• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Meluratsia Tuusulantiellä 26.8.2011

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jassu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Jassu

Kunnia pj
MotOrg ry jäsen
"Olitko se sinä 2011"-ketjusta bongasin tällaisen:

Olitko se sinä Tuusulan Motarilla tänään seitsemän jälkeen iltapäivällä, joka ankarasti näytit himmaa-merkkiä. Koska ajoin laillista nopeutta, en merkistä sinänsä välittänyt, olin vaan kiitollinen varoituksesta.
Olisi pitänyt heittää seuraavasta rampista pois, kun edessä odotteli meluratsia...

Siitäpä tuleekin mieleeni: Olitko se SINÄ niiden monien joukossa jonka rekisterikilpi jäi virkavallan haltuun. Minä olin yksi niistä :P
T 96 dB @ 3700 rpm tuuskin motarin varressa. 85 sanoo tyyppikilpi ja kuulemma 92 olis vielä anteeksi annettu...

Jotain nuoria Trafin jätkiä siellä oli mittailemassa dB-mittarin kanssa, valittelivat tosin että kun taustamelua tulee ohiajavasta liikenteestä mutta virkavallan mielestä tulos oli tarpeeksi kova, kun saivat mittaroitua sen 96 dB.

Kyseenalaistin hiukan mittaustulosta kun Ahvenistolla on pyörän melut mitattu useampaan kertaan siihen 92 desibeliin.. mutta ei auttanu, konstaapeli ruuvasi kilvet irti, vei rekisteriotteen ja totesi että jossain vaiheessa ensi viikolla toimitetaan kilvet katsastusasemalle.

Kokolailla perseestä...

Kerrankos poliisit teki jotain hyödyllistä...hienoa!!

Mikähän oli mittauspaikan taustamelun määrä? Sen pitäisi olla vähintään 10dB(A) alhaisempi kuin mitattavan ajoneuvon melu.

Oliko putki/vaimennin E-hyväksytty?

Onko laki jotenkin muuttunut?
Vaarantaako meteli liikenneturvallisuutta? Heikentääkö ajo-ominaisuuksia?...katsastuskonttorille voisi tulla kehotus tien päällä, mutta että kilvet pois.. :rolling eyes:

minkä pykälän perusteella kilvet voidaan poistaa?
ymmärrän sakot ja määräyksen käydä konttorilla mutta että...

033102ass_1_prv.gif

Kiinnostaa myös että millaisen sakkolapun tuosta suurrikoksesta kirjoittivat?

Mikähän oli mittauspaikan taustamelun määrä? Sen pitäisi olla vähintään 10dB(A) alhaisempi kuin mitattavan ajoneuvon melu.

Oliko putki/vaimennin E-hyväksytty?
Rehellinen kansalainen kun olen, niin suuri rikokseni oli valitettavasti se että dB-killeri putkesta oli varaston hyllyllä eikä putkessa kiinni. Mielestäni turha rasti kun hommasta olisi voinut pistää vaikka rekisteriotteeseen huomautuksen että killeri kiinni ennen kuin seuraavan kerran ajoa jatkaa.
Vituttaa nyt etsiä sopiva rako töiden lomasta milloin ehtisi käymään konttorilla - nythän se ei kesken työpäivän onnistu kun kilvettömällä pyörällä ei saa ajaa muuta väliä kuin kotoa konttorille erikseen varattuna tarkistusaikana.

Putki on E-hyväksytty LeoVince oval Evo2. Putken mukana on oikein paperi useammalla kielellä että kyseinen pömpeli täyttää eu-direktiivien mukaiset meluvaatimukset (toki db-killeri kiinnitettynä)

En tiedä miten paljon muiden pyöristä otettiin valokuvia, mutta ainakin allekirjoittaneen pyörää kuvattiin muutenkin kuin tyyppihyväksyntäkilven osalta. Lisäksi tummennetut vilkut ja tummennettu leditakavalo sai osakseen huomiota, mutta virkavallan harmiksi E-hyväksyntämerkinnät löytyvät kaikista.

Kyselin siinä hiukan, niin päivän ratsian teema tosiaan oli moottoripyörien melut, kun "homma on karannut täysin käsistä".

Yhteistyössä LeikkiPoliisi sekä TraFi. Periaatteena kuulemma oli että kellekään ei jaettu sakkoja tästä ratsiasta, pelkkiä valvontakehoituksia vaan.

eikös noita meluratsioita ollut myös myös vuosi-pari takaperin jonkin bomber-tapahtuman aikoihin pks:lla?

samaa kilpien repimistä taisi olla silloinkin, mutta ilman trafin porukkaa.

TLL, 7 luku:

96§
Ajoneuvon käytön estäminen
Jos ajoneuvo ei rakenteeltaan, varusteiltaan tai kunnoltaan täytä säädettyjä vaatimuksia tai jollei sitä ole asianmukaisesti katsastettu tai rekisteröity, poliisimies voi estää ajoneuvon käyttämisen liikenteeseen ottamalla pois rekisteritunnukset ja rekisteriotteen tai muunlaisin tarvittavin keinoin. Asetuksella säädetään, millä. ehdoin tällaisen ajoneuvon saa kuljettaa säilytettäväksi, korjattavaksi ja katsastettavaksi.

Jos ajoneuvossa oleva puutteellisuus ei aiheuta välitöntä vaaraa liikenneturvallisuudelle, poliisimies voi ajoneuvon käyttöä estämättä määrätä ajan, jonka kuluessa puutteellisuus on korjattava. Poliisimies voi samalla määrätä ajoneuvon katsastettavaksi

Poliisilaki, 1 luku:

3 §
Suhteellisuusperiaate
Poliisin toimenpiteiden on oltava puolustettavia suhteessa tehtävän tärkeyteen, vaarallisuuteen ja kiireellisyyteen, tavoiteltavaan päämäärään, toimenpiteen kohteena olevan henkilön käyttäytymiseen, ikään, terveyteen ja muihin vastaaviin häneen liittyviin seikkoihin sekä muihin tilanteen kokonaisarviointiin vaikuttaviin seikkoihin.

Niin. Lainmukaistahan tuo toiminta oli. Onko se sitten suhteellisuusperiaatteen mukaista, vai olisiko katsastuskehoitus riittänyt, se on toinen asia. Periaatteessahan kilvet voisi ottaa pois vaikka palaneen takavalopolttimon takia.

Tulin juurikin kotia ja täällähän tämä ketju olikin jo pystyssä.. Ajoin itse toiseen suuntaan ja ihmettelin sitä poliisivoimien määrää siinä levikillä.. Edempänä oli kyllä myös pyörä tutkaamassa.. Eli tais ollla kuitenkin tuplakärpäset hakusessa. Muutamalle pyörälle näyttelin himmailumerkkejä. en tosin osannut varoittaa, että tyhjäkäynnillä ohi
cool.gif
Enpä ole ennen kuullut että poliisit ovat trafin poikien kanssa DB mittarit ojossa 
tounge.gif

Muutamalle pyörälle näyttelin himmailumerkkejä. en tosin osannut varoittaa, että tyhjäkäynnillä ohi
cool.gif
Enpä ole ennen kuullut että poliisit ovat trafin poikien kanssa DB mittarit ojossa 
tounge.gif
Eipä se tyhjäkäynti olisi auttanut kun sillan alla passissa ollut poliisimies omaa terveyttään vaarantaen viittoi kaikki motoristit pysäkille. Siinä meinasi konstaapeli jäädä Skodan alle kun oli niin kiire viittomaan minua sivuun. Sanoinkin pysäkillä että hommatkaahan tuolle pysäyttäjämiehelle heijastinliivit päälle ennen kuin vahinko sattuu, vai onko tässä kyseessä se että liian näkyvä virkavallan edustaja saattaisi aiheuttaa liian aikaisia hidasteluja jolloin Kustomiin jää liian pieni lukema.. TV:stä tuttu prätkäpoliisi ei lämmennyt kyselyille.

Tuo kilpien poisotto ärsyttää senkin vuoksi että kun tosiaan olen uskonut poliisin sanaa kun se hyvällä sanotaan - olisin tosiaan enstöikseen ruuvannut killerin paikalleen jos olisin saanut kilven pyörässä pitää. Nyt lampsin enstöikseen jääkaapille ja narautin kaljan auki.

Itsehän olen sitä mieltä, että olisin säästynyt keväällä yliajosta(peruutti päälle) jos mopo olisi ollut varustettu mökäputkilla. Silloin ei juuri skootteria kovempia ääniä lähtenyt ja olin juurikin kuolleessa kulmassa takana. Autossa ei tainnut olla taustapeiliä ja sormi ei osunut töötille siinä taaksepäin stepatessa.

Budjettimiehenä riipasin äskettäin enimmät sisuskalut pois pöniköistä ja kyllähän perkele kuulevat missä mennään.

Back