Mulla kun on omakohtaista kokemusta asiasta.
Mun pyörä oli eräässä saksastatuonti firman varastossa, jonka kotisivuilla oli mainos pyörästä, pyörä oli siis firman omistajan kaverilla myynnissä. No menin sinne kaverin kanssa katsomaan pyörää. Oli paremman näköinen luonnossa kuin mitä kuvissa. Käytiin kyllä tarkasti läpi, mutta koeajo jäi ihan pariin sataan metriin. Ei ollut pahemmin noita ajokilometrejä takana sen jälkeen kun pari vuotta sitten ajoin kortin, joten ei kiinnostanut lähteä seisonnassa olevalla pyörällä pidemmälle.
No tämän firman omistaja ei suurempia myyntipuheita pitänyt, mainitsi vain vaihdettavassa kunnossa olevat osat, esim ketjut, takajarrupalat ja takarengas. Sen verran kuitenkin pyörä vakuutti, että pirautin oikealle myyjälle. Hän kertoi teettäneensä pari isompaa huoltoa pyörälle oikeassa huoltoliikkeessä ja että siihen löytyisi myös kuitit.
Seuraavana päivänä menin katsomaan paperit läpi ja sovittiin kaupasta. Todellakin pyörään oli vuosi sitten tehty isompi entistyshuolto, noin 1200e. Mikä noin neljän tonnin pyörälle tuntui aika isolta potilta. Tietysti sitten kun raha vaihtoi omistajaa, niin tehtiin kunnon kauppakirjat ym. luovutustodistukset käytiin läpi. Ja tietysti myös henkilöpaperien esittäminen. Väänsin kyllä oikeastaan kaiken muodollisuuksien mukaan, mutta eipä siitä mitään haittaa ollut.
Näin jälkeenpäin ajateltuna kunnon koeajo olis kannattanut tehdä, mutta tuollaisessa tilanteessa se olisi ehkä ollut vaikea järjestää. Sitten mukaan myös pyörän tekniikasta kokenut kaveri mukaan, jos vaikka myyjältä jäisi jotain mainitsematta.
Ei haittaa vaikka olisi vähän epäluuloinen kaikesta, tuollaisessa saa ja kannattaa olla. No oma kauppani meni hyvin, sen jälkeen kun oli pyörän päässyt ajamaan pois varastolta, niin kaikki epäilykset olivat jo kaikonneet mielestä.
Eikä vieläkään ole tullut vastaan mitään yllättävää ja tältä kesältä 5000km mittarissa. Eli en pelkäisi yksityisiäkään myyjiä, täytyy vain muistaa, kuten myös firmastakin ostettaessa, että myyjä ei pakosti edes tiedä pyörästä sen enempää kuin miltä se tuntuu ajaa tai pikaisella silmäyksellä näyttää. Minun tapauksessa tilanne oli sellainen, omistaja ei varmasti olisi tiennyt edes sitä kuinka huonossa kunnossa ketjut olivat vaikka olisi nähnyt ne siinä vieressä. Tälloin oma tai kokeneen kaverin tarkkaavaisuus on rahanarvoista.