• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Merkitseekö pyörän fyysinen koko?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Smistik
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Lõuna-Soome
Tämmöinen asia alkoi askarruttamaan ihan yht'äkkiä.
idea3.gif
Merkkaako pyörän massa/fyysinen koko paljonkin? Tietenkin isolle kuskille voi pikkupyörä tuntua ahtaalta pitkien raajojen vuoksi, mutta tuntuuko "iso pyörä" ajettaessa paremmalta kun sitä massaakin löytyy?

Oma 600 Hornet tuntui 90-luvun 1000FZR:n jälkeen polkupyörältä vaikka fasun ajettavuus ei mikään paras ollut. Nykyisin nuo tonniset, joita en ole kokeillut, painaa reilusti alle 200kg, mutta tuntuuko ne "liian kevyiltä" ja "rimpuloilta" normaalissa maantieajossa?

Onko sitä isoa ja painavaa pyörää mukavempi ajaa, vaikka se ei mutkiin niin hyvin taivukaan kuin tuollainen 180 kiloinen rimpula? Vähän kuin vaihtaisi keskikokoisen Japanialaisen perheauton vaikkapa C-sarjan mersuun. Koko ei juuri kasva, mutta massa ja tukevuus tuo ajamisen iloa.

Tuskin se alle 200kg rimpula kovin eri tavalla maantiellä 100km/h kulkee oli siinä 600cc tai 1000cc ilmaa koneen sisällä
wink.gif

Omien kokemusten mukaan massalla ei liikkuvan pyörän käytökseen ole ajamisen suhteen kevyessä kurvailussa hirveästi merkitystä. Maantiellä mennään vakaammin (sivutuuli, tuulenpuuskat), mutta kaupunkikirnuamisessa enemmän merkitystä on ohjausgeometrialla, millä korkeudella se massa sijaitsee, tai vaikkapa akselivälillä.

Toki Raskaat pyörät ja jotku enskat erikseen. Mutta yleisimpiä katupyöriä ajatellen.

Itse kanssa vähän samoilla linjoilla - sillä minun käytössäni lopuen lopuksi ole mitään väliä +/- 50kg fillarin painossa jos runko on mitoitukseltaan riittävä. Ja kun omaa mittaa on 196cm/110kg, niin kyllä tuolle mopon rungollekin on "jotain" määreitä olemassa - ja juuri siksi tuo nykyinen Kawa tuntuu erittäinkin sopivalta
sport05.gif

Kun pyörä oli vielä hakusessa, nii kokeilin (kunnolla) isojakin pyöriä xjr 1300, fjr 1300,pan european, st 1100 ja viimeinen oli paras näistä minun ja vaimoni makuun. St ei ollut kiva mutkaisilla teillä ja kuin "automaativaihteinen" muutenkin niin haku jatkui.
sad_orig.gif

Ammattilainen tuttuni käski kokeilla suzuki banditia ja fz6s :orgmp:pyöriä tuntien makuni joista valitsin fz6:n
sport05.gif

(3 viimeistä on tuttuni valintoja tai ehdotuksia joihin luotan)
withstupid.gif

Sen verran pitää pyörällä kuitenkin olla kokoa, ettei äijä näytä typerältä pienen mopon päällä. Niin, ja sitten tietenkin sen pitää olla asiallinen myös kakspäällä.

Aina kypärän sisällä purskahtaa nauru, kun iso äijä vääntyilee pikkumopon päällä. Ei näytä hyvältä, tuskin myöskään tuntuu siltä.

Tämmöinen asia alkoi askarruttamaan ihan yht'äkkiä.  
idea3.gif
Merkkaako pyörän massa/fyysinen koko paljonkin? Tietenkin isolle kuskille voi pikkupyörä tuntua ahtaalta pitkien raajojen vuoksi, mutta tuntuuko "iso pyörä" ajettaessa paremmalta kun sitä massaakin löytyy?

Oma 600 Hornet tuntui 90-luvun 1000FZR:n jälkeen polkupyörältä vaikka fasun ajettavuus ei mikään paras ollut. Nykyisin nuo tonniset, joita en ole kokeillut, painaa reilusti alle 200kg, mutta tuntuuko ne "liian kevyiltä" ja "rimpuloilta" normaalissa maantieajossa?

Onko sitä isoa ja painavaa pyörää mukavempi ajaa, vaikka se ei mutkiin niin hyvin taivukaan kuin tuollainen 180 kiloinen rimpula? Vähän kuin vaihtaisi keskikokoisen Japanialaisen perheauton vaikkapa C-sarjan mersuun. Koko ei juuri kasva, mutta massa ja tukevuus tuo ajamisen iloa.
Fyysinen koko ei merkkaa ainakaan mulle mitään, kunhan ajo-ominaisuudet on hyvät ja pyörän selästä löytää mukavan asennon.

Väittäisin että kuski/pyörä kokosuhteessa on vaikeaa löytää äärimmäisempää ratkaisua kuin meikäläinen (193cm/125+kg) bleidin päällä. Kuitenkin viime kesän saksan keikalla tuli selväksi, että pyörä sopii ergonomialtaan minulle jopa paremmin kuin ST4S, joka oli kuitenkin mitoitukseltaan aika lähelle bläkäriä.

Ajaessa ainakin minulle pääasia on ajo-ominaisuudet ja jos joku saa naurunpyrskähdyksiä minut nähdessään, niin antaa palaa.
smile_org.gif
Voit olla varma, että otan itse mielummin ne virnistykset pyörän ominaisuuksista.

Jos pyöriä pitää vertailla autoihin, niin näkisin että nuo ärräpyörät on luokkaa lotus exige/caterham, matkasportit luokkaa M3 tai AMG C-sarjalainen, Pannari = avensis ja HD:t letukoita. Jokaiselle löytyy tarkoituksensa, eikä kukaan varmasti ostaisi lotusta sen mukavan jousituksen tai loistavan TCS+ESP järjestelmien takia...

Paikalla kun sirtelee pyörää, (omassa pyörässä CB 1300 SA painoa yli 250kg) ja ajaessa kyytiläisen kanssa sen painon kyllä huomaa...jarrutusmatka pitenee sehän on selvää...mutta matka vauhdissa menee kuin juna ei valittamista ja kyyti on mukavaa (ei käy selän päälle)...yksin kun ajelee mutkateitä niin joutuu käskemään enemmän pyörää kuin esim. alle 200kg/pyörää.Mutta tällä mennään ainakin tää kausi...
wink.gif

Ennen ajoin Hayabusalla ja nykyisin GSX-R tonnilla. Pyörissä on 50kg painoeroa. Mutkaisella tiellä Gikkseri on omaa luokkaansa mutta suoralla tiellä matka-ajossa ei pahemmin eroja ole. Ainoa ero on, että nykyisellä ei tarvitse ottaa kyytiläistä tilanpuutteen vuoksi...
062802moto_prv.gif
cool.gif
biggrin.gif

Back