• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Millaiset vetimet eivät hiosta lainkaan?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Katsuri
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Minulla on goret (puolihalvat) ja varsinkin housut hiostavat. Niitä saa pestä ja kokovartalodödöä käyttää, ettei hikoilisi ja "tuoksuisi". Miehekkeellä on nahat ja haisee vielä enemmän.

Mihin vetimiin pitäisi sijoittaa, ettei näitä aistihaittoja olisi? Hölmöä mennä töihin/kouluun, kun täytyy joko käydä suihkussa ja ottaa vaihtovaatteet tai antaa kärsiä.

ilmastoituun autoon...
tounge.gif

itselläni kyl toimii graftin alusasu ja fleece puvun alle ni eipä oo ollut ongelmia ei niin hikoilun kun kylmyydenkään suhteen.alusasu imee mukavasti kaiken itteensä eikä noi pääly kamat pääse sotkeentuun mut toki joutuu töihin heittään aina toiset kamat päälle mut välttyy suihkun käynniltä.toisella toimii ja toisella ei.kaikkee kannattaa kokeilla...tosin toi satsi ei oo ihan ilmanen kokeilu...mut elämä on...

Kesän helteillä mietin ihan samaa - goret hiosti tolkuttomasti ja nahkareleitäkin tuntui hankalalta kiskoa päälle...

Kuis paljon noita gorekamppeita kestää pestä, ennen kun ne alkaa mennä entisiksi?

bw:ssä myydään esim halvarssonin ajohousuja josta sua irti vedenpitävän sisäosan/kalvon,elikkäs pitäis olla gore housuja hengittävämpi ja viileämpi helteellä(myyjän henk.koht.kokemuksen perusteella).itsehän oisin kesällä kyseiset pökät ostanu mutta kun eipä ollu sopivaa kokoa
sad_orig.gif

Kuis paljon noita gorekamppeita kestää pestä, ennen kun ne alkaa mennä entisiksi?
Riippuu kai hyvin pitkälle siitä onko kyseessä aito GoreTex vaiko halvempi "gore". Minua on valistettu niin, että aidolle gorelle pesu tekee vain hyvää, kalvon huokoset pysyvät auki ja se hengittää paremmin. Aito gorehan on laminoitua "mattoa", joka on suojassa mekaaniselta kulutukselta ulkokankaan ja sisävuoren välissä vaihtelevin toteutustavoin. Sen sijaan monet "goret" ovat sivellen levitettyä mönjää, joka kyllä saattaa kulua ajan mittaan (jolooin asun hengittävyys varmaan paranee samalla kun vedenpitävyys katoaa
lookaround_orig.gif
).

Suosittelen alusasuksi esim. Rukkan Sanitized®-käsittelytyä alusasua. Säilyttää alusasun raikkaana, hajuttomana ja miellyttävänä käyttökerrasta toiseen.

Lähes kaikki Rukkan alusasut on käsitelty tällä.

Mallistoa löytyy tuolta RUKKA

Minä olen käyttänyt koko kesän (ja tänäänkin tulin) Draggin Jeans Cargo -housuja motolla töissä käydessä. Gore housut puen päälle jos sataa paljon ja pelkät tuulihousut jos vaan tihkuu tai tiet ovat märät. Eipä hiosta vaikka istuu päivät toimistossa.
smile_org.gif

itselläni kyl toimii graftin alusasu ja fleece puvun alle ni eipä oo ollut ongelmia ei niin hikoilun kun kylmyydenkään suhteen.alusasu imee mukavasti kaiken itteensä eikä noi pääly kamat pääse sotkeentuun...
Tarkoittanet Craft-asua? Korjaisin, että se (kuten kai muutkin sporttialusasut) on tehty siirtämään kosteus iholta seuraavaan vaatekerrokseen. Silloin ei tunnu iholla epämiellyttävältä ja kylmältä. Näin ne on tuntuneet mulla toimivankin. Ja eihän hiki itsessään haise, vaan sekoittuessaan ihon epäpuhtauksiin (joita on vaikka pesulla kävisikin). Pestään siis vaan kamppeet, sillä se korjaantuu.

Kannattaisi katsella läpivirtaavia pukuja, esim. Rukan APR3, tai jos hieman edukkaampaa haluaa, niin esim. Alpinestarsin Air-Flo -sarja. Näissä on mukana tuulenpitävä sisätakki viileämmille keleille, Rukan puvussa irroitettava osa on myös housuissa ja on vedenpitävä (Gore-tex).

Alpinestarsin Air-Flo -puvusta on sen verran omaa kokemusta, että kesäkelillä puvun kanssa voi tulla pieni hiki pintaan ennen kuin pääsee ovesta ulos, mutta läpivirtaus tuntuu jo kävellessä ja tien päällä hiki saa aika äkkiä kyytiä.

Suosittelen alusasuksi esim. Rukkan Sanitized®-käsittelytyä alusasua. Säilyttää alusasun raikkaana, hajuttomana ja miellyttävänä käyttökerrasta toiseen.

Lähes kaikki Rukkan alusasut on käsitelty tällä.

Mallistoa löytyy tuolta RUKKA
Minulta kans ääni Rukkan alusasuille
062802jumpie_prv.gif

Itse olen käyttänyt koko kauden RVP Technica alusasua, materiaali on hengittävää polypropyleeniä, ja sanitized-käsitelty.

Mun mielestä perforoitu nahkapuku kyllä hiostaa paljon vähemmän kuin gore-tex puku. Itsellä tosin vertailu kohteena halpa-tex puku.

Mulla on nahkapuvusa tuuletus vedoketjut rinnassa ja selässä - ei jää hiki haisemaan.
Mitä nyt selkäpanssari kyllä aina vähän hiostaa.

Halvimmaksi tulee huolehtia siitä ettei se hiki haise.. Kahvinjuonti seis ja pari kolme litraa vettä päivässä auttaa kummasti.. Muutoinkin ruokavalio vaikuttaa asiaan.
Jonkun verran tietenkin yksilöllinen juttu tuo P.O.

Mun mielestä perforoitu nahkapuku kyllä hiostaa paljon vähemmän kuin gore-tex puku. Itsellä tosin vertailu kohteena halpa-tex puku.
Tätähän on jo täällä käsitelty, mutta nuo kaksi ovat aivan eri asioita. On gore-texiä ja on muita texejä joilla ei ole mitään tekemistä goren kanssa.

Eli pointti on että sinulla ei ole kokemusta gore-tex -puvuista.

Multa lisää ääniä tekno-alusasuille. Näin syksyn viileillä keleillä täytyy antaa täydet pisteet Finnsvala Extreme -alusasulle, joka siirtää kosteuden iholta ja samalla lämmittää, eikä ala heti tuoksahtamaankaan (kokeiltu myös talvivaelluksella, tosin ihan suksilla). Myös Rukan ja Craftin alusasuja on tullut kokeiltua, nekin toimivat hyvin mutta tuossa Finnsvalassa on lisäbonuksena samaan asuun integroituna se lämmittävä villakerros.

Myös läpivirtaavat ajoasut tuntuvat hyvältä idealta. Hommasin hiljattain Dainese Madison -takin, josta saa gore-tex -sisätakin sekä lämpövuoren irroitettua - takin voi siis "rakentaa" aina ajo-olosuhteita vastaavaksi. Kokemuksia ei ole kertynyt kuin vasta reilun 1000km ajoista, mutta ainakin tässä vaiheessa idea tuntuu toimivan oikein hyvin myös käytännössä.

Urheiluasu toimii hyvin kosteuden siirtämisessä ulompiin kerroksiin. Itsellä on tuo Rukan RVP Technica. Kesäkeleillä toimii Gore-Texin kanssa mainiosti (Yoko). Syyskeleillä tarvitsisi enemmän eristettä.

Tämä hoituu tietenkin paljon puhutulla kerrospukeutumisella. Vaeltajat/eräilijät käyttävät välikerroksena usein microfleece asuja jotka eristävät lämpöä hyvin ja myös siirtävät kosteutta. Mistä noita saa? Surffailu ei tunnu tuottavan tulosta. Useimmat valmistajat tuntuvat tarjoavan alusasuja windstoppereilla sun muilla nimityksillä. Mitenkäs sitten lämpimällä ilmalla? Tarkoitus olisi nimenomaan hankkia väliasu, jonka voisi tarpeen mukaan lisätä jos kylmä sattuu yllättämään.

Nähtävästi sinulla ei ole kokemusta Core-Tex vaatteista. Minulla IXS:n puku 3 vuotta (Solto-tex) ja nyt kun vaihdoin Rukkan ArmaX-pukuun, niin ero on kuin yöllä ja päivällä. Siinä missä IXS:n puvulla hikoiltiin 24 asteen lämpötilassa ArmaX:llä pysyttiin suhteellisen viileänä ja kuivana. Eli käytännössä ainakin SoltoTexin ja Core-Texin "hengittävyyden" välillä on eroa valtavasti. Tuossa on vähän omia tuntemuksia pukujen eroista:
http://www.ducatibikes.com/index.php/Rukka_ArmaX-ajotakki_ja_-housut

Samaa mieltä. Sattuneesta syystä vaihdoin Sinisalon puvun Rukkaan. Ero on kuin yöllä ja päivällä. Rukan hyväksi. Liikennevaloissakaan seisoessa lämpö ei nouse kuten ennen.

Olihan tuolla hintaa, mutta neljän ruuhkassa tehdyn asfalttikosketuksen jälkeen ei oltu enää köyhä tai kipee.
Tai ehkä hieman tuota jälkimmäistä ...

"hengittävyyden" välillä on eroa valtavasti. Tuossa on vähän omia tuntemuksia pukujen eroista:
http://www.ducatibikes.com/index.php/Rukka_ArmaX-ajotakki_ja_-housut
Kiitokset selkeästä tarinasta. Minulla on kovin samanlaisia kokemuksia vanhemmasta versiosta SRO:sta jonka pitkän kyselykierroksen jälkeen hommasin, kumma kyllä, Tuurista Velj. Siltalasta.
Omia kokemuksiani olen kirjannut omille sivuilleni.
Sulla on tosi hyvä juttu SRO:sta. Toi Outlast-vuori on hyvä ja toimiva systeemi. Sen saa nopeasti ajoviimassa jäähdytettyä viileäksi avaamalla tuuletusaukot kainalossa, jolloin ilma virtaan coren ja vuoren välissä.

Back