• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mielipiteitä ratakonkareilta, millasta alle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Chd
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Terve vaan taas kaikille. Kevät tuli ja sen myötä myös aivan mahdoton mopokuume
tounge.gif
No siihenhän on vaan yksi ratkaisu, auto myyntiin ja mopedia pojalle.

Oonkin tässä mietiskelly että millastahan jopoa sitä ostaskaan. Radalla tekis mieli ajella ja sinne olis mulle varmasti joku kusiainen paras vaihtoehto kun sitä tehoa ei oo niin älyttömästi kuin esim. jossain kilogixussa.

Edit. Niin siis paras vaihtoehto mulle olis varmasti joku vespa, mut jos nyt ajatellaan että haluan sen kyykkärin kuitenkin
smile_org.gif

Kääntöpuolena vaan että kusiainen ei nyt niin kauheasti muuten kiinnostais kun alko viimeeks 636 zxr:ssä ketuttaa juurikaan se että kun kävi jossain reissussa ni se jopo huusi turhan korkeilla kierroksilla. Nyt on sitten vielä emäntäkin joka tahtoo istuu takapenkillä, niin voisin kuvitella ettei se olis enää niin kivaa.

Keskiviikkona kuitenkin koeajamaan RSV 1000 R, siinähän olis vähän vaisummin tehoa vrt. R4 kiloset, mutta vääntöä kuitenkin ilmeisen riittävästi muuhun ajoon. Masterbikessäkin tuntui olevan vikkelä ratapeli.

yksi vaihtoehto olis sitten gsx-r 750

Kävipä vielä mielessä k7 kilogixukin kun siinä on se nappula jolla rajotella tehoja, mut vähän kyllä jopa pelottaa noi nopeimmat tonniset enkä sen takia tiedä että haluisinko edes mokomaa. Jotenkin vituttas ajatus että alla on tommonen raketti ja kuljettaja itse ei osaa hyödyntää tehoista puoliakaan oikein
confused_orig.gif

Sitten olis tietenki R1 ja CBR 1000RR.

Käyn noita ajelemassa sitä mukaan kun kerkiän mutta olis kuitenki kiva jos jollain olisi esittää jotain mielipiteitä sopivasta laitteesta. Kadulla se on varmaan aika se ja sama mikä noista on alla mut ratapuoli on ihan uutta allekirjoittaneelle, kiinnostus on vaan kova.

edit. tää on siis sen takia niin vaikeeta kun oon aina periaatteesta dissannu sitä että jengi ostaa ensin sen isoimman ja nopeimman ja sit alkaa miettii että mistä napista se käynnistyy. Nyt sitten pitäs itse keksiä jotain ettei olis niin aasina siellä radalla sitte.
smile_org.gif
Niin paljoo ainakaan
thumbs-up.gif

En nyt itse lue itseäni miksikään ratakonkariksi mutta pari kertaa siellä nyt on tullut käytyä niin uskallan tulla huutelemaan omia mielipiteitäni
biggrin.gif

Itse pitäisin fiksuna vetona jos todellakaan ei tarvi päästä pullistelemaan tehoilla niin tuota mainitsemaasi 750 gikseriä kun siinä on jo vääntöä ja kaasuun vastaavuutta ihan toisella tavalla kuin kusiaisissa ja tonnisen tehoilla nyt oikeasti paljoa muuta merkitystä normi kuskille ole kuin WoW factory.

Vehje on älyttömän ketterä ajaa ja kustannuksiltaan hieman edullisempi vakuutuksiltaan kuin tonninen. Ainut miinus tuossa 750:ssa on se että tuntuu olevan aika tiukkaa tuon hinnoittelussa varsinkin verrattuna iso veljeen jossa on suuriakin alennuksia nähty.

Tämä siis suzukin lasien läpi katsottuna... Tosin eipä noita välimalleja muilla olekkaan..

Kyllähän se 750 gixeri olis sellanen järkivalinta. Sillä kyllä pääsee radalla todella lujaa kunhan uskaltaa vaan vääntää, kuitenkaan ei tarvi pelätä että perä karkais alta tehojen takia. Mainio peli kaikin puolin. 04-05 malli on vielä silmiähivelevän kaunis.

Tietenkin sitten kun tarkastellaan maailmaa KTM-lasien takaa, niin SuperDuke on mitä mainioin vaihtoehto. Nakulla ei tule kadulla ajeltua liian lujaa => pysyy kortti taskussa. Radalla taas pääsee lujaa ja pystyy piekseen isompia katemopoja. Huiput riittää lähelle 250kmh, kun vaan jaksaa pitää kiinni. Vakionahan siinä on WP:n alusta täysillä säädöillä, teräspunosletkut, brembon jarrut, jne...
cool.gif

Ja sitten on vielä nämä ulkoiset mitat, oon kuitenkin 187cm pitkä niin tommonen pienempi gixu tuntuu kovin ahtaalta. Fireblade tuntu jälkeenpäin vähän isommalta mutta sitäkään en päässy istumaan samalla kertaa niin saattaa olla kuvittelen koko asian.

RSV:hän kuulemma on vähän isompi rohjo mut sitä ei tarvi sen enempää spekuloida kun pääsen sitä huomenna koittamaan.

Hyvin mä siihen entiseen kasawikaan kyllä mahduin kun viiletin tukkaputkella jotain mutkapätkää, mut onhan noi taas vähän kutistunu. Istuinkorkeudessa tuntuu ainakin olevan eroja tai sitten taas vaan kuvittelen kun yksi kesä jäi intin takia välistä pois muutamia kertoja lukuunottamatta kun kävin kaverin supermotolla radalla.

Eikö kellään oo mitään rakentavaa sanottavaa tohon ylitehoisella laitteella köröttelyyn radalla? Että meneekö siinä harjottelut vähän "hukkaan" jos helpommin lipsuu vaan siihen että kuittailee suoranopeuksilla niitä kierrosaikoja nopeammiksi sen sijaan että mutkanopeudet kasvaisivat. Kuinka paljon varovaisempi tarvii olla mutkasta lähtiessä kaasun kanssa jne.

Entäs vuosimallien väliset erot? Esimerkkinä olisiko k4 1000gsxr kesympi kuin k7? Vai onko uudempi taas helpompi ajaa kevyempänä laitteena?
omg.gif
Jollain lyhyehköllä koeajolla on huono mennä itse tohon sanomaan oikeen mitään.

Kertokaa kokemuksia ihmiset, varsinkin sellaset kaverit jotka opetteli ratatouhut isommilla peleillä.

Eikö kellään oo mitään rakentavaa sanottavaa tohon ylitehoisella laitteella köröttelyyn radalla? Että meneekö siinä harjottelut vähän "hukkaan" jos helpommin lipsuu vaan siihen että kuittailee suoranopeuksilla niitä kierrosaikoja nopeammiksi sen sijaan että mutkanopeudet kasvaisivat. Kuinka paljon varovaisempi tarvii olla mutkasta lähtiessä kaasun kanssa jne.
Eipä se hukkaan millään mene, mutta helpommin oppii ajamaan mutkat oikein jollain kusiaisella... Niillä uskaltaa avata aiemmin ja ei tarvi pelätä että takapää rupeis luisteleen. Ite oon ajellu radalla 600, 750 ja 1000. Tosta 750 gixusta tykkäsin eniten. Se oli helppo ajaa, kuitenkin sen verran tehoa ettei suorilla jääny tonnisille. 1000 gixu on myöskin hieno peli ajaa, mutta itse en uskaltanut ajaa sillä niin lujaa kuin tuolla 750 gixulla. Ahvenistolla ajat pyöri tolla 750lla jossain 1.35 paikkeilla kun taas tonnisella hädintuskin pääsi alle 1.40.
confused_orig.gif

Eipä se hukkaan millään mene, mutta helpommin oppii ajamaan mutkat oikein jollain kusiaisella... Niillä uskaltaa avata aiemmin ja ei tarvi pelätä että takapää rupeis luisteleen. Ite oon ajellu radalla 600, 750 ja 1000. Tosta 750 gixusta tykkäsin eniten. Se oli helppo ajaa, kuitenkin sen verran tehoa ettei suorilla jääny tonnisille. 1000 gixu on myöskin hieno peli ajaa, mutta itse en uskaltanut ajaa sillä niin lujaa kuin tuolla 750 gixulla. Ahvenistolla ajat pyöri tolla 750lla jossain 1.35 paikkeilla kun taas tonnisella hädintuskin pääsi alle 1.40.
confused_orig.gif
No tuota juuri tarkoitin, ja lajista riippumatta oon "huono" häviämään ja vituttaa niin tautisesti olla paska jossain että mielummin helpompi laite
tounge.gif

Isommassa olis sitten kyllä muita etuja jos tuolla muualla pyörii, varsinkin jos se naaras haluu istuu siellä takana. Tosin voipa noita sitte vaihella jos toteaa jälkeenpäin valinneen väärän, ei vaan jaksais sitäkään rumbaa
smile_org.gif

Kyllä toi 750 jaksaa mennä kakspäälläkin
wink.gif
Mun entisestä penkitettiin Bike Doctorilla 136hp takapyörältä. Pyörässä oli k&n filsu, PCIII ja Yoshimuran TRS kokoränni.

Millä tahansa pyörällä perä lähtee mutkassa alta, jos ei osaa annostella kaasua. Tonnisella se sitten voi lähteä suorallakin
tounge.gif
Ei se tehon annostelu kuitenkaan vaikeaa ole. Vasta kun alkaa olla todella kiire ulos mutkasta niin vaikeustaso alkaakin nousta.

Kadulla tonninen on todella mukava peli. Radalla voi kuitenkin ajaa ihan millä vehkeellä vaan. Ei siihen tarvita välttämättä edes kyykkypyörää että hauskaa voi pitää. Päätös kannattaa tehdä sen mukaan miten paljon radalla aikoo ajaa, ja miten vakavissaan siellä aikoo kierrosaikoja takoa.

Päätös kannattaa tehdä sen mukaan miten paljon radalla aikoo ajaa, ja miten vakavissaan siellä aikoo kierrosaikoja takoa.
Itseni tuntien kun tuo kilpailuvietti on senkinverran kova että ensimmäisen kerran kun nään jonkun siellä ajamassa oikeesti vähän reippaammin ni siitä alkaa joku 10v suunnitelma siihen miten pääsen samoihin kierrosaikoihin
smile_org.gif

Ainut rajottava tekijä on että säälin mopoa kun siihen menee kuitenki kaikki rahat mitä on. Tai sitten nainen huutaa varikolta ettei saa niin kovasti
062802moto_prv.gif

No mutta koeajoo ja fiilispohjilta.

Meikäläinen opetteli (opettelua se on mulle vieläkin) rata-ajon saloja Honda VTR 1000 F:llä (sitä ennen satunnaisia ratakäyntejä tuplaäksällä). Pari kesää tuli sillä käytyä Jurvassa ja Kemorassa. Toi oli mun mielestä tosi hyvä pyörä aloitella rataharrastusta. Vääntöä oli mukavasti ja voimaakin sopivasti. Ei tarvinnut pelätä, että karkaa käsistä ja todella kevyt vehje käsitellä. Kiteytettynä helppo pyörä ajaa. Ja hyvin silläkin pysyi modernimpien sporttien perässä ja ohikin pääsi. Paitsi suorilla. Ainoa miinus tuossa mopossa oli vanhanaikaisuus, jos se nyt jotakin häiritsee....

Eli sitä yritän sanoa, että tuollainen tonninen twini olis varmaan aika hyvä peli tollaseen käyttöön (Mille, SP1/2, SuperDuke, Firestorm,miksei Tuonokin). Kadullakin mukava, kun vääntöä piisaa.

Varmaan se 750 Giksukin olis kova sana.

Niin edittiä vielä sen verran, että kun ekoja kertoja kokeilin kaverien R4 tonnisia kyykkyjä radalla, niin ajo ei ollut yhtä sujuvaa/sulavaa kun tuolla Veturilla. Pientä pelkoa oli kaasun kanssa koko ajan. Saas nähdä kuinka tänä kesänä käy. Kaippa noihin tehokkaampiinkin tottuu
biggrin.gif

Ai niin...tässä kysyttiin neuvoja ratakonkareilta....anteeksi, että kerroin amatöörinä oman mielipiteeni
smile_org.gif

Itseni tuntien kun tuo kilpailuvietti on senkinverran kova että ensimmäisen kerran kun nään jonkun siellä ajamassa oikeesti vähän reippaammin ni siitä alkaa joku 10v suunnitelma siihen miten pääsen samoihin kierrosaikoihin
smile_org.gif

Ainut rajottava tekijä on että säälin mopoa kun siihen menee kuitenki kaikki rahat mitä on. Tai sitten nainen huutaa varikolta ettei saa niin kovasti
062802moto_prv.gif

No mutta koeajoo ja fiilispohjilta.
No et sä sitten kovin kilpailuhenkinen ole, jos pyörää säälit ja muijaa kuuntelet.  
wink.gif

Mut asiaan. Hyvä vaihtoehto Busa kadulle ja radalle joku kohtuu uus kuussatku 05=>. Vanha kuussatku Apparalla vaan alle 3 sekkaa nopeempi kuin Busa, toistaiseksi.....

Mut erittäin opettavaista opetella ajaan rataa raskailla matkalehmillä ja sit siirtyä kevyeeseen kusiaiseen.
RX1000=>ZZR1100=>Busa=>R6 Ja mikä oli nopein.  
biggrin.gif
Toisaalta hyvä edetä tässäkin perse edellä puuhun ja ostaa ensin tollanen hidas ja vanha kuussatku niin sit voi kehittyä sillä että vaihtaa pyörää uudempaan.
tounge.gif

Tulipas sekasta tekstiä......

Nakulla ei tule kadulla ajeltua liian lujaa => pysyy kortti taskussa.
Hehee. Tätä en ihan kyllä allekirjoita. Nuo rähinänakut kuten superduke ja speed triple on niin hauskoja ajaa, että ne suorastaan provosoi ylinopeuksiin ja muihin laittomuuksiin. Toki niillä ei ole yhtä kiva ajaa siellä 120km/h-> nopeuksissa kuin noilla katetuilla vehkeillä, mutta kyllä se kortti lähtee kuivumaan pienemmilläkin nopeuksilla ;)

Mietin juu tommosta vaihtoehtoa että ratapyörä erikseen, mutta liian kallista mun budjetille pitää 2 laitetta. Vaikka vaihtoehtona se oliskin paras ni vois olla ratapyöränä joku halvempi raaseri jota ei tarvis miettiä yhtään
smile_org.gif

Ehkä se voi olla hyväkin asia että olis liian iso laite, pysyis ehkä jäitä hatussa paremmin jos muistas että lapasesta se lähtee jos liikoja innostuu. Asiahan ei toki mene noin sittenkun on itse ajamassa
baaa.gif

Onko kellään tietoo missäpäin olis pk-seudulla 750 ja 1000 gixut koeajattavana? Aina niitä on sisällä mut harvemmin on koeajolaitteita.

Nakulla ei tule kadulla ajeltua liian lujaa => pysyy kortti taskussa.
Hehee. Tätä en ihan kyllä allekirjoita. Nuo rähinänakut kuten superduke ja speed triple on niin hauskoja ajaa, että ne suorastaan provosoi ylinopeuksiin ja muihin laittomuuksiin.
No totta
biggrin.gif
Varmaan jonkunlainen mallivika että toi keula on kauheen kevyt.
lookaround_orig.gif
Se on tulossa ihan näinä päivinä myös muihin merkkeihin. Sillä säästetään kumin kulumista edessä.
wink.gif
Vihreät aatteet myös moottoripyöräilyyn...

No nyt rsv 1000 factory koitettu, melko maukas peli. Maukas on kyllä hintakin
smile_org.gif

Mukava laite kyllä kaikinpuolin, tosin se suhteellisen lineaarinen tehokäyrä on aika hämäävä kun kokemusta ei noista tvineistä ollut aikasemmin. Tuntu vähän laiskalta kun kone ei huuda samallatavalla ja ei tuu mitää piikkiä millon se alkas repimään. Sen harhaluulon huomas kyllä sitten kun keula keveni tarpeeks ja vilkuili sitä nopeusmittaria. Enkä mä sitä kaasua muutenkaan mitenkään kauheesti väännelly kun kauden ekat ajot kyseessä (ellei sitä yhtä 3km lenkkiä supermotolla lasketa mukaan
tounge.gif
)

Se perusmalli melkeen kyllä istuskin lompakkoon, konehan on sama niin kulkupuolikin silloin. Ja vaikkei alusta öhlinsiä oliskaan ni ei kai tuo mikään paska ole kuitenkaan. Onko muilla ratakokemuksia tuosta pelistä? Masterbikessähän se pärjäs melko hyvinkin viime vuonna mutta tämmöselle ratanewbielle on aika se ja sama mitä siellä lukee kun ei pääse lähellekkään samanlaisia vauhteja mitä niillä pojilla on
smile_org.gif

Vastataan ny jotain kun kerran tuota aprilian perusmallia radalla kokeillu. Jarrut ihan tajuttomat ja tosi vakaa kulkunen kaikin puolin alastaron perunapellollakin oli. Voimaa odotin olevan enemmän ei mitenkään repivä, sanottasko helppo ja tasapainonen vietävä mut ehkäpä just siksi kello tykännytkin tosta vehkeestä.

Ai perhana täs olis pitäny olla konkari..

Back