...), "suuri alppireitti" takaisin ranskan kautta jnejne Suomeen Tukholman kautta.
3vk, kilsoi 7-8000
smile_org.gif

Hyvä reissu oli, ei tarttenut muita odotella vaan pääs päästelee sinne minne halus, siinä ajassa missä halus
smile_org.gif

Uusiks joskus? Ihan varmasti.

062802moto_prv.gif

Vähän ajokokemusta, eka reissu, yksin, ei etukäteen varattua majoitusta... voi kuullostaa hullulta yhtälöltä, mutta tämmönen mä oon. Vieläkään en ole kuollut, tuskin tähänkään
biggrin.gif
ei kuullosta yhtään hullulta yhtälöltä, mutta jos alat lisään tuohon etukäteen varattuja majoituksia niin sitte alkaakin mennä pieleen.

Sanoisin, että nykyisellä eu:n alueella voi kulkea vallan turvallisin mielin yksinkin. samoja ihmisiä asustaa ja elää pitkin eurooppaa,ei siinä sen kummempaa kuhan muistaa ettei syö salaattia muualla kuin suomessa
wink.gif

no nuo eteläiset maat poikkeaa siinä mieles tuon macho-kulttuurin osalta, et yksinäinen nainen moottoripyörällä ei ole ihan tavanomainen näky.

ja tervettä maalaisjärkeä mukaan. eli jos haluaa lähteä esim.turkkilaisesta diskosta neljän ötzlananin mukaan jutteleen heidän asunnolleen aamuyöstä klo. 04 niin ei pidä sitte kans hämmästyä jos jonkun tekeekin mieli soitella fagottia rupattelun päätteex.
wink.gif

eli jos haluaa lähteä esim.turkkilaisesta diskosta neljän ötzlananin mukaan jutteleen heidän asunnolleen aamuyöstä klo. 04 niin ei pidä sitte kans hämmästyä jos jonkun tekeekin mieli soitella fagottia rupattelun päätteex.
wink.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

woe vaari suo, siinä todellinen ohje "euroopan turneelle"
tounge.gif

Nyt mäkin alan jo uskaltaa yksin reissuun (kun kierrän vaan ne 4 ötzlanaa ja niitten "soittimet" kaukaa
biggrin.gif
)

ja tervettä maalaisjärkeä mukaan. eli jos haluaa lähteä esim.turkkilaisesta diskosta neljän ötzlananin mukaan jutteleen heidän asunnolleen aamuyöstä klo. 04 niin ei pidä sitte kans hämmästyä jos jonkun tekeekin mieli soitella fagottia rupattelun päätteex.
wink.gif
Juu siis tottakai, noi on ihan niitä perussääntöjä katsomatta siihen, matkustaako pyörällä, vai reilaako, vai onko vaikkapa pakettimatkalla
biggrin.gif

Itseasiassa majoituksen varaaminen tuohon vuodenaikaan (syyskuu) onnistuu kyllä aina edellisenä iltana edellisestä paikasta käsin, moni reilaaja on tuon systeemin hyväksi havainnut, eipähän tarvitse tehdä tarkkoja etukäteissuunnitelmia. Voi mennä minne nenä näyttää ja voi olla kauemmin jos miljöö osoittautuukin ihan huipuksi tai häipyä aijemmin suunniteltua nopeammin.

Itseasiassa tämän reissuni piti alunperin ollakkin interrail (espanja + portugal), mutta keväällä kun vaihdan pyöräni tosiaan siihen Kawaan, niin siihen menee reilibudjetti, vanhan pyörän myyntihinta + hyvän verran lainarahaa
blush.gif
Joten niin mä sitten päätin luopua reilistä mutta tehdä vastaavan, mutta lyhyemmän reissun sitten pyörällä. Toki siihenkin matkabudjetti tarvitaan, mutta vähemmän.

Itseasiassa majoituksen varaaminen tuohon vuodenaikaan (syyskuu) onnistuu kyllä aina edellisenä iltana edellisestä paikasta käsin, moni reilaaja on tuon systeemin hyväksi havainnut, eipähän tarvitse tehdä tarkkoja etukäteissuunnitelmia.
melkein näin.Paitsi reilatessa voi varata koska on erittäin todennäköistä että pääset esim. helsingistä kuopioon kun käytät julkisia kulkuneuvoja.seuraavaksi illaksi.

mopolla hieman eri asia..vettä tulee solkenaan,pieni eksyminen,kumipuhkeaa... niin se kuopion varattu interkontinentaali voikin olla hiton kaukana.
ja homman viehttävyys voi olla siinäkin et ne parhaimmat majapaikat voi tulla eteen ykx kax.

mopolla hieman eri asia..vettä tulee solkenaan,pieni eksyminen,kumipuhkeaa... niin se kuopion varattu interkontinentaali voikin olla hiton kaukana.
ja homman viehttävyys voi olla siinäkin et ne parhaimmat majapaikat voi tulla eteen ykx kax.
Ahaa, eli sä tarkotatkin niin päin, että majoitusta ei kannattaisi välttämättä varata edes edellisenä iltana valmiiksi? Katsokun mä luulin että tarkotit sitä että majoitukset kannattaisi varata kaikki etukäteen valmiiksi
biggrin.gif

Noniin, eli nyt me puhutaan samasta asiasta. Mä olen kato tottunut siihen, että sekin on enemmistölle liian extremeä, että majoitus varataan vain päivää ennen. Etukäteisvarauksen kokonaan tekemättä jättäminen on yhtä kuin itsemurha!

Mutta juu, ei mun mikään pakko sitä majoitusta varata ole, mutta onhan se hyvä kuitenkin seuraavan päivän etapilta netistä katsoa, onko majoitusta ylipäänsä tarjolla ja millaista.

2006 syyskuussa lahdin Lontoosta Italian jarville (Maggiore, Como, Garda) yksin. Ajokokemusta jopa 4.5kk ja muutama sata maili, automaattiskootterilla pari vuotta ja n.15k mailia enemman. Kahden viikon reissusta tuli vahan paalle 2,000 mailia lisaa.

Ainoat asiat, mitka varasin etukateen, olivat menopaluu Eurostar-liput kanaalin ali. Hyva puoli junassa on se, etta jos myohastyt, sinut laitetaan seuraavaan lahtevaan junaan. Junat kulkevat puolen tunnin valein, joten ei tarvinnut ottaa ongelmia. Lahteissa myohastyin 1.5h, kun en tajunnut etela-Lontoon lapiajon kestavan niin kauan, ja tullessa myohastyin 1.5 paivaa kolarin ja siita saamien vammojen takia.

Noin viiden aikaan iltapaivalla rupesin miettimaan, missa yopyisin, ja katselin kartalta ja Italian autoliiton kirjasta pikkuhotellia pikkukaupungissa tai -kylassa. Kriteerina vain autotalli.

Ranskassa ja Italiassa yksinainen motoristinainen ei saanut juuri mitaan huomiota muilta kuin vanhuksilta, jotka muistelivat haikeina nuoruuttaan, kun heilla ei ollut vapautta tehda samoin.

Viime kesänä ajoin menosuunnan Islantiin (Ruotsi-Norja-Islanti), toki siitä kaks vuorokautta laivassa. Takastullessa oli emäntä kyytissä.

Tänä kesänä näyttää siltä että viikolla 29 olen tiistaina Bergenissä odottamassa laivaa taas yksin, kun kaveri ei sitten saanut prätkää alleen ja toinen vielä arpoo... Eipä siinä, saapi ajella kuiten tahtoo...

Joten matkasuunnitelma nyt Ruotsi-Norja-Skotlanti-Englanti-Ranska... Kanaalitunnelilla siis ali ja Ranskan päässä katsotaan sitten sekä lompakkoa, että kalenteria ja riippuen raha- ja lomatilanteesta jatketaan etelään, itään tai pohjoiseen...

Lähdetkös Gecko kahveelle viikon 29 lopulla kun olen sielläpäin ?

ite olen tehnyt pari ulkomaanreissua yksin. osittain on ollut kokonaan ominpäin, osassa niin että kaverit lentäneet reissun yhteen kääntöpisteeseen ja osassa nnin että kokoontumisajoista löytynyt seuraa osalle matkaa. eteläisin piste ollut berliini ja sit pari norjan reissua. näistä tuon berliinin reissun aikaan ajokokemusta "isolla pyörällä" oli jokunen kuukausi, olin tosin ajanut autolla jonkinverran ulkomailla sitä ennen.

eikai yksin reissamista tarvii sen kummemin hämmästellä. kun kerran ajatus ylipäätään ei vaikuta susta kauhistuttavalta. kannattaa kuitenkin pohtia etukäteen semmosia "mitä jos" -skennaarioita. eli et mihin soittaa jos mopo hyytyy tai taskuvas vie avaimet jne

ajokokemusta pitää olla vähintään sen verran että huomio ei mene mopon käsittelyyn vaan sitä jää liikenteen seuraamiseen ja vieraitten liikennemerkkien merkityksen arvailuun. Tarkoittaako kyltti "Farthinder" tulossa olevan kaupungin nimeä, varoittaako se metaanipäästöistä vai mitä ? (hidastetöyssyjä på svenska, toki tärkeimmät jutut on sit myös kansainvälisillä symboleilla)

ite en tykkää mennä täysin ilman suunnitelmaa, menee helposti haahuiluksi ja päämäärättömäksi ajeluksi. Et tsekkailen etukäteen vaihtoehtoisia reittejä ja paikkoja missä käydä; "käyn joko tuolla tai mahdollisesti tuolla ja jos ei muuta keksi niin tuolla". mutta hyvin harvoin mitään etukäteen varattua majoitusta tms.

Ensimmäinen ulkomaan reissu oli v. 2004 (4 pvää), jolloin ajoin Viron ympäri. Seuraavana vuonna yksin Via Balticaa mennen tullen, kun kävin Kroatiassa ja Italian Gardalla (3 vkoa ja 3 päivää). Kilometrejä tuli tuolloin 6300. V 2006 menin laivalla Travemundeen ja siitä alpeille, jossa kiertelin n. viikon. Siitä sitten Gibraltarille ja takaisin, ja Ruotsista lautalla suomeen. Reilu 4 viikkoa yksin ja matkaa taitoin n. 11000 km.

Ei muuta kun reissuun vaan. Majapaikkoja löytyy aika helposti matkanvarrelta kun alkaa väsyttämään tai löytää kivan kylän/paikan. Yksinkin pärjää, mutta kustannukset nousevat yöpymisten osalta aika rajusti jos vertaa kahdestaan matkustamiseen. Yöpymishinnat kun tuppaa olemaan per huone, eikä per henkilö.

Yleisenä nyrkkisääntönä olen pitänyt 70-100e/ päivä + varalla pari sataa yllättäviin kuluihin (esim rengaskulut tai hätähotelli jossain matkanvarrella). Lisäksi yksin matkustaessa yöpymispaikoiksi valitsee mielummin paikan jossa on sivistystä ympärillä, kun iltasella on yleensä edes jonkun kanssa vaihtaa muutama sana. (oma mielipide, erakot on sitten erikseen...) Tästä helposti seuraa korkeammat hinnat, kuin jos olet valmis yöpymään pikkukylissä. Tuosta voi olla helppoa päätellä, ettei moottoripyöräloma ole välttämättä halvempaa kuin reilaaminen, mutta hauskempaa se on varmasti.

saksa,itävalta ja italiakin ilmoittaa huoneitten hinnat yleisesti pro person eli hengeltä..ja kahdenhengen huone maksaa kahdenhengen verran, yleensä.

Sisilia, Noto. Joulukuu 2001. Oli eka kunnon ulkomaanmatka.

Reissuun vaan ja yöpaikka löytyy aina. Varsinkin jos aloitat paikan etsimisen viimeistään klo 18. Myöhempään haettaessa valikoima vähenee. Etukäteisvaraaminen minun mielestäni rajoittaa liikaa. Kerran tuolla reissulla varasin etukäteen, kun edellisyön Lausannen retkeilymajan kuorsaavat norsut häiritsivät nukkumista - Genovassa sain 8 hengen huoneen yksin omaan käyttööni!
Tuolla reissullani käytin aika paljon retkeilymajoja ja jos olivat paikkakunnalla suljettuina (talven takia), niin hotellia, motellia tms. Ranskassa esim. Etap ja vastaavat ovat hyviä ja edullisia pelkkään yöpymiseen, löytyvät motareiden liittymissä.

Ihmisiä ne on ulkomaalaisetkin. Monasti ystävällisiä eivätkä aikanaan suomalaisia epäystävällisempiä!

G

Eka moporeissu kesällä -84. Ajokkina vuoden -79 Kawasaki Z 650. Malagassa kävin kääntymässä. Sen verran haipakkaan ajelin siirtymät, että kolmen viikon reissusta kaksi viikkoa olin Espanjassa. Kilsoja tuli 8900. Paluumatkalla Barcelona-Lyypekki -väli meni vuorokaudessa. Olis mennyt nopeamminkin, mutta puola kenkkuili sateessa ja piti pysähtyä kuivattelemaan. No ei ollut sadeasua kuskilla, joten puola ei ollut ainoa mikä oli märkänä. Ruotsisssa puola hajosi kokonaan. Perjantai-iltana klo 20 sain E4:n varresta kyydin korjaamoon ja uuden puolan sadalla markalla, ja nimenomaan markoilla maksoin. Suomessa olisi ollut hinta n. 250 mk. Ja kaikki tuo ilman kännykkää. Aina sitä jotenkin selviää. Sinne vaan sekaan, se on mahtavan hauskaa.

Back