• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mikä Enduro ois sopivin käyttööni?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Prätkis
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jammu XT600:sta kokemusta reilun vuoden verran (vm -91).
Ihan ok peli sorateille ja "kevyehköön" maastoajoonkin. Alusta ei kovin kummoinen rajumpaan metsäkäyttöön. Ja painoa 170kg paikkeilla.
Tuli vaihdettua pois, kun hain pikkasen paremmin maastoon sopivaa.
Kotarista vähän haaveilin, mutta budjetti oli turhan tiukka
nixweiss.gif

Kawa KLX650 löytyi alle. Ei se nyt ratkaisevasti kevyempi ole, mutta runko ja jousitus jonnin verran Jammua paremmat.
Vesijäähdytteinen kone vähän arvellutti, mutta eipä siitä isompia murheita ole maailmalla ollut.
Malli on melko harvinainen, Suomeen tuotu vain uustuontina tietääkseni. Euroopassakaan ei yhtä yleinen kuin muut japsienskat, joten varaosahuollon kanssa voi varautua ehkä hiukan isompaan vaivannäköön. Maahantuojan kauttakin tosin osia löytyy, jos hinta ei ole este
wink.gif

Pieni yllätys itselle oli, että KLR:n kanssa identtisiä ovat vain jotkin pisteosat. Esim moottori on täysin omansa.
Jammun ja Hondan ideologiaan kun näyttää kuuluvan mahd. paljon samojen perusosien käyttö näissä "marginaalituotteissa" (XT-TT, NX-XR jne)

Ajatusmaailma menee tällä hetkellä enempi KLR/TT/DR suuntaan! Kävin jopa istumassa XT:n päällä (en oo istunu yleensäkkään enduropyörien päällä)
Tämän hetken kriteerit. Paino alle 160kg. Rekisterissä.
Hinta alle 3000. mahd.vähän rassattavaa.
Mitkä ois tärkeitä huomioitavia, kun käy katsomassa tämän tyyppisiä pyöriä?
Mitä muita malleja tulee mieleen kuin KLR/TT/DR
Hep

Itselläni oli samanlainen projekti aikalailla tasan vuosi sitten. Lähimaastotkin on käyttäjäprofiilisi perusteella hyvin pitkälti samat
smile_org.gif

Päädyin sitten itse tuohon 650cc DR:n RSE malliin, eli aavistuksen katettuun versioon. Metsäautoteille ja matkan tekoon tuo peli on aivan omiaan. Itselläni kuitenkin mieli vetää välillä tuollaisille lentokentän takaakin löytyville "lentohiekkapoluille", mutta niissä tuo 190kg tohtori on osoittautunut liian raskaaksi (ajan pääasiassa yksin, joten kiinni ei uskalla jäädä).

Yleensä ottaen enskoissa on huoltovälit varsin lyhyitä (3tkm, 5tkm, jne), joten käytettyä kampetta ostaessa kannattaa selvittää edellisen omistajan tekemä huoltohistoriikki. Esim öljynvaihtojen laiminlyönti tai pieleen menneet venttiilin välykset saattaa kostautua äkkiä.

Omasta tohtoristani jonkin verran ajatuksia löydät esmes kotisivuiltani. Olisin voinut pyörää esitellä livenäin, mutta se on nyt talvisäilytyksessä 30km päässä.

Kiitoksia Erturo kommenteista! Lentokentän takamaastohan se ois ensimmäisenä kohteena.

Ulkonäön (ja mielikuvan) perusteella sopivia pyörä ois yli 500cc kuutioiset XT/DR/KLR, mutta kun niissä on kuivapaino yli 160kg.

Sitten taas Yamaha TT600, Suzuki DR350, Honda XR ois painon suhteen OK, mutta muuten tuntuva liian "kilpa" pyörätyylisiltä minun tarpeeseen.

Kommentoikaa muitakin pyörä vaihtoehtoja. Jotka voisivat sopia yllä olevaan kategoriaan.

Itselläkin on vielä hakusessa, että kuinka paljon ja minkälaisilla teillä sitä tulisi sitten loppujen lopuksi ajeltua.

Kyllähän se myös mietityttää, että saako alle 3000 eurolla Enduro pyörää, jota ei tarvitsisi rassata paljoa.

PS. Välillä kun miettii erivaihtoehtoja, alkaa haaveilemaan, että oispa vielä ensimmäinen mp-pyörä Honda SL125 vm.76. Se riittäis varmaan minun tarpeisiin.

Kommentoikaa muitakin pyörä vaihtoehtoja. Jotka voisivat sopia yllä olevaan kategoriaan.

Itselläkin on  vielä hakusessa, että kuinka paljon ja minkälaisilla teillä sitä tulisi sitten loppujen lopuksi ajeltua.

Kyllähän se myös mietityttää, että saako alle 3000 eurolla Enduro pyörää, jota ei tarvitsisi rassata paljoa.

PS. Välillä kun miettii erivaihtoehtoja, alkaa haaveilemaan, että oispa vielä ensimmäinen mp-pyörä Honda SL125 vm.76. Se riittäis varmaan minun tarpeisiin.
Tässä muutama linkki, joista saattaa olla hyötyäkin.. kesää odottaessa:

http://www.motorcycle.com/mo/mccompare/opendp.html
http://www.matkaendurot.net/wiki/index.php/Luokka:Kurapy%C3%B6r%C3%A4t

"Kyllähän se myös mietityttää, että saako alle 3000 eurolla Enduro pyörää, jota ei tarvitsisi rassata paljoa."

saa, mutta pitää olla tarkka valinnassaan, ja lisäksi vielä vähän hyvää säkää.

enskoissa on se hauska juttu, että 3000 saa jotain, mutta 4000 on jo valintaa, ja vuosimalli nousee sen 10vuotta tuoreempiin.

Yksi ääni TT-Rrän 600 puolesta,

olen puolisen vuotta ajellut 98 mallisella jotka noin 4000€-->

Alusta erinomainen, ei kalpene huonolle crossille,,

Huoltovälit huomattavan pitkiä 10tkm..

Juuri hommasin 20l tankin niin papattaa kyllä pitemmällekkin toimintasäde pitenee noin 250km

Ja kun pyörään tottuu niin aina helposti käyntiin, en kaipaa starttia,
meni kyllä nivelsiteet ekana päivänä käynnistystä opetellessa
nixweiss.gif
`liikaa kaasua ja sitäkin tehokkaampi takapotku
kaboom.gif

Jokos se soraruisku löytyi? Itselläni tohtori ollut noin viikon päivät ajossa, lentokentän takamaastoonkin olen käynyt taas tutustumassa **klik**

Kovasti haluttais, mutta kun talous ei anna periksi.

Tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että pitää katsoa syksyllä uudestaan.
Viime aikoina olen katellut noita XT350 Jammuja.
Nettimotossa on usemapikin vaihtoehto alle 3000.
... mutta jos nyt jossain välissä pääsis edes testaamaan.

Enduropyörää on haaveiltu jo pitkään, mutta nyt se tuli sitten hankittua puoli spontaanisti.

Eli "uusi" kakkospyörä on Honda NX 250 vm. 1989. Hinta oli parituhatta euroa.

En ole ehtinyt ajella kuin muutaman kilometrin, mutta tuntu tosi sopivalta pyörältä minun tarpeeseen.
Kevyt ja helppo ajaa. Ihan mielettömän mukavaa itseasiassa.
Innolla oottelen huomista, että pääsee taas kokeilemaan.
062802moto_prv.gif

Onneksi olkoon hienosta ja kevyestä endurosta.Itsekin olen ajatellut että gsx 1400 lisäksi olisi kiva olla enduro jolla heittää ´saunalenkki`silloin tällöin.Tyttärilläni on tällä hetkellä vain 80:kymppinen mutta jo seuraava koko voisi olla iskänkin käytössä ajoittain.Pakko myöntää,seikkailu pitkin gt kartan `mustia`viivoja kiinnostaisi.
smile_org.gif

Enduropyörää on haaveiltu jo pitkään, mutta nyt se tuli sitten hankittua puoli spontaanisti.

Eli "uusi" kakkospyörä on Honda NX 250 vm. 1989. Hinta oli parituhatta euroa.

En ole ehtinyt ajella kuin muutaman kilometrin, mutta tuntu tosi sopivalta pyörältä minun tarpeeseen.
Kevyt ja helppo ajaa. Ihan mielettömän mukavaa itseasiassa.
Innolla oottelen huomista, että pääsee taas kokeilemaan.
062802moto_prv.gif
Onneksi olkoon.
Itsellä samanlainen ollut nyt toista vuotta kakkospyöränä.
Hiekkateillä sen vauhti riittää meikäläiselle mutta asfaltilla tehonpuute vaivaa. Kahdeksankympin matkavauhti alkaa olla ylärajoilla. Satastakin kulkee, ainakin tasaisella ja alamäkeen, jos ei ole kova vastatuuli.
Ihan mukava ja kevyt peli, kun ajelee hiekkateillä eikä metsäpoluille tai maastoon ole aikomustakaan mennä.

Kyllä NX250 ehdoton etu on keveys. Tosi helppo mennä pehmeälläkin tiellä. Vaikka välillä on meno "huteraakin", niin kevyen painon ansiosta pyörän saa pidettyä pystyssä.
Saattais olla, että olisin ollu 180 kilosella pyörällä jo muutaman kerran kummossa.

Asfaltilla on aika kypsä ajeltava. GPS:n mukaan huiput 108km/h.

Jossain vaiheessa voi kaivata enemmänkin tehoja, mutta tällä hetkellä tulee ajeltua niin pieniä polkuja, ettei lisätehoista olisi mitään hyötyä.

Saakohan tuota NX250 takaiskari mitenkään kiristettyä??

En ite ainakaan löytänyt mitään säätömahdollisuutta.

Back