Niin, anteeksi vain asian viereen menoa kaikille, mutta joku muu aloitti
Moi Juh@. Vaikutan Irlannista kasin, lahelta Dublinia. Eilen oli St. Patrickin paiva ja siten koko maa juhlatunnelmissa. Taalla ajokausi jatkuu ympari vuoden, varsinkin rannikolla, mutta sadetta on kiitettavasti ajoittain.
Tuo oman pyorani Laser Pro Duro on aika teravaaaninen, muutta rauhallisesti ajettaessa ok. Ostin sen kaytettyna 90 eurolla, eli ei ollut hinnan kiroissa. Saattaa olla etta vaihdan sen "vaimentimen" jossain vaiheessa johonkin hieman pehmeampiaaniseen ponttoon. Yhdysputki on hienosti tehty ja siina on jopa lampokilpi alkuperaisen vaimentimen kaltaisesti.
Askartelin myos itse tuollaisen vaahtosuodattimen, mutta olen hieman skeptinen omani puhdistustehoon. En loytanyt mistaan aikoinaan donitsinmuotoista suodatinelementtia, vaan ostin jonkun krossipyoran lahinna kupolinmuotoisen virityksen. Siita piti leikata huippu pois. Se on lisaksi melko epasymmetrisen muotoinen, istuvuus suodatinrungon paalla on epataydellinen. Puristin vaahtomuovin paikalleen kevyesti nippusiteilla, mutta ei siita tosiaan taydellinen tullut. Silmamaaraisesti katsottuna kaikki musta oli kuitenkin pysynyt 5000 km:n ajan foamin oikealla puolella.
Jos onnistut loytamaan hyvan elementin kerro minullekin. Tassa muutama sana viela siita rakentamista: Alkuperaisen suodatinpaperi on liimattu kanteen ja pohjaan epoksililla. Sama epoksi myos liimaa kannen ja pohjan kiinni metallirunkoon. Helpoin valmistustapa on vain leikata paperi pois ja jattaa se epoksi rauhaan. Vaarana on etta epapuhtauksia paasee silloin epatasaisen epoksikerroksen ja vaahtomuovin valista, eli mielestani kannattaa poistaa kaikki epoksi. Siina kuluu aikaa. Joku Dremelin tapainen laitos olisi hyva olla lattapaisen ruuvimeisselin tilalla, mita itse kaytin.
Itse liimasin suodattimen rungon takaisin kasaan 2-komponentti epoksilla (esim. Araldit). Rungosta tuli hyva ja jaykka ilman sisimmaista verkkoakin. Sitten ei muuta kuin suodattimen oljyaminen epoksin kuivumista odotellessa (krossihemmot suosittelivat ihan normaalia moottorioljya) ja perinpohjainen puristus kuivaksi. Liiasta oljysta ei ole kuin haittaa, kun se kuitenkin muutamassa paivassa valuu suodatinkotelon pohjalle. Kunhan oljya on kauttaaltaan, hyva.
Imuaanet tulivat kuuluville selvemmin kuin paperisuodattimella. Suorituskykya tuli lisaa vakioon verrattuna johtuen siita etta paperisuodatin oli likainen

Luulisin etta jos loydat sopivankokoisen elementin on tama itsetehty laitos varmasti hyva paljon sorateita ajettaessa kun sen saa pestya.
Kustannukset olivat jotain muistaakseni 16 EUR suodatin ja noin 5 EUR epoksi mita loytyi jo talosta valmiiksi. Ai niin, meneehan sita moottooljyakin joku desi piloille oljyamisen aikana.