• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Millaista kamakasaa aloittajalle?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Darth
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Moi!

Tässä olen saanut alkuun projektia aluksi A:ta varten, ja kaipa olisi kiva jossain välissä sitten päästä ajelemaankin, saa tosin nähdä missä vaiheessa niin rahoihini pääsen
062802moto_prv.gif
, että pyörän saa hankittua, mutta jos olisi kaukaa viisas, ja miettisi nämä varusteasiat kuntoon samalla... Eli 'Kypärä' on tietysti ihan must, mutta mitä kaikkea ja millaista muuta tarvitaan/suositellaan hankittavaksi tulevalle mahdolliselle pikkuninjailijalle? Ikää kun on jo se kolkyt ja risat, että suunnilleen haarniska tuntuisi hyvältä vaihtoehdolta, kun kaatuminen hirvittää...

Viime kesänä samoja asioita mietin ja tulos:

- Ajopuku (joko kokonainen tahi housut + takki). Vaihtoehtoina goret tahi nahka. Kannattaa harkita myös sellaista esim. housut+takki komboa, jossa on irroitettava vuori - syksyllä ja keväällä vuorellinen versio on tarpeen! Ajovehkeissä saisi olla myös ainakin olkapää-, polvi-, kyynärpää- ja selkäsuojat valmiina. Jollei niin kannattaa hankkia.

- Ajokengät, mielellään vedenpitävät.

- Ajohanskat, mielellään myös vedenpitävät.

- Potan jo mainitsitkin, mutta lisäisin tähän hyvän ja laadukkaan kypärähupun. Suojaa lisäksi kaulaa viimalta. Ohut silkki on hyvä matskuvaihtoehto - hengittää ja itse asiassa helpottaa napakan kypärän päähän laittamista.

... eiköhän noilla pääse alkuun.

Kyllä tuo "haarniska" on hyvä vaihtoehto jos vähänkin epäilyttää omat taidot.
Itse ajelin yhden kesän ilman vakuutuksia, että sain hommattua varusteet. En suosittele,mutta mielummin kävelen ja maksan vahinkoja,kun istun pyörätuolissa ja kerään vakuutusrahoja...
Kortitta on nuorempana tullut ajeltua useampi vuosi,mutta eihän sitä kortilla ajella... (ei yhtään vahikoa 6:teen vuoteen, ekaa kaatoa odotellessa)
Mutta itse ostaisin järjestyksessä:
1 potta
2 takki
3 hanskat,kaulurit
4 housut
5 kengät
6 muut
ihan tavalliset nahkahanskat riittää aluksi ja tukevat kengät.

Edellisiin lisaksi selkapanssari.

Liioittelua ei ole budjetoida niin etta ensin katsoo mita maksaa kunnolliset varusteet, ja sitten katsoo paljonko pyoraan jaa rahaa
smile_org.gif

Jos varusteiden hommaamisella ei ole kiire, odottele vielä hetki ja hae syksyllä alesta kunnon kamat sopivilla prosenteilla.

Riippuu tietysti vähän siitä mitä kokoa olet, mutta keskivertojamppa säästää ihan mukavasti...

Kyllä tuo "haarniska" on hyvä vaihtoehto jos vähänkin epäilyttää omat taidot.
Itse ajelin yhden kesän ilman vakuutuksia, että sain hommattua varusteet. En suosittele,mutta...
Niin ja aina se ei valitettavasti ole omista taidoista kiinni, kuinka maailmalla käy..

Tuo vakuutuksitta ajelu ei kyllä tosiaan kuulosta kauhean fiksulta... tulee älyttömän kalliiksi jos jotain sattuu.
sad_orig.gif

Tämä selvä, kiitoksia vinkeistä, täytyy ruveta pian kauppoja sillä silmällä katselemaan, rupesivat ainakin tuon toisen säikeen Yessit kiinnostamaan... Kiireellä ei tosiaan olla liikkeellä, viikon päästä olisi ensimmäinen käsittelyharjoituskerta, horjuntaa odotettavissa kai...  
crazy.gif
Palaillaan!

Niin, ja toki yhä saa asiaan kommentoida, lienee varmaan joku muukin aloittaja asiaa pähkimässä, ja informaatiota on aina hyvää olla mieluummin paljon kuin vähän.

Ja vähän käytettynäkin kamoja saa edullisesti...esim materialistit myy vähän ajettuja kamojaan pois alta uusien mallien tullessa myyntiin...olipa ruma sana toi materialisti...oisko rahamiehet parempi
smile_org.gif

Ostappa tuon yllämainitun varustearsenaalin lisäksi sellainen Rukan kypärähuppu jossa on yhdistettynä kaulasuojus. Ei tule takin kaula-aukosta, saati niskasta viimat takin sisään heti, kun kelit vähän viilenee.

kannataa mun mielestä ekana ostaa ajokamat ja sitten kattoa
paljonko jää hintaa mopon ostoon, yleensä kaikki fyrkat laitetaan mopoon ja ajellaan ilman suojia ja paskan potan kanssa
bowdown.gif
bowdown.gif

Back