Mua mietityttää se, että kun mä mittaan moottoriöljyn määrää öljysäiliön mittatikulla, tikku näyttää eri tuloksia. Öljyä näyttää olevan välillä vähemmän ja välillä taas enemmän. Mä mittaan öljymäärän aina käytettyäni moottorin lämpimäksi, ja koetan antaa pinnan tasautua n. 20 sekuntia ennen mittausta ja n. 5 sekuntia mittauksen aikana tikun upotessa öljyyn. Ja tietysti pyörä on aina pystysuorassa mittauksen aikana.
Yhdessä vaiheessa öljy näytti yltävän hieman alle puoliväliin mittatikun ala- ja ylärajan välisestä alueesta. Mä täytin öljysäiliön niin, että öljy ylsi mittatikun ylärajaan. Parilla seuraavalla mittauskerralla öljy näytti olevan edelleen tapissa, mutta sitten se taas näennäisesti putosi n. kolmannekseen/puoleen. Tämän jälkeen öljyä on ollut vaihtelevasti joko tikun ylärajaan asti tai vähän alle puoliväliin. Mitään vuotoja mä en ole havainnut.
Onko tälle mitään selitystä?
Ja häviääkö öljyä lyhyellä aikavälillä kiertoon niin että sitä pitää lisätä tyyliin alle 500 km:n välein?
Yhdessä vaiheessa öljy näytti yltävän hieman alle puoliväliin mittatikun ala- ja ylärajan välisestä alueesta. Mä täytin öljysäiliön niin, että öljy ylsi mittatikun ylärajaan. Parilla seuraavalla mittauskerralla öljy näytti olevan edelleen tapissa, mutta sitten se taas näennäisesti putosi n. kolmannekseen/puoleen. Tämän jälkeen öljyä on ollut vaihtelevasti joko tikun ylärajaan asti tai vähän alle puoliväliin. Mitään vuotoja mä en ole havainnut.
Onko tälle mitään selitystä?