• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mistä ajohanskat kylmille keleille?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja puruskai
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Nyt kun ajokausi alkaa olla parhaimmillaan, kysyisin vinkkejä ajohanskoiksi.. Kunnon vesisade ja 5-10 astetta ei ole ongelma muuten mutta kädet... Tuossa nykymopossa ei ole kahvanlämppäreitä (vielä) ja tartteisin parin viikon päähän Lapinreissuun sellaiset sormikkaat millä tarkenee ja mitkä pysyvät kuivina.

Ainoat 100 % vedenkestävät käsineet mitä minulla on ollut ovat oranssit vuoratut kumityöhanskat, toimivat talvikalastuksessa.. Mut tien päällä meinaa tulla kylymä. Sitten löytyy Halvarssonin kelkkailuhanskat, lämpimät mutta eivät pidä vettä..

Sähkölämmitteisiä en ole ajatellut, kai nyt jotain tixtex-zero tmv. hanskoja on? Vai onko?

Omat kokemukset on waterproof-hanskoista, pitävät todellakin vettä mutta eivät hengitä ei sitten yhtään josta seuraa käsien kastuminen hiestä ja sitten palelu.. plussana kädet haisee kuvottavalle.
Kokeiltu motonetin ja lidlin hanskat. Ei hyvät.

Jotain aitoa goreteksiäkö ne pitäisi olla sitten. Ja hintaa satku?

.Org! shopista hain Elo-Ale hanskat. Richan Waterproof racing.
Kolmen päivän kokemuksella ihan jees välikelin hanskoiksi.

Itselleni löysin kylmän kelin ajohanskat urheilukaupasta viime kevään alennusmyynneistä kun ostin Haltin lasketteluhanskat. Pitää vettä ja on lämpimät eikä ihan älyttömän kömpelötkään. Tosin nyt on kausi tulossa ja hyvistä lasketteluhanskoistakin saa maksaa yllättävän paljon, mutta pienellä onnella voisi jostain löytyä vanhoja malleja.

Sweepin Raintech-hanskoihin olen ollut suht tyytyväinen koska olivat pirun halvat, n.50e. Kylmällä ok, lähellä nollaa turhan kylmät jos ajelee motarilla mutta ylimääräiset sisähanskat ratkaisee ongelman. Tämän takia ostin hanskat joiden koko on jotain XXXL.

Pitävät vettä mutta sankkasateessa kädet hikoavat, kalvo ei pääse hengittämään. Eli ihan jees.

Dainese Jericho Gore-Tex. Ei halvat, mutta pitää vettä, koko päivän jos tarve on, ja sormikkaiksi ihan suht lämpimät. Tuntuma hallintalaitteisiinkin pysyy kohtalaisena. Kylmimmät omat ajelut näillä kostealla kelillä noin +5C-asteessa 200-300km, ei ne siitä kesäkeliä tehneet, mutta pysyi nakit kuitenkin toimintakuntoisina (tosin pyörässäkin on kahvasuojat, jotka vähentävät suoraa ilmavirtaa sormille).

Aamulla rykäsin duuniin eurobikersin 39 euron vedenpitävillä nahkahanskoilla, ja hyvin tuntu toimivan =)

Sweepin Raintecheissa on hinta/toimivuus aika kohdallaan.
Koolla voi sitten kikkailla jos haluaa vaikka ohutta puuvillaa
alle. Pysyy silloin aika hyvin lämpimänä hieman hikisenäkin eikä mene vielä ihan "tumpuksi".

Aamulla rykäsin duuniin eurobikersin 39 euron vedenpitävillä nahkahanskoilla, ja hyvin tuntu toimivan =)
Itselläni samanlaiset ja hyvin pysyneet nakit lämpiminä
smile_org.gif

Niin tarkennan vielä... olen kokeillut myös Burtonin gore-lasketteluhanskoja, kylmät nekin. Osa vastaajista ymmärsi vähän väärin kun Lidlin hanskat mainitsi - vartinhan ajelee vaikka paljain käsin- mutta tartten niitä pitkään ajoon (16.9 >1000 km).. Nuo Sweepin Raintechit erillisillä ohuilla sormikkailla voisi olla passelit siihen hommaan..pitääpä tutustua =)

.Org! shopista hain Elo-Ale hanskat. Richan Waterproof racing.
Kolmen päivän kokemuksella ihan jees välikelin hanskoiksi.
Noi on ihan hyvät kyllä. Itse käytän pääosin aina noita, ellei nyt sitten helle satu olemaan, kun tuppaavat hiostamaan. Noin 4 asteen hujakoilla, nakupyörällä alkaa olemaan hiukka viileät kuulemma. SVS:n puikoissa on ainakin riittänyt.

Aavistuksen asian vierestä mutta hanskat ja sade tähänkin liittyy. Kovalla sateella kun tuppaa vesi hitaissa vauhdeissa valumaan ajotakin hihan vartta pitkin hanskan sisälle niin kuinka elätte tällaisen ongelman kanssa? Ongelmanhan ratkaisis jos hanskassa olisi myös hihan sisälle tuleva osuus mutta tällaista ei taida kaikissa hanskoissa olla, oletteko keksineet ongelmaan muuta ratkaisua kuin pitää vauhdit 80+ puolella?

Itellä on Richan vedenpitävät hanskat jostain alelaarista pidempiin repäisyihin, ei erityisen lämpimät mutta hiostavat, ihan ok pärjännyt tosin kun välillä sormia jumppaa. Nyt kylmien kelien tultua pitäs katella jotain ohutta hanskaa vielä noiden alle lämmittämään.

Itsellä Dane-goretex kangashanskat. Pitävät veden, mutta kylmät ja lämpimällä hiostavat. Yksi vaihtoehto vois olla Rukan nahka-gore hanskat. Kylmillä olen käyttänyt nahkasormikkaita ja siihen päälle perinteiset nahkarukkaset ilman vuoria. Tuplakerros hanskoja siis, tällä reseptillä selviää 600km ajosta siedettävästi. Ovat astetta kömpelömmät eli tuntuma on hiukan huonompi.

sanoi:
Höh! Burton lautailuhanskoja varmaankin tarkoitit. Suksimiehille on omat merkkinsä

Terävä havainto! Olen kyllä muutaman talven lasketellut Burtonin hanskoilla, eikä ole kukaan lökäpöksy tullut päätään aukomaan
biggrin.gif

Kelkkahanskat on ehdottomat. esimerkiksi tollaset pitkävartiset. linkki

Ja kahvasuojat + lämppärit niin kyllä pärjää  
smile_org.gif

Meikäläisellä on aina palellut sormet herkästi, ehkäpä kyykkyjen ajoasentokin vaikuttaa kun pitkäruotoinen joutuu nojaileen käsiin. Tuollaiset ostin vuosi sitten ja ovat kyllä olleet lämpimimmät mitä minä olen omistanut. Tänäkin aamuna oli raikas keli, kun palailin 40 km:n matkan yövuorosta. Ideaparkin kohdalla huoltiksen mittari näytti +0...

http://www.storm-motor.fi/ajovaru....asineet

Ite olen jo jonkun viikon ajellu täällä Kittilän korkeuksilla (lämpötiloissa +10 -> +3 ja vesisade) Scottin Warrior gore-kelkkahanskoilla. Niihin mahtuu mulla semmoset normaalit naisten neulesormikkaat vielä alle lisälämpöä antamaan.

Varren suussa on "sisävarsi" joka siis estää veden valumisen hanskoihin ja päällä ranteessa tarrakiristys, sekä varren päässä kuminarukiristys. Heijastimia löytyy ja toisessa peukussa visiirinpyyhin. Ovh varmaan lähempänä viittäkymppiä kun satkua ja ostin ne viime kesänä muistaakseni puoleen hintaan paikallisen urheiluliikkeen alelaarista.

Jos nuo ei riitä niin sitten täytyy turvautua saman merkin Viking gore-nahkarukkasiin jotka on lämpimimmät hanskat heti mun täyslammas- ja hylje-lammasrukkasten jälkeen
biggrin.gif

edit: kirotushärö

Pikku vinkkinä: kun testaat hanskoja niin olis hyvä, jos sisävuoren sormenpäät olis ommeltu kiinni siihen "ulkokuoren" sormenpäihin. (tarkennus: siis kuosiinsa sisäpuolelta, jottei kukaan innostuksissa ompele niitä ulkopuolelta). Ite kun joudun käyttämään puuvilla tms alushanskoja kylmällä kelillä niin tuppaavat vuoret tulemaan mukana ulos kun ottaa hanskat pois.
Hyvistä hanskoista en osaa sanoa. Skimbaan myös paljon ja aina mul on näpit jäässä.
crazy.gif

Back