• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Millä vuosikymmenellä tehtiin parhaimmat pyörät?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja nostalgia
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Millä vuosikymmenellä tehtiin parhaimmat pyörät? -

• <1940

Ääniä: 0 0,0%
  • 1940

• 1950

• 1960

• 1970

• 1980

• 1990

Ääniä: 1 20,0%
  • 2000

Ääniä: 3 60,0%
  • 2010

• >2010

Ääniä: 1 20,0%

• Ääniä yhteensä
    5
Millä vuosikymmenellä tehtiin parhaimmat moottoripyörät?
Millä vuosikymmenellä aloitit itse aloitit moottoripyöräilyn?

Parhaat vai legendaarisimmat? 70-luvulla tehtiin legendaarisimmat nykypyörien isät ja isoisät. 90-luvun alun superbiket on kuitenkin "parhaita", hyvin lähellä nykypyöriä periaatteeltaan mutta ilman mitään neitimäisiä abseja, luistonestoja sun muuta hömppää.
wink.gif
Uusimmat on tietysti parhaita suorituskyvyltään ja ajo-ominaisuuksiltaan mut kyllä nuo 90-luvun pyörät tulee aina olemaan lähellä sydäntä meikäläisellä.
Niin joo moottoripyöräilyn aloitin 90 luvulla...
biggrin.gif

Tietä pitkin ajaminen alkoi kasarin loppuvuosina, crossia tietysti sitä ennen.

Mutta niin paljon kuin kasari ja ysäri pyöristä pidänkin, niin myönnän ensimmäisenä että se johtuu nostalgiasta.

Teknisesti parhaat vehkeet (vakiona siis) ajoittuvat johonkin vuosien 1998-2006 välille.
Teknologia oli ehtinyt pitkälle ja päästönormikyynaamat eivät olleet pilanneet bileitä vielä siinä määrin kuin myöhemmin.
Jakson alkupää oli kaasarivehkeiden viimeinen kukoistus ja loppupää ruiskujen kypsyminen nykimättömiksi.
Keskialueet olivat julman väkeviä ja pyörät pienenivät huimasti.

Yhdenlainen aikakauden kulminoituma lienee K5 kilogixeri.

Sittemmin löylyt on kasvaneet keskialueen kustannuksella, mutta muutamaan vuoteen ei tullut oikein mitään uutta ennen long bang Rytköstä ja Biimerin elektroniikkaihmettä S1000RR, joka sitten toi joukon haluttavia hilavitkuttimia normaalijärkisempään hintahaarukkaan.

Voihan olla että muutaman vuoden kuluttua 2010 nähdäänkin uuden ajan aamunkoittona - mene ja tiedä.

1990-luvulla ei vielä likaa härpäkkeitä ollut ja niitä pystyy vielä räppäkäpäläkin laittelemaan. Tekniikkakin oli jo jonkinverran kehittynyt, miksei toki jo -80-luvullakin. Aloitettua tuli -60-luvulla.
Niin se aika kuluu, tai aika ei mihinkään kulu, vaan ihminen.

Parhaat ja legendaarisimmat pyörät tehtiin 1969-1982 välillä, itse aloitin 60 ja 70 lukujen vaihteessa 80 kuutioisella Suzukilla

Pakko vastata jotta 80-luvulla, jonka alussa aloitin ja jolloin luotiin Bemarin K-sarja, jonka 80-lopun ja vuosikymmenen vaihteen mallit ovat painuneet mieleeni lähtemättömästi. 1987-92 malleja olen omistanut viisi ja niillä olen taittanut matka miltei puolet koko urastani eli noin 230 tkm.

En tiedä parhaista mutta itseäni kiehtoo 70-luvun pyörät kovasti ja sen vastasin mutta myös 90-luvulla tuotettiin paljon todella hienoja pyöriä. Itse olen 80-luvulla syntynyt ja samalla vuosikymmenellä aloitin moottoripyöräilyn. Tarkasta vuodesta ei ole hajua.

No 70-luvulla tietty. Silloin alkoi oma ura kaksipyöräisen päällä. Seiskyt luvulla Britit teki vikat aidot isot pyörät (kunnes se taas alkoi). Japsit toi markkinoille kunnon rähinäpyörät. Näin täällä

Taitaa mennä tuonne 90-luvulle. Silloin tekniikka oli jo suht' kehittynyttä, mutta pyörissä ei ollut vielä mahdottomasti "turhia" sähköhimmeleitä odottamassa pahinta mahdollista paikkaa vikaantua...

Designin puolesta 30-luvulta 60-luvun loppuun niin britit kuin jokunen japsikin, mutta ennenkaikkea amerikkalaiset. pätee myös autoissa.

digitaali-ajan yliteknisiä himmeleitä en pidä minään..

itse alottelin 90-luvun lopulla piikillä, kun isävainaalla oli vuoden -48 panheadi. tätä ennen lotkotteli -91 FXR:llä jotenka paha arvata mihin minun mielenkiintoni on kohdistunut..
wink.gif

Designin puolesta 30-luvulta 60-luvun loppuun niin britit kuin jokunen japsikin, mutta ennenkaikkea amerikkalaiset. pätee myös autoissa.

digitaali-ajan yliteknisiä himmeleitä en pidä minään..
Aikalailla samaa mieltä JaZZon kanssa. Tosin autoja tehtiin vielä 70-luvullakin. Vastasin kuitenkin 90-luvulla, kun silloin evo kone oli parhaimmillaan, tai näin olen antanut isojen poikien minulle kertoa.  
tounge.gif

Mopoilun aloitin viime kuussa 80-l. pikkujapsilla. Tästä on hyvä jatkaa...

1990-luvulla ei vielä likaa härpäkkeitä ollut ja niitä pystyy vielä räppäkäpäläkin laittelemaan. Tekniikkakin oli jo jonkinverran kehittynyt, miksei toki jo -80-luvullakin. Aloitettua tuli -60-luvulla.
Niin se aika kuluu, tai aika ei mihinkään kulu, vaan ihminen.
Jotensakin samoilla linjoilla80-90 luvun mopojen kanssa. Mukavan näköisiä ajopelejä ilman turhaa hitechiä. Eihän ne tietenkään pärjää 2000-luvun pärrille ominaisuuksissa, mutta tunteessa menee kirkuen ohi.

Ja toinen sydäntätä lähellä oleva ryhmä on noi yli 40 vuotta vanhat.
inlove.gif

Tällä hetkellä tehdään ne parhaat pyörät.  

Tosin hauskin pyörä millä olen ajanut oli vuoden 1991 tuotos. Hieman kutiteltu Honda 500CR. 100% hauskuutta, 0% järkeä...  
thumbs-up.gif

Jokaisella vuosikymmenellä on omat "parhaat" pyörät ja sitä parasta ei ole vielä tehty.
Itseäni kiinnostaa 80- ja 90-luvun pyörät ja sitä kautta pidän niitä parhaimpina.
Tekniikka oli vielä sellaista, että ihminenkin sen ymmärtää. Niihin saa melko helposti varaosia. Niiden ylläpito ei ole älyttömän kallista ja sokerina pohjalla, niissä on sitä jotain.
Se "jotain" ilmenee parhaiten huoltoasemalla. Jos sinulla on 2000-luvun katettu kyykky, niin harvaa se kiinnostaa. Jos sinulla on 80-luvun katettu kyykky, niin ainakin joku tulee juttelemaan ja kertomaan, että itsellä oli Jawa vuonna 1976 ja se kulki 110km /h.
80- ja 90-luvun pyörät on sosiaalisempia pyöriä kuin 2000-luvun pyörät (poikkeus vahvistaa säännön).
Jotenkin vaan 2000-luvun pyörät on tusinakamaa.

Ysärin loppu ja 2000-luvun alku oli ainakin ulkonäöllisesti mun mielestä parasta aikaa... Viimesin zx-9r on ehkä kaunein pyörä ikinä.

Teknisesti lienee kuitenkin niin, että mitä uudempi sitä parempi...

Back