• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Merkkihuolto "säätää" ketjut

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Wiltsu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kävi suikero 6000km huollossa, ja paikallinen merkkihuollon huoltomies sääti ketjut... Katsoin jo liikkeestä lähtiessä, että onpas hyvin puhdistetut ja rasvatut ketjut...

Tuli tuossa ajolenkin jälkeen tarkistettua, että miten ketju on säädetty, niin oli vedetty reilusti liian tiukkaan... kaksi päällä ei löysää ollut kuin jotain 50mm, ohjekirjassa on 20-30mm sivuseisontatuella, nyt oli sivuseisontatuolla hädin tuskin 10mm yli...

Miten ne oikein noissa huolloissa tekee, kiristääkö ne koska näyttää löysältä vai eikö huvita olla tarkka tuossa? En itsekkään liikaa hifistele siinä, mutta laitan yleensä rullamitan tallin lattialle pystyyn ja mittaan ketjun löysyyden... ja pyrkinyt pitämään mieluummin 30mm kuin alle 20mm.

Epäilys on että ne säätävät ne yksi päällä
ajettavaksi. Näin ollen ne tulee liian tiukaksi
kun ajetaan kaksi päällä.

Voihan se olla että jotkut liikkeet säätävät ne ns.
kokeilematta eli silmämääräisesti...

tuntuu olevan hyvinkin yleistä,oli sitten kyseessä
merkki/muu huolto firma,poikkeuksetta vedetty
liian piukalle,ole tämän tulkinnut niin,että saavat
asiakaan pian takaisin ketju/ratas paketin vaihtoon.

Eilen vaihdoin mopoon uuden takasen irtovanteelle ja ketjun säätäminen on itselle lähes psykoosin omainen toimenpide.

Tarkastan molemmin puolin merkit about 10 kertaa ja sitten hieman löysää/kiristystä,jne jne...

Ei välttämättä tarvis aivan noin psyko olla tuon suhteen,mutta sallin itselleni tämän "pakkoliikkeen"
biggrin.gif

Kävi suikero 6000km huollossa, ja paikallinen merkkihuollon huoltomies sääti ketjut... Katsoin jo liikkeestä lähtiessä, että onpas hyvin puhdistetut ja rasvatut ketjut...

Tuli tuossa ajolenkin jälkeen tarkistettua, että miten ketju on säädetty, niin oli vedetty reilusti liian tiukkaan... kaksi päällä ei löysää ollut kuin jotain 50mm, ohjekirjassa on 20-30mm sivuseisontatuella, nyt oli sivuseisontatuolla hädin tuskin 10mm yli...

Miten ne oikein noissa huolloissa tekee, kiristääkö ne koska näyttää löysältä vai eikö huvita olla tarkka tuossa? En itsekkään liikaa hifistele siinä, mutta laitan yleensä rullamitan tallin lattialle pystyyn ja mittaan ketjun löysyyden... ja pyrkinyt pitämään mieluummin 30mm kuin alle 20mm.
Kerran huollosta kotiin ajellessani ihmettelin omituista hurinaa joka tuntui tulevan ketjuista.Oli merkkiliikkeen huollon jälkeen vedetty ketju niin tiukkaan, että löysää ei ollut juuri yhtään.
mad.gif

Melko pian tämän jälkeen aloinkin huoltamaan laitteet itse niin tulee ketjukin oikeaan kireyteen.

"Merkkihuolto" on ihan turhaa. Käyttäkää pyöränne jollakin joka oikeasti osaa ja jota oikeasti kiinnostaa, jos ette itte osaa. Takuu säilyy ihan just samoin, kuin jos käyttäisitte "merkkihuollossa".

"Merkkihuolto" on ihan turhaa. Käyttäkää pyöränne jollakin joka oikeasti osaa ja jota oikeasti kiinnostaa, jos ette itte osaa. Takuu säilyy ihan just samoin, kuin jos käyttäisitte "merkkihuollossa".
juu, näinhän se on... pienellä paikkakunnalla on vaan vaihtoehdot vähissä jos ei ala huollon takia ottamaan asiakseen töistä vapaata ja ajella eri paikkakunnille huoltoon.

Aiheen aloittamisen pointtini oli tarkoittaa sitä, että miksi ne pitää säätää liian tiukalle kun ne on valmiina jo oikealla säädöllä... pelkkä puhdistus ja rasvaus olisi huollon yhteydessä ollut asiaa... Mun takuussa ainakin pitää olla kuitti ja leima huoltokirjasta, sitä ei omasta autotallista saa.
tounge.gif

Pitää tosiaan jatkossa miettiä jotain muuta huoltopaikkaa. Erikoista oli mielestäni myös se, että samassa huollossa laitettiin 1000tkm kohdalla Castrolia ja nyt 6000 tkm (samana kesänä) Motulin öljyä... ja asiasta ei puhuttu mitään...

ketjun säätäminen on itselle lähes psykoosin omainen toimenpide.

Tarkastan molemmin puolin merkit about 10 kertaa ja sitten hieman löysää/kiristystä,jne jne...
? Et kai sä niiden haarukan tehtaalla stanssattujen merkkien mukaan laita? Nehän ovat järestään pielessä.

Aiheesta: juu, aina on täälläkin vetäneet määräaikaishuollossa vitjat niin tiukalle että rallatus vaan kuuluu ja jalkatapit värisee. Kerran olen viedessä sanonutkin että ei tarvii räplätä ketjuja, laitan itte jälkikäteen sillai kuin hyvältä tuntuu. Olivat tosin silti kiristäneet.

Tuosta leimahommasta: kohta lienen siinä vaiheessa että määräaikaishuoltoon viedessä pitää pyytää että eivät koske jäähynesteisiin, jarrunesteisiin, ketjujen kireyteen tai rasvaukseen, rattaisiin, jarrupaloihin, renkaisiin, öljyihin, öljynsuodattimiin.
Lähinnä siis siksi koska a) teen itse tietty omalle laitteelle huolellisemmin ja b) koska pajalla ei aina ole mieluista öljyä, renkaita tms. ja koska talvipuhteiksi olen kuitenkin nuo jo nyhrännyt uusiin.

Jepjep, joka kerran kun huollossa ovat ketjuihin koskeneet, niin kireellä kuin viulun kieli.

Juu sama homma. Renkaan kävin vaihtamassa ja aloin ihmetteleen ku ketjut ääntelee ja tärisee. Olivat sitten kiristäneet enemmän ku tarpeeks. ite kiristän aina silleen että meen ite päälle istumaan ja kokeilen ketjuja. Vaikka kuinka koittaa varovasti kiristellä niin melkeen aina menee liian tiukalle ja taas joutuu avaamaan ja potkimaan rengasta
smile_org.gif

? Et kai sä niiden haarukan tehtaalla stanssattujen merkkien mukaan laita? Nehän ovat järestään pielessä.

Onko tohon jotain muita näppäriä konsteja?  
lookaround_orig.gif
On.
Rullamitta. Mittaa väli taka-akseli - svingin akseli.

Ainakin vanhemmissa vehkeissä joskus käy niin, että kun on ruuveilla säätänyt ketjut sopivaksi ja kiristää pyörän akselin mutterin, niin kaikki näyttää ensin hyvältä.
Kuitenkin kun pyöräyttää takarengasta niin ketjut ovatkin liian kireällä. Akselin mutterin kiristäminen kai vielä liikuttaa takapyörää taaksepäin, 'löysät pois'.
Toinen juttu on vielä se, että ketjuthan venyvät epätasaisesti. Ennen säätöä takarengasta pyörittelemällä pitäisi hakea ketjujen kirein kohta ja siinä tehdä säätö.

Ei se muuten kuitenkaan niin millintarkkaa ole. Perushuoltoja kannattaa opetella tekemään itse. Kirjoista apua, ja työkalut on halpoja nykyään.

Itse rupesin miettiin että onkohan mun ketju vähän löysällä. Noh kiristin sitä sitten jonkin verran ja seuraavana päivänä totesin että ketjujen on pakko olla liian löysällä eihän sitä muuten aja pirukaan kun täristää ja rallattaa ja tekee vaikka mitä. Ketjut oli sillon vasta oikeella kireydellä.
Ehkä ne joku jo vaihtas kiireesti mutta en minä kyllä kun ne pelittää ihan nätisti kun on löysemmällä.

Itse rupesin miettiin että onkohan mun ketju vähän löysällä. Noh kiristin sitä sitten jonkin verran ja seuraavana päivänä totesin että ketjujen on pakko olla liian löysällä eihän sitä muuten aja pirukaan kun täristää ja rallattaa ja tekee vaikka mitä. Ketjut oli sillon vasta oikeella kireydellä.
Ehkä ne joku jo vaihtas kiireesti mutta en minä kyllä kun ne pelittää ihan nätisti kun on löysemmällä.
minulta katkesi kesällä ketjut ajateltuani juuri noin. Se ei ole siistiä. Ei yhtään.

Itellä taas käynyt toisinpäin... eli ite vetäny ketjut liika kireelle ja sitten kun vienyt huoltoon niin löysäsivät ketjuja... Huoltomies vielä sanoi pyörää noutaessa, että oli ketjut vähän liika kireellä ja opasti oikeaoppisen kireyden ja miten se säädetään/tarkastetaan...

Onko tohon jotain muita näppäriä konsteja?  
lookaround_orig.gif
Pyörittää takapyörää ja katsoo että ketjulinja on suora: Takarattaan piikit kulkee keskellä rullien välissä ja koko ketju eturattaaseen asti on suorassa. Voi olla vaikeaa aluksi, mutta jos takapyörän vetää huolella vinoon, niin huomaa kuinka ketju alkaa fjongata noin puolesta välistä taaksepäin.

Tuohonhan on lasermittausvehkeetkin olemassa. Itse oon tehnyt käsin.
033102beer_1_prv.gif

Sen ketjunhan saa suoraan kun mittaa vaikka tönärillä kummatkin kiristysruuvit ja laittaa samaan mittaan.

Back