• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Minne loppuun ajetut renkaat?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Goofy S
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Goofy S

MotOrg ry jäsen
Minne loppuunajetut renkaat olisi paras / helpoin toimittaa?
Tiedän että renkaita myyvien liikkeiden velvollisuus on vastaanottaa kuluneet renkaat mutta käytännössä tilanne ei aina ole helppo.
Tilaan uudet renkaat (4-8 kpl/kausi) netistä ja koen pirun noloksi viedä vanhoja renkaita liikkeisiin.
Toisaalta olisi myös pirun noloa kierrellä yön pimeydessä heittelemässä renkaita autoliikkeiden aitauksiin... :p

Mitä laki / määräykset oikeasti sanovat asiasta? (kierrätysmaksut, vastaanottovelvollisudet yms.)
Miten te käytännössä toimitte?

Goofy S sanoi:
Minne loppuunajetut renkaat olisi paras / helpoin toimittaa?
Tiedän että renkaita myyvien liikkeiden velvollisuus on vastaanottaa kuluneet renkaat mutta käytännössä tilanne ei aina ole helppo.
Tilaan uudet renkaat (4-8 kpl/kausi) netistä ja koen pirun noloksi viedä vanhoja renkaita liikkeisiin.
Toisaalta olisi myös pirun noloa kierrellä yön pimeydessä heittelemässä renkaita autoliikkeiden aitauksiin... :p

Mitä laki / määräykset oikeasti sanovat asiasta? (kierrätysmaksut, vastaanottovelvollisudet yms.)
Miten te käytännössä toimitte?

Aikanaan kun loppuun ajetuissa kumeissa oli vielä kuviot, trokasin ne 10e/kumi eteenpäin kuminpolttajille Bomber-foorumilla. Mielummin annoin ne sinne hyötykäyttöön jos joku niistä vielä iloa irti saa. Nykyään en tiedä vieläkö ottajia löytyy, sillä ei kuviollisia kumeja ole juurikaan 2011 jälkeen näkynyt.

Slicksejä oon vienyt ihan Vianorille minäkin. Itse kun heittelee suoraan lavalle, niin ei hävetä niin paljoa. :D Luvan oon kyllä aina kysynyt toimistosta ensin.

Muutaman renkaan olen vienyt muiden jätteiden mukana kaatopaikalle. Sieltäkin löytyy rengaslava, eikä tarvi maksaa mitään.

Jokainen rengaskauppa ottaa noita vastaan.
Eikä tarvitse kysellä eikä anteeksi pyydellä.
Se on niille jokapäiväistä hommaa.

Juu lahdessa taisiis villähteellä on kujalan jäteasemalla ainakin oma lava renkaille joten olettaisin kaikilla vastaanottopisteillä olevan. Mut tosiaan myös rengasliikkeet ottaa vastaan jos sellanen on kätevämmin saatavilla.

Kääntää sen kumin nurinperin ja toimittaa rouvalle/herralle kukkapenkiksi. Tietysti rajansa kaikella.

Mitä laki sanoo asiasta?
Jokainen meistä joutuu rengasta ostessaan maksaman kierrätysmaksun. Mitä se sisältää, mitä sillä saa?
Jos mä vien mynetmotosta ostetun renkaan loppuunajettuna Vianorille niin mitä Vianor siitä hyötyy?

t. nimim. "tahtoo ymmärtää"

ei mitään ...

niil on vaan velvollisuus ottaa renkaita veloituksetta vastaan jos ovat tehneet sopparin suomen rengaskierrätys oy,n kanssa, ja ne hakee renkaat pois tontilta sitten kun niitä on tarpeeks eli esim. mun firman pihalta kun on vähintään 100 kpl...

Olen B-foorumilla kaupannut ilmaseksi. Joku saa niistä vielä iloa eikä tarvitse itse ajella niiden gummien kanssa mihinkään.
Jos on milli-pari pintaa ja yleinen koko, niin lähtee yleensä samana päivänä. Etusetkin moni on ottanut mukaansa vähän niinkuin kiitoksena.

skuikka sanoi:
Olen B-foorumilla kaupannut ilmaseksi. Joku saa niistä vielä iloa eikä tarvitse itse ajella niiden gummien kanssa mihinkään.
Jos on milli-pari pintaa ja yleinen koko, niin lähtee yleensä samana päivänä. Etusetkin moni on ottanut mukaansa vähän niinkuin kiitoksena.

Totta, katurenkailla tuo usein onnistuu.
Slicksit ei oikein tahdo kelvata.

Ainakin Kuusakoski on oikein mainostanut, että tuo renkaasi meille (ilmaiseksi), ovat ilmeisesti haluttua tavaraa. Samoin monilla isommilla jäteasemilla on lava. Noissa ei ainakaan tarvitse potea huonoa omaatuntoa, kun ne renkaat menevät jatkohyötykäyttöön.

Kuusakosken pisteet näkyvät näemmä tuolla.

PK-seudulla asuvien kannattaa muistaa, että Sortti-asemilla EI oteta renkaita vastaan, juurikin tuosta syystä, että se on tuottajavastuun alaista jätettä.

Back