• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Miten käytätte jarruja yleisessä ajossa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ron Jeremy
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tänään tuli vedettyä melkein paniikkijarrutus kun yks auto tuli kolmion takaa. Huomasin etten paniikissa osannut käyttää takajarrua lainkaan - pitänee harjoitella sitä.
Olen huomannut että käytän moottorijarrutusta aina kun joku ei ole hanurissa kiinni ja melkein loput hoidan etujarrulla. Jos jarrutan kovasta vauhdista niin sit käytän molempia jarruja, esim kun tuun motarilta valoihin tms. Miten porukat yleensä normaaliliikenteessä jarruttelee? Taas tuli oikein aihe
lookaround_orig.gif
mutta tänpäivänen pisti miettimään tota jarrutuksen syvempää olemusta
eek.gif

Koskaan käytä takajarrua, tai no madellessa kun odottelen valojen vaihtumista.
Olen sen verran tumpelo kuski, että pidän keskittymistä etujarrun parhaaseen mahdolliseen käyttöön, paniikki tilanteessakin, tärkeämpänä, kuin takajarrun lukittamista
tounge.gif

En tiedä onko olemassa oikein faktaa, mikä takajarrun merkitys maksimaalista hidastuvuutta haettaessa on kyykkypyörissä, mutta eipä taida olla isoa roolia.
Custom ja muut "takapainoiset" pyörät on tietysti asia erikseen.

Jalka/takajarrua äärimmäisen harvoin, joskus kun on hiekkaa tiellä, sekä "hätäjarrutuksissa"...etunen pääosin käytössä.

takajarrua ehkä sillon kun on joku kuulalaakerialusta tms. Muuten aina pelkästään etusta. Tosin hätäjarrutuksissa sekäettä.

Molempia käytän, mutta etujarrua "enemmän", tulee jotenkin takaraivosta se sopiva suhde
wink.gif

Minä jo aikanaan kevareilla opettelin käyttämään aina
molempia.

Olen kyllä sitä mieltä että niitä kannattaa käyttää molempia.

"normaalissa" tehokkaassa jarrutuksessa arvelen voimasuhteen olevan noin 70/30 etu/taka.

Äärimmäisen voimakkaassa jarrutuksessa ainakin minun pyörälläni suhde muuttuu varmaan johonkin 90/10, koska etujarrun/pyörän voimasta takapyörä kevenee niin voimakkaasti.

Mutta silti, jos se 10%kin olisi pois jarruvoimasta niin jarrutusmatka pitenisi huomattavasti.

Tietenkin aina tilanteen mukaan sitten kaarteessa jos sattuu asfaltin päälle irtosoraa tai hiekkaa. Siinä tuntuu tulevan helposti ohjelmaa lisää joka tapauksessa.

Siis pyörä on vanha, pikkuinen katupyörä ilman mitään abseja.

jos muistelen niin ennen vanhaan ainakin opetettiin ihan autokoulussa jo jarruttamaan aina molemmilla jarruilla.

Hitaassa vauhdissa ja epämääräisillä alustoilla kuten soralla pelkällä takajarrulla ja moottorilla. Asfaltilla sitten jos jarruttelee ripeämmin niin molemmilla. Takajarrun kanssa perä tuntuu pysyvän jotenkin mukavammin alla ja nousevan vähemmän.

pelkkää etujarrua tulee käytettyä paitsi just jollain hiekkateillä.. takajarrua käytän pääosin silloin kun ala- tai ylämäessä liikennevaloissa haluan suoristaa selkää..
wink.gif

Aktiivisesti opettelen kokoajan aloittamaan takajarrulla ja heti perään etujarua. Toivottavasti menee selkä ytimeen.

korttia ajasseni viime kesänä ajomaikka valitti liiallisesta takajarrun käytöstä  
confused_orig.gif
johtunee kun monttupelillä joutu käyttää takajarrua enemmän,nykyään olen yrittänyt opetella enemmän etusen käyttöön...joutu kyl just vaihtaa takapalat ku vinku niin v...tusti kun tuli es.valoihin eli käytössä on molemmat  
bowdown.gif

Täytyy myöntää että olen myös hieman säästellyt takajarrua koska siellä on suunilleen keskikuluneet palat mutta eteen vaihdoin talvella uudet
idea3.gif
Sen teen itsekin että hiekkasilla pinnoilla käytän aina takajarrua.

Pääsääntöisesti pelkällä etujarrulla ja moottorilla, mutta tiukemmissa jarrutuksissa myös takajarrulla. Myös kaksi päällä ajaessa tulee käytettyä takajarrua aika usein, se kun tekee jarrutuksista vähän pehmeämpiä verrattuna pelkällä etujarrulla jarruttamiseen.

Soralla jarruttelen pelkällä takajarrulla, mutta aina välillä ne sormet tuppaavat väkisin vetämään sitä kahvaa, välillä aika reilustikin...
crazy.gif

Etujarru on pääosin käytössä, takajarrulla hidastetaan vauhtia esim. kaupunkiliikenteessä tai jossain risteysalueella. Täysjarrutuksessa kumpikin mukana, niin ainakin mp-ajokoulutuksessa tänä päivänä neuvotaan. Paniikkitilanteesta en vielä tiedä, en ole joutunut... Ennakoimalla pärjää pelkällä moottorijarrutuksellakin yllättävän hyvin
wink.gif

Back