• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mistä johtuu seuraava varaosien ostokäyttäytyminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jumppanen
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ajattelin vähän ravistella pakkaa....

Olin -90 luvun lopulla töissä yhden jaappanin prätkämerkin maahantuojalla jokusen vuoden varaosatiskillä hommissa ja yksi asia pisti silmään todella kovasti.

Kun satoi ja ei ole ns. ajokelejä, ammotti varaosatiski tyhjyyttään asiakkaista, mutta kun aurinkoinen ajokeli yllätti, oli pokaa ulko-ovelle asti, tämä korostettuna lämpimän ajokauden alussa. Olisin ymmärtänyt tämän yhtälön, mutta suurin osa noista asiakkaista tuli aurinkoisena päivänä autolla -> liekö prätkät ns. levällään tallissa.... Onko siis niin, että kun sataa, ei ajohommat/huollot/korjaukset ole mielessä, mutta kun kaunis ajopäivä yllättää, muistuu mieleen, että perhana, eihän se menopeli olekaan ajokunnossa.... Kyseiset 2 kesää olivat hyvin hyvin sateisia.....

Kuka tunnistaa moisen toimintamallin itsessään?

Yleensä ajetaan hyvällä kelillä-> pyörä siis todennäköisesti rikkoutuu hyvällä kelillä-> pyörä korjataan, jotta voidaan yhä ajaa, kun kerran on hyvä keli.

Juuri näin, eihän ne mopot tallissa seisoessaan mene rikki.
Prätkät tulevat omistajiensa mieliin hyvällä ilmalla. Huonolla ilmalla kun ei mopoilu suuremmin innosta, niin ei sitten muisteta niitä huoltotarpeitakaan. Järkevääkö? Tuskin, mutta minkäs sille. Harrastus se  monille vain on.
Juurikin näin. Fiksumpaahan se olisi huoltaa vermeet silloin kun niitä esim. kelien vuoksi ei voi käyttää, mutta... Tälläkin hetkellä -18 pakkasta ja tuulee niin maan vimmatusti = aika harvalle mopoilu mieleen tulee = ei myöskään sen huolto vaikka juuri nyt olisi mitä oivallisinta aikaa tehdä jarrupalojen-, ketjujen-, öljyjen-... vaihdot yms. perushuollot
cool.gif

monet autotallin on 5 asteessa, ei sitä viitsi.
No jumalauta eihän se tarvi kun kahdet tangat laittaa päällekkäin jalkaan niin tarkenee jo -20 asteen pakkasessa!kyllä mä ainakin tänään temusin tallissa niin innolla että mopokin kaatu kylelleen ja nyt vituttaa niin että joutuu ottaan kaljaa!niin tallissa on se neljä astetta
mad.gif

Eipä ole tähän aikaan liikkeiden huolloissakaan ruuhkaa. Huhtikuun alkupuolella sitten yhtäkkiä kaikkien pitäisi saada huoltoaika huomiseksi.

Eipä ole tähän aikaan liikkeiden huolloissakaan ruuhkaa. Huhtikuun alkupuolella sitten yhtäkkiä kaikkien pitäisi saada huoltoaika huomiseksi.
Huhtikuussa pyörän voi ajaa huoltoon. Nyt jos haluaisin pyöräni huollattaa, niin pitäisi vuokrata/lainata kärry tai paku ja sillä lähteä sompaamaan. Kauheen vaivalloista....

Yksi minkä olen ainakin itsestäni huomannut, on se, että ei talvella viitsi laittaa rahaa niin paljoa kiinni prätkäosiin tai ajokamoihin kun ei ajamaankaan pääse. Vituttaa jo maksaa 800e vakuutusmaksujakin vaikkei pyörä liiku tallista mihinkään. Kesällä taas ei olla köyhiä eikä kipeitä kun prätkänhuurujen sekoittamat aivosolut käskee ojentaa kaikki rahat marmoritiskin yli.
biggrin.gif

Siinä on vaan semmoinen vaara, että hyvältäkin luottomekatsulta voi joskus katketa pinna, kun puolet vuodesta ei tiedä, millä maksaisi edes tilojen vuokrat..... ja sitten ajokelien tultua pitäisikin yhtäkkiä olla paikanpäällä 24/7, ja olla ehkä apumiestäkin palkattuna (kausityövoimaa, varsinkin pätevää sellaista, voi ollakin pikkuisen hankala saada, ja koko vuodeksi ei edellämainitusta syystä pysty palkkaamaan), kun mattimyöhäset on kaikki tunkemassa huoltoon samaan aikaan. Tiedän montakin putiikkia, joissa painetaan ihan oikeasti pitkää päivää ja 6-7 päiväistä viikkoa koko kesäkauden. Varmasti on aika kuluttavaa puuhaa.

Monella huoltoputiikilla löytyy paku omasta takaa, sillä pelit siirtyy talvikaudellakin. Helpottaisi kummasti tasoittamaan tuota huoltojen työtaakkaa 6 kuukaudelta 12 kuukaudelle, jos nykyistä useampi viitsisi touhuta nuo asiat kuntoon jo ennen ajokauden alkua. On se varmaan itsellekin mukavampi, että kun kevät alkaa koittaa, pyörä on enää pelkästään ajokelejä vailla.

Toisaalta voisi myös luulla, että huoltojenkin kannattaisi esim. hinnoitella palvelunsa kalliimmaksi kysytyimpään aikaan, jos tämä vähän tasoittaisi kiirettä.

No kun pecha ehdottaa, niin kysytääs tässä sitten. Löytyykö turusta luotettavaa pajaa joka tekisi keulan öljynvaihdon ja huollon järkevään hintaan. Pyörän voisi hakea Kaarinasta ja palauttaa samaan paikkaan. Aikatauluna että pitää olla valmis kun lumet lähtee.

Tarjouksia saa laittaa pasi.kolehmainen at mac.com.

Jostain syystä en pidätä hengitystäni tarjouksia odotellessa...

^ no juu, jos tänne jotain huoltokyselyjä jättää, niin ei kannata ihmetellä, jos on hiljaisempaa..
tounge.gif

Huoltokorjaamoiden sivuilla olevat s-postiosoitteet tai yhteydenottokaavakkeet saattaisivat kenties poikia vaikka jotain vastauksia.

No kun pecha ehdottaa, niin kysytääs tässä sitten. Löytyykö turusta luotettavaa pajaa joka tekisi keulan öljynvaihdon ja huollon järkevään hintaan. Pyörän voisi hakea Kaarinasta ja palauttaa samaan paikkaan. Aikatauluna että pitää olla valmis kun lumet lähtee.

Tarjouksia saa laittaa pasi.kolehmainen at mac.com.

Jostain syystä en pidätä hengitystäni tarjouksia odotellessa...
Tähän on kolme selkeää toimintamallia kuinka homma etenee:

1. Ajokauden loputtua pyydät tarjouksen huollolta ko. huollosta. Huolto hakee pyöräsi ja palauttaa sen keulaputket huollettuna ennen kevättä.

2. Irroitat itse keulaputket ja viet talven aikana huoltoon ja asennat itse takaisin huollettuna.

3. Ajat huoltoon ajokauden alettua ja kysyt milloin ehtisivät keulaputket huoltaa.

Noita voi jokainen kokeilla ja arvioida mikä fiksuinta.

^ no juu, jos tänne jotain huoltokyselyjä jättää, niin ei kannata ihmetellä, jos on hiljaisempaa..  
tounge.gif

Huoltokorjaamoiden sivuilla olevat s-postiosoitteet tai yhteydenottokaavakkeet saattaisivat kenties poikia vaikka jotain vastauksia.
Niinhän sitä voisi luulla jos ei paremmin tietäisi. nimim. "tarjouksia huoltoliikkeistä sähköpostilla joskus kysellyt".

Jos olis ollut pelimies, niin oisin vienyt sen samalla jonnekin kun vein sen pakulla uutena vuotena talvisäilytykseen. Nyt pitäis lähteä kikkailemaan yli sadan kilometrin päähän sen huoltoon viemiseksi. Ei jaksa kiinnostaa. Tod.näk. oisin sen etupään purkanutkin jos tuossa tallipaikassa olisi kattotalja johon sen voisi jättää roikkumaan tai jos omistaisin etu- ja takapukit. Kumpaakaan ei ole, joten etupään omatoiminen purkaminen jää haaveeksi.

Näiden ongelmien lisäksi ei tiedossani ole mitään pätevää pajaa Turussa kun en paikallisia ole. BW:lle en viitsi näitäkin rahoja kantaa, (vaikka Raision toimipisteen huoltoon olenkin tyytyväinen) kun tiedän että parempaa huoltoa halvemmalla on saatavilla.

Todennäköisesti odottelen nyt siihen asti että tiet ovat edes sen verran sulat jotta sen voi ajaa huoltopaikkaan. Toivottavasti tuo valkoinen taivaasta tippuva saasta häipyy mahd. pian.

Vanhaan hyvään aikaan, kun katsastus oli rekisterinumeron mukaan, niin kuukauden lopussa oli katsastuskonttoreilla kilometrien jonot. Kuukauden alussa katsastusmiehet hyppäsi pituutta.

Minä saan leipäni autopuolelta ja siellä on ihan sama meininki. Kesäloma on käsillä, perhe ja kamat pakattu autoon lomareissua varten, sitten kurvataan sen oman korjaamon pihaan kyselemään sitä talven huollossa mainitun esim. murroksen vaihtoa.
Arvatkaa kumman vika se on asiakkaan mielestä, jos se asiakkaan haluama toimenpide ei onnistukkaan samana päivänä.

Erikoislääkäreillä on vissiin sen verran "respektiä", että sinne ei ryntäillä ihan miten vaan, mutta kaikkialle muualle se kuluttaja auraa asenteella "minä maksan, minä vaadin palvelua NYT HETI" (maksaisivat ihan oikeasti joskus...)

Se vaan menee niin, että silloin, kun joku asia on ajankohtainen, se tulee mieleen. Se on ihmiseen sisäänrakennettu ominaisuus ja siitä me kaikki saamme kärsiä.

Jaa. Rykkönen on kai jo huollettu. Lojuu vielä lopputalven huoltajan säilössä. Haen keväällä.

Vanhaan hyvään aikaan, kun katsastus oli rekisterinumeron mukaan, niin kuukauden lopussa oli katsastuskonttoreilla kilometrien jonot. Kuukauden alussa katsastusmiehet hyppäsi pituutta.

Minä saan leipäni autopuolelta ja siellä on ihan sama meininki. Kesäloma on käsillä, perhe ja kamat pakattu autoon lomareissua varten, sitten kurvataan sen oman korjaamon pihaan kyselemään sitä talven huollossa mainitun esim. murroksen vaihtoa.
Arvatkaa kumman vika se on asiakkaan mielestä, jos se asiakkaan haluama toimenpide ei onnistukkaan samana päivänä.

Erikoislääkäreillä on vissiin sen verran "respektiä", että sinne ei ryntäillä ihan miten vaan, mutta kaikkialle muualle se kuluttaja auraa asenteella "minä maksan, minä vaadin palvelua NYT HETI" (maksaisivat ihan oikeasti joskus...)

Se vaan menee niin, että silloin, kun joku asia on ajankohtainen, se tulee mieleen. Se on ihmiseen sisäänrakennettu ominaisuus ja  siitä me kaikki saamme kärsiä.
Ja taas. Juuri näin. (Itsekin autopuolen hommissa)
cool.gif

Kuinka moni huolto tekee talvella edullisemmin pyörän laittoa? Omien kokemusten perusteella ei yksikään, miksi siis kikkailemaan, kun ei se pyörä yleensä huollossa seiso montaa päivää kesälläkään. Ajattelin kyllä itse varata seuraavaan 1500km päästä tulevan huollon joskus lähiaikoina ajokauden alkupuolelle, kunhan sen nyt vain muistaisi tehdä...

Kuinka moni huolto tekee talvella edullisemmin pyörän laittoa? Omien kokemusten perusteella ei yksikään, miksi siis kikkailemaan, kun ei se pyörä yleensä huollossa seiso montaa päivää kesälläkään. Ajattelin kyllä itse varata seuraavaan 1500km päästä tulevan huollon joskus lähiaikoina ajokauden alkupuolelle, kunhan sen nyt vain muistaisi tehdä...
Kyllä monet tekee. Varsinkin jos sopii ettei ole niin päivän päälle milloin valmis vaan voivat tehdä esim täytetöinä.

Back