• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mielenkiintoinen tilanne aamuliikenteessä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TeeVee
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

TeeVee

Suomen suurin TeeVee
Olipa tänään aamusella tuossa töihin tullessani mielenkiintoinen tilanne. Ajelin ohituskaistalla rekkajonon ohi, jonka jälkeen palasin tietty omalle kaistalle... Ilma tietysti hieno ja kirkas eikä sumua mailla halmeilla... silti yhtäkkiä visiiri meni aivan huuruun. Samaan aikaan tuntui sellanen lehmän henkäys kypärän sisällä. Siis joku paikallinen lämpimämpi ilmamassa vai mikä perhana. Mutta näkyvyys meni aivan nollaan. Nopeasti visiiri puhtaaks hanskalla. Peilit oli edelleen huurussa. Mikä hel*etti toi oikeen oli?

Sinänsä jännä juttu jos tollanen paikka osuis esim ohitustilanteessa kohdalle, saattas jännäkakka kurkata hetken aikaa...

Onko vastaavia kokemuksia?

Jokien ja vesien lähettyvillä on noita seisovia kosteita ilmamassoja,välillä peltoaukeallkin tulee vastaan sama ilmiö,syksy tuon kai aikaiseksi saa,maa on lämpimämpää kuin ilma tai toisinpäin,ja jos ei tuule niin ne pysyvät paikoillaan kunnes auringon lämpö ne haihduttaa.(tää oli ihan lonkalta elikkäs piposta vetästy,mutta näin olen ilmiön ajatellut menevän)
smile_org.gif
Mulle tulee usein noita samoja höyrypalloja vastaan öisin autolla ajaessa.

Ilma tietysti hieno ja kirkas eikä sumua mailla halmeilla... silti yhtäkkiä visiiri meni aivan huuruun. Samaan aikaan tuntui sellanen lehmän henkäys kypärän sisällä. Siis joku paikallinen lämpimämpi ilmamassa vai mikä perhana. Mutta näkyvyys meni aivan nollaan. Nopeasti visiiri puhtaaks hanskalla. Peilit oli edelleen huurussa. Mikä hel*etti toi oikeen oli?

Oliskos mahdollista että lähti flekti päälle?

-00 Bladessa pesun jälkeen ja välillä myöhään syksyllä oli sen verran joskus kosteutta syylärin pinnassa että flekti kun hörähti päälle ni meni sumuun mittaristo, kupla ja kuuppa :P

Itselle kävi tänään aivan samalla tavalla, mutta olin liikenteessä kotilolla ja tapahtuma kävi mäen päällä. Aika mielenkiintoinen ilmiö hämärällä ajaessa. Eipä oo ennen tullu vastaan.

Kohtaava ilma on lämpimämpää (kosteaa) ja tiivistyy kylmään tuulilasiin tai visiiriin.

Edit:
Sama juttu kuin talvella tultaessa sisälle silmälasit päässä.. (mulla ei oo silmälaseja, mutta oon nähnyt huuruisia ukkoja...
tounge.gif
)

liekkö:Alatroposfäärin suihkuvirtaus
On olemassa myös pienialaisia lyhytkestoisia alatroposfäärin suihkuvirtauksia, joiden nopeus on 15-30 m/s. Nämä liittyvät usein matalapaineen rintamarakenteeseen (syöttövirtaus). Myös korkeapaineessa inversion yhteydessä kitkan vaikutuksen katkeaminen ja tiheysero voivat saada aikaan inversion ylärajalle yöllisen alatroposfäärin suihkuvirtauksen

vai häh
crazy.gif

Ilma tietysti hieno ja kirkas eikä sumua mailla halmeilla... silti yhtäkkiä visiiri meni aivan huuruun. Samaan aikaan tuntui sellanen lehmän henkäys kypärän sisällä. Siis joku paikallinen lämpimämpi ilmamassa vai mikä perhana. Mutta näkyvyys meni aivan nollaan. Nopeasti visiiri puhtaaks hanskalla. Peilit oli edelleen huurussa. Mikä hel*etti toi oikeen oli?

Oliskos mahdollista että lähti flekti päälle?

-00 Bladessa pesun jälkeen ja välillä myöhään syksyllä oli sen verran joskus kosteutta syylärin pinnassa että flekti kun hörähti päälle ni meni sumuun mittaristo, kupla ja kuuppa :P
Siis eipä ole flektistä (tai siis sen käymisestä tuossa vaiheessa) mitään hajua, mutta jos saan veikata, niin ei lähtenyt, elikkäs matkavauhti oli sellanen n. 110km/h
cool.gif
ja sitä oli jo jatkunut n. 15min ajan -> lämmöt on siellä normin alapäässä tuolla kawalla ajettaessa...

Itselle kävi tänään aivan samalla tavalla, mutta olin liikenteessä kotilolla ja tapahtuma kävi mäen päällä.

Samma här... mäen päällähän tuokii tapahtu

Auringonnousun aikoihin olen tuohon törmännyt. Syytä ilmiöön en ole edes pohtinut, mutta taas tänään noin kello 5.05 sai laittaa peilinlämmittimet päälle ja pyyhkiä tuulilasia muutamaan otteeseen tienpäällä
nixweiss.gif

liekkö:Alatroposfäärin suihkuvirtaus
On olemassa myös pienialaisia lyhytkestoisia alatroposfäärin suihkuvirtauksia, joiden nopeus on 15-30 m/s. Nämä liittyvät usein matalapaineen rintamarakenteeseen (syöttövirtaus). Myös korkeapaineessa inversion yhteydessä kitkan vaikutuksen katkeaminen ja tiheysero voivat saada aikaan inversion ylärajalle yöllisen alatroposfäärin suihkuvirtauksen

vai häh
crazy.gif
Joo, ihan hyvä selitys
thumbs-up.gif
... suihkuvirtaus sopii mulle ja kaikki alastroposfääristä inversioon menee samalla rahalla, yöllä ja päivällä... and same in finnish?

Tänä aamuna klo 6 aikaan töistä lähdin körötteleen kohti kotia.
Puolessavälissä on myös tälläinen peltoaukeen tyylinen kohta, jossa tapahtui kyseinen " ilmiö ".. Peilit ja visiiri veti ihan huuruun. Hetkeen ei juurikaan nähnyt mitään.
crazy.gif

Varmaankin tämän kosteuden aiheuttama ?
sport05.gif

Itse lähdin aamulla viiden jälkeen Imatraa kohti. Kaksi kertaa matkan aikana tapahtui vastaava lehmän henkäys. Autollahan noi on lämpiminä syysaamuina tuttuja ilmiöitä, peilit ja lasi vetää hetkessä huuruun, mutta tämänaamuiset oli aika voimakkaita kun visiirikin meni läpinäkymättömäks yhtäkkiä. Kait se kosteus oli ulkopuolella kun ei toi pinlokki oo yleensä juuri huurtunut.

No visiiri auki vaan ja matka jatkuu.

Ilmankosteutta yhdistettynä sopivaan lämpötilaan, niin moinen efekti syntyy
crazy.gif
Ilman tuulen sekoittavaa vaikutusta.
buttrock.gif

Se on syksyn ensimerkit eli yö on pidentynyt jo niin paljon, että lämpötila laskee ja kosteus tiivistyy.
confused_orig.gif

Lähdepä liikkeelle josku viiden aikoihin, niin kaikki pinnat ovat märkiä eli katoilta valuu vesi, nurmikko kuin sateen jäljiltä eikä kotilonkaan ikkunoista näe mitään ilman pyyhintäoperaatiota.

Back