• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mikä rata aloittelijan "paras" harjoitella.

Mikä olisi siis opettelevalle aloittelijalle paras/turvallisin rata? Olen vain kuullut huhuja, että joillakin radoilla olisi muita "villimpää" menoa. Kun itsellä on oikeat ajolinjat vielä täysin hakusessa niin ei ihan kauhean kiihkeään menoon oikein uskaltaisi sekaan mennä olemaan toisten tiellä. Onko siis joku radoista "rauhallisempi" tämän suhteen?

Meno ei ole sen villimpää missään mun mielestä. Ahvenisto on paras harjoitella, koska siellä on mutkaa joka lähtöön ja kivoja korkeuseroja. Kohta joku tulee ja kertoo että "nyyhnyyh siellä on kaiteet ja kuolee jos kaatuu" mutta ei varmasti kaadu jos tiedostaa omat rajansa ja ajaa niiden mukaan. Puhtaaseen ajoharjoitteluun ehdottomasti paras rata.

Tuo Ahvenisto on ihan hyvä, vaikka onkin noi kaiteet. Ajaa vain sen mukaan. Itsekkin harjoittelin ensin Ahvenistolla ja sen jälkeen on tullut käytyä Alastarolla ja kerran Kemoralla. Ahvenistolla nuo vauhdit ei nouse niin suuriksi ja mutkiin on "helpompi" tulla. Tosin noissa hitaissaryhmissä vauhti ei ole mikään suuri, joten sitä vaaraa ei niin ole. Siellä kyllä painotetaan ottamaan maltilla se homma. Koulutusryhmän kautta kannattee tutustua uuteen harrastukseen, joten en suosittele ainakaan menemään vapaisiin harjoituksiin, ellei ole rata-ajokokemusta.

Tärkein pointti on se, että osallistuu järjestettyyn ja ohjattuun ratapäivään. Vaikkapa orgin tai mp-tuen päiville, hölmöilyyn puututaan ja kuskit on jaettu eri ryhmiin nopeuksien mukaan.

Meno ei ole sen villimpää missään mun mielestä. Ahvenisto on paras harjoitella, koska siellä on mutkaa joka lähtöön ja kivoja korkeuseroja. Kohta joku tulee ja kertoo että "nyyhnyyh siellä on kaiteet ja kuolee jos kaatuu" mutta ei varmasti kaadu jos tiedostaa omat rajansa ja ajaa niiden mukaan. Puhtaaseen ajoharjoitteluun ehdottomasti paras rata.
Eiks sinne radalle mennä just kokeilee niitä "rajoja" joten kaiteet on kyllä aika perseestä. Itse suosittelen Alastaroa..

Just niin. Rata on juuri sellainen kun ajoryhmä sen tekee.

Ahvenistolle .Orgin ajokoulutusryhmään ensin ja sitten sitä kautta porukkaan mukaan. Koulutusryhmässä ajo on ohjattua, eikä ensikertalaisena tarvi itse arpoa miten radalla toimitaan.

Eiks sinne radalle mennä just kokeilee niitä "rajoja" joten kaiteet on kyllä aika perseestä. Itse suosittelen Alastaroa..
Ainakin itse olen kiertänyt rataa sillä menttaliteetillä, että opettelen siellä nopean ajamisen perusteita. Samalla kun vauhti pikku hiljaa kasvaa, tiedostaa omat rajansa, eikä niitä tarvitse erikseen hirveällä riskillä kokeilla. Riskinotto radalla on sitten noiden kisakuskien heiniä.

Jokainen kierros radalla on varmasti paljon turvallisempaa kuin vastaava matka liikenteessä, jos vain pitää järjen päässä.

Ahvenisto on mielestäni paras rata harjoitella rata-ajoa, sopivasti mutkia eikä pitkiä suoria. Eikä ne kaiteet mitään haittaa kun ajaa järki päässä.
Alastarolla taas on karkeasti sanottuna pitkä suora - kova jarrutus - kurvi - suora - kova jarru jne.

Montako moottoripyöräilijää on kuollut Ahvenistolla, montako Alastarolla ?
Ahvenisto on rata jossa ei pitäisi moottoripyörällä edes ajaa, kansallisia kilpailuja siellä ei ajeta koska radan turvallisuusasiat eivät vastaa nykypäivän vaatimuksia moottoripyörien osalta.
Mene Alastarolle se on turvalinen paikka, jos menet nurin on aika pieni mahdollisuus osua johonkin kiinteään, santaa riittää. Vauhtihan ei tapa vaan se äkkipysäys.

Minä taas pitäisin Kemoraa parhaana, tosin Alastaro on kokonaan testaamatta. Kemorassa pitkät hitaat kaarteet, joissa pystyy turvallisesti kokeilemaan pyörän kallistusvaroja.
Kovempia jarrutuspaikkojakaan ei ole kuin yksi, paluusuoran päässä.
Hyväpintainen rata, ja oppii kahvilanmutkaa lukuunottamatta nopeasti ajamaan.

Taitaa olla sama meno joka radalla. Mutta kunhan muistaa ottaa pyörästä peilit pois ja pysyy omalla ajolinjalla, niin kyllä ne takaa tulevat "väistää"...

Ekalle ratakeikalla rajoja kokeileen? Voihan niinkin tietty tehdä, mutta ei välttämättä kovin fiksua. Maltti on valttia tuossakin hommassa.

Ahvenisto on rata jossa ei pitäisi moottoripyörällä edes ajaa, kansallisia kilpailuja siellä ei ajeta koska radan turvallisuusasiat eivät vastaa nykypäivän vaatimuksia moottoripyörien osalta.
Mene Alastarolle se on turvalinen paikka, jos menet nurin on aika pieni mahdollisuus osua johonkin kiinteään, santaa riittää. Vauhtihan ei tapa vaan se äkkipysäys.
Kilpaharjoittelu, kilpailu ja radalla suoritettava ajoharjoittelu ovat melko kaukana toisistaan. Kuten moni täällä on jo sanonut, Ahvenisto on loistavan tekninen paikka ajoharjoitteluun kunhan vain pitää järjen päässä. Kuinkahan moni Ahveniston muureja pelkäävä on ko. radalla käynyt ajamassa? Ihmetyttää myös tuo, että pidetään kaatumista lähes varmana kun lähdetään ajamaan radalle. Eikös rataharjoittelun pitäisi olla turvallisempaa kuin kadulla ajaminen?

No Mountain Coursellahan olisi varmaan runsain mitoin ´kivoja ajettavia kurveja´... tai Nurburgringilla!

Ai niin kotimaassa - no sitten Ahvenistolla päässee varmaankin ripeiten hengestään, jos paljastuu, ettei sattumoisin olekaan se kuviteltu ja todellinen ajotaito ihan samoissa.

Itse en moiseen paikkaan veisi 100% aloittelijaa, koska niitä ylläreitä voi aina sattua, erityisesti kokemattomille. Aina löytyy niitä, joilla on se täysin väärä käsitys, että radalla täytyy heti alkaa ajamaan omalla limiitillään.

Hieno rata se Appara kyllä on - vahinko vaan, että se on sovelias enemmänkin autoille. Nykypäivänä ei mp-radalle enää kuulu teräskaiteet vailla varsinaisia turva-alueita.

(vain oma mielipiteeni, saa olla vapaasti toista mieltä).

Alastarolla kuolleita motoristeja 2000 -luvulla 0
Ahvenistolla kuolleita motoristeja 2000 -luvulla 0
Motoparkissa kuolleita motoristeja 2000 -luvulla 2
Kemoralla kuolleita kaksipyöräisellä ajaneita 2000 -luvulla 1
Räyskälässä 2000 -luvulla olen kerran toivonut kuolevani (hirveä darra) ja kerran kuolin tylsyyteen.
Keimolassa kuolleita motoristeja 2000 -luvulla 0.

60- ja 70 -luvuilla Alastarolla, Kemoralla ja Motoparkissa ei menehtynyt eikä vammautunut yhtään motoristia. Yksi, joskaan ei ehkä suurin, selittävä tekijä on se, että radat rakennettiin 80- ja 90 -luvuilla. Keimolan osalta luvun selittänee se, että Keimola kuoli 70-luvulla.

Nuo siis ulkomuistista heitettynä. Jos on korjattavaa, se sopii tehdä.

Katuliikenteessä motoristeja on 2000 -luvulla mennyt jossain 200-250 välillä. Itse en ole kaatunut Ahvenistolla koskaan, en edes sateella. Kerran olen kyllä ajanut siellä metsään, mutta onneksi oli puita joiden väliin pyörä jäi, joten ei kaatunut ja pystyin itse jatkamaan vielä muutaman metrin matkaa eteenpäin. Katuliikenteessä olen kaatunut arviolta 10 kertaa, muutamia kertoja sairaalan kautta kotiiin.

Tältä pohjalta sanoisin, että yleinen liikenne on paikka, jossa moottoripyörällä ei pitäisi edes ajaa ja siksi en ole tänä vuonna vielä ajanutkaan vaan ajan autolla, koska autoilla kuolee tieliikenteessä enemmän ihmisiä kuin moottoripyörillä ja varsinkin sivullisia ja se on luonnon näkökulmasta hyvä vaihtoehto. Jostain syystä kadulla ajetaan kuitenkin moottoripyörillä ja hyvä niin, sillä muutoin ei ajettaisi radoillakaan.

Työssä käyminen pitäisi muuten myös kieltää. Viime aikaisten ennusteiden mukaan lähemmäs 100 % työssäkäyvistä tulee kuolemaan. Sama koskee internetin käyttäjiä.

Jukka

Ekalle ratakeikalla rajoja kokeileen? Voihan niinkin tietty tehdä, mutta ei välttämättä kovin fiksua. Maltti on valttia tuossakin hommassa.
En sanoisi noinkaan. Kun kokeilee heti alkuun rajojaan, niin maksimoi yhdellä keikalla kaksi suoritusta, ensimmäisen ja viimeisen. Suosittelen. Pyytäisin kuitenkin ilmoittamaan järjestäjälle etukäteen, niin osaa varata tyhjää latua alkuun, niin ei sitten napsi muita mukana. Mieluiten mahdollisimman iso ja tehokas pyörä, niin ei jää pyörän kappaleet ja kuski muiden ajolinjalle vaan poistuvat riittävän kauas ja variksillakin on jotain millä poikasiaan ruokkia.

Rata-ajossa, salitreenissä ja dokaamisessa pätee sama sääntö. Heti vaan niin paljon kuin pystyy ja mielellään vähän enemmän. Mikään ei ole ylevämpää kuin tuskissaan uikuttavan motoristin kanssa sirran odottelu, vahvuuslaskennasta uupuvan leptosomin etsiminen punttisalilta levytangon alta ja omaan oksennukseensa tukehtuvan elvyttäminen suusta suuhun, välillä kielellä lipaisten.

Kaikkeen edellä mainittuun toimintaan paras yhdistelmä on karvaton pää (paitsi naaman osalta) ja maastokuvioiset metrohousut ja vaimonhakkaaja -paita. Ilman niitä rajojen kokeilu voi näyttää liian hapuilevalta, jopa akkamaiselta. Selkäpanssarit on sitten vain homoille ja ämmille.

Jukka

Mun tietääkseni Apparalla on kuollut vain yksi,tornin kaiteisiin 250:llä,mutta sittemminhän se alatullut helikopteri tappoi siinä lähtösuoran kaarteen katsomon loppupäässä kun pyöri alas rinnettä palavana.Siinä meni kaksi tuttua ja moni sai tosi pahoja palovammoja ympäriinsä roiskuneesta polttoaineesta.

Valvottuun opetteluun se on mun mielestä paras rata,Kemora toinen.

PS.niin,ei se heko-onnettomuus tähän vaarallisuuteen kuulu mitenkään,kunhan kuriositeettinä mainitsin että se rata ei ole aina vaarallisin.

Back