• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Metzeler Z8 märkäominaisuudet?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JSK
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Laitetaan ny tännekin kun asia alkoi ihmetyttämään. Eli oletteko huomanneet Z8 luistavan märällä kuinkakin helposti?

Mulla sattui luistamaan takanen eilen ~10km matkalla 2 krt. Eka kerta liikennevaloista lähtiessä ja toinen liikenneympyrässä. Kummallakin kerralla luisti kääntyessä vasemmalle.

Renkaat paistoiltaan -12 ja takanen vahvistettu (o-malli) 180/55/17 (pyörä cbr 1100).

Tokihan kummallakin kerralla asfaltin pinnassa voinut olla jotain, muttakun ei ollut tämäkään eka kerta? Myös ketjurasvaa/öljyä mietin mahdolliseksi, joten pitänee karhentaa kulutuspinnan reunaa?

Edittiä.. Renkaat uutta mallia M/O ja ajettu reilu 5000km.

Ajatuksia?

Viimeksi muokattu:
Samanlaisia mielikuvia löytyy.

Tapahtuipa eräässä PK-torstailetkassa pari vuotta takaperin.. Päivällä oli satanut, mutta tiet ehtivät lähes kuivua torstaiajeluihin. Reippaasti edettiin Boxintietä, jossa varjopaikat olivat edelleen kosteita. Parissa mutkassa säikäytti aivan saatanasti, kun Z8 alkoi lipsua. Aiemmin ollut renkaina esim. Z6, joilla IMO oli parempi märkäpito. Olen kuitenkin vaihtanut Metzelerit ravintolaopasfirman renkaisiin, että nuo kokemukset ovat tosiaan parin kolmen vuoden takaa.

Olen tänä vuonna ajanut Banditilla Metukan Z8:lla vajaat 15000 kilsaa ja rengas on täysi floppi mulla.
Taka- ja eturenkaita meni kaksi ja renkaisiin en kyllä luottanut tippaakaan.
Yamaha FJR:ssä nuo samat oli ensiasennusrenkaina ja niillä sen kymppitonnin ajelin. Aivan karmeat. Eturengas woblaa nopeuksissa 60-100 aivan järkyttävästi heti uutena jo ja se oli ihan finito alle kymppitonnin ajolla.
Molemmissa pyörissä märällä ei mitään luottoa renkaisiin, lipsui minkä ehti.

airmax sanoi:
ravintolaopasfirman renkaisiin,
Mitäpä tähtirenkaita olet käyttänyt ja millaisella tähtiluokituksella?
Fundeerauksessa PP3 tai PR, muttei kolmonen, vaan kakkonen. Pitäisi olla pitoa, mutta myös keskiosan kulutuskestävyyttä, eli kovempaa kumia siinä, kun tourinkilta ei voi välttyä.

Mulla oli muutama vuosi sitten yhdet Metzelerin Z8:t ja siitä on saman tyyppisiä havaintoja, säikäytti muutaman kerran yllättävästi märällä pinnalla. Nyt renkaasta on tullut uusi kehitysversio M/O, jossa pitäisi ainakin testien mukaan olla loistava märkäpito.

FJR:ssä on nyt sellaiset alla, eikä ainakaan vielä ole mitään yllätyksiä tullut märällä kelillä. Tonttuj:n mainitsemaa woblausta on jonkin verran munkin pyörässä. Seuraavaksi olisikin tarkoitus kokeilla Michelinin Pilot Road 2:sta.

Z8 TULI uutena mallina viime kesänä myyntiin... Joten tuskin oli alla "muutama vuosi sitten"!! Z6 taasen on aivan eri rengas...
Mulla oli alkukauden PR3:t alla ja en kyllä niillä olis Norjaan lähteny. 15:sta pyörästä n. Puolella oli Z8:t Norjassa alla eikä kukaan valittanut pidon puutteesta.

Parisen vuotta sitten paistetut Z8:t ollut tuossa isossa rosvossa alla 15 000 kilsaa, nyt pikkuhiljaa alkavat olemaan vaihtokunnossa. Ihan hyvä kilsamäärä kuitenkin, juuri palasin Alpeilta ja ainoat ongelmat olivat pikkuluistamiset märällä pikipaikoissa ja suojatiemaalauksissa. Oli tuolla Sveitsissä parin kilsan korkeudessa märkää ja aivan tuoretta asfalttiakin, joka jalan alla tuntui tosi liukkaalta. Toki varovasti ajaen ei rengas lipsunut yhtään. Nyt pitäisi uusia rinkuloita hommailla, en tiedä vielä hommaanko samat vai PR3:t....

Kesäkuussa 2010 Z8 esitelty ja tuolta ajalta löytyy testejäkin. Eri asia on sitten tietty, että koska oli oikeasti rengasliikkeissä myynnissä....ei käsitystä.

Olen itse ajatellut siirtyä Z6 - Z8 kun testeissä on juurikin kehuttu märkäpitoa...mutta ei nämä kommentit hyvältä kuulosta. :blink:

Testivoittajathan nämä uudet mallit ovat. Pieksivät esim. juuri märkäpidossa Michelin Pilot Road 3:t keposesti..

Itse ajanut pari kuukautta näillä sporttista matka-ajoa, ja ei mitään havaittua märkäpito ongelmaa. Yksi kunnon "ukkosmonsuunikin" osunut kohdalle ja hyvin män :)

EDIT: Niin ja siis huolehdit vain että Z8 on uudet M/O mallit.

qeanu sanoi:
Kesäkuussa 2010 Z8 esitelty ja tuolta ajalta löytyy testejäkin. Eri asia on sitten tietty, että koska oli oikeasti rengasliikkeissä myynnissä....ei käsitystä.
Ai oli jo 2010??? Mä muiştin että kauden 2011 lopussa tuli myyntiin...
uskoisin enivei että Angel GT ja Z8 ovat tän hetken parhaat touring-renkaat!

Sulla on vissiin päässyt paljon ketjurasvaa/öljyä renkaalle tai sitten rengaspaineet ovat liian alhaiset.
Verrokkina michelin pilot power 2ct, continental road attack1, dunlop roadsmart1. Z8 interact voittaa nuo kolme verrokki rengasta märkäpidossa hyvin ja puhun täysin omiin kokemuksiini perustuen. Omasta mielestäni Z8 interact on kyllä toistaiseksi ehdottomasti paras sport touring tyyppinen rengas.

Vain yksi surkea puoli Z8 interact takarenkaasta on että se kuluu pirullisesti yllättäen kankaalle. Siinä täysin keskellä on kohta josta rengas kuluu kankaalle vaikka kaikki renkaat urat sieltä keskeltäkin näyttäisivät edelleen hyvältä. Siksi kannattaa aina tarkistaa renkaan kunto ihan kunnolla joka puolelta ennen ajoa. pituus suunnassa se yllättäen kankaalle kulunut kohta on noin 20cm pitkä..

Pyörämies sanoi:
Sulla on vissiin päässyt paljon ketjurasvaa/öljyä renkaalle tai sitten rengaspaineet ovat liian alhaiset.
..

Paineet on ~3.0 bar (muutama pv. sitten jopa tarkistettu) ja ketjuöljyä ei kyllä pitäisi olla juurikaan, koska ketju tulee pyyhittyä aika kuivaksi öljyämisen jälkeen. Toki on joskus ollut öljyviiruja renkaan kyljessä (ei kulutuspinnalla).. Muttamutta pitänee karhentaa kulutuspinnan reunaa??

JSK sanoi:
Paineet on ~3.0 bar (muutama pv. sitten jopa tarkistettu) ja ketjuöljyä ei kyllä pitäisi olla juurikaan, koska ketju tulee pyyhittyä aika kuivaksi öljyämisen jälkeen. Toki on joskus ollut öljyviiruja renkaan kyljessä (ei kulutuspinnalla).. Muttamutta pitänee karhentaa kulutuspinnan reunaa??
Aika kovat paineet. En tiiä sun pyörästäsi, mutta omassa pyörässäni ohjearvot ovat 2,5 bar edessä ja takana. Parhaimmaksi tosin olen todennut 2,7bar edessä ja takana. 98% ajoista ajan yksin.

Hyvä idea tuo renkaan kulutuspinnan karhentaminen. Itse en ole moista tehnyt koska ei ole ollut tarvetta.

Itselläni paineet myös takana 2,8-3,0 edessä 2,7-2,9
pyörä on BMW K1200S

Pyörämies sanoi:
pyörässäni ohjearvot ovat

Tehtaan suositus 2.9 bar eteen/taakse, joten aika lähellä mennään...

Nyt on sitten renkaan reunat karhennettu (toki oikea vetomies kävisi pikkumutkan taiteileen polvimaassa, nytkun täällä on vaihteeksi kuivaa...) joten katotaan oliko vaikutusta??

JSK sanoi:
Tehtaan suositus 2.9 bar eteen/taakse, joten aika lähellä mennään...

Nyt on sitten renkaan reunat karhennettu (toki oikea vetomies kävisi pikkumutkan taiteileen polvimaassa, nytkun täällä on vaihteeksi kuivaa...) joten katotaan oliko vaikutusta??
Luulisi nyt sitten pitävän paremmin, jos ei niin ei kai ole muuta vaihtoehtoa kuin todeta että vanha sääntö pätee jälleen.
"Rengas joka toimii hyvin minun pyörässäni, ei välttämättä toimi hyvin sinun pyörässäsi".

PR*** ;)

kolmisen tuhatta kilometriä ajettuna vain hyviä ajokokemuksia ainakin pidon osalta. Noilla kilometrimäärillä ei tietystikään vielä tule näkyviin kovin hyvin mahdolliset puutteet keskiosan kulutuskestävyydessä. Painesuositus 2,9 bar mutta olen yleensä käyttänyt parin kymmenyksen ylitystä.

Motoristi1958 sanoi:
Mitäpä tähtirenkaita olet käyttänyt ja millaisella tähtiluokituksella?
Fundeerauksessa PP3 tai PR, muttei kolmonen, vaan kakkonen. Pitäisi olla pitoa, mutta myös keskiosan kulutuskestävyyttä, eli kovempaa kumia siinä, kun tourinkilta ei voi välttyä.

Back