• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Matkamotoristin ajokengät hakusessa?!?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Diapason
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ajovarusteet muuten viimosen päälle, mutta ajosaappaat vielä kesäksi pitäisi löytää.  
nixweiss.gif

Kävin sovittamassa TCX Airtech Gore-Tex saappaita.
Kokeilin kokoa 45. Olivat muuten hyvät mutta varpaat otti kärkeen. Otin sitten hyllystä kokoa 46. Katsoin jo heti että ovatpa julmetun isot. Niinhän se oli, pyörivät jalassa joka suuntaan.
eek.gif

Onko Orggilaisilla ehdotuksia mistä löytyisi tällaiselle lättänäjalalle sopivat popot. Ei yhtään haittaa vaihka olisivat myös hyvän näköiset.
pumadesmosilver_zoom.jpg

Kuvassa Puman saappaat. Onko kokoemuksia ko.saappaista?

Daytonan gore saappaista 10v kokemus. pitää edelleen jalat kuivina, sopii jalkaan hyvin, kesälläkään ei hiosta. Ei ihan halvat: Louisilla 150 - 300eur mallista riippuen. En ihan heti vaihda merkkiä. Laatu maksaa.

Sääli vaan, että pitää ostaa louisilta, orgin shopissa on vain pitkävartisia, tykästynyt sellaisiin lyhempiin.

Vuosia käytin Sidejä, kun esim. Oxtar/TCX't vain eivät istuneet jalkaani...nyt olen siirtynyt Puman goretex'eihin, joista toistaiseksi ei voi sanoa pahaa, päinvastoin.

*mulla on Puma Brutalet*

Käy tsekkaamassa mitä Memmulla on Niittykummussa.

Mulla normi suomikengät kuten sievi ja jalas kokoa 45
A* ja sidi saapas pitää olla kokoa suurempi mutta lesti ok.
Kuvan Pumaa sovitin ja se oli kauhean outo jalassa. (kapea)

Kuvassa Puman saappaat. Onko kokoemuksia ko.saappaista?
Löytyy kovasti samannäköiset Gore-Tex lapikkaat.

Kaverilla on samanlaiset, ja on haukkunut vuolaasti istuvuutta jalan takaosassa (mitkäs ne pyöreät luunpäät tuossa 10cm kantapään yläpuolella sivuilla taas olikaan nimeltään - no kuitenkin sieltä kohti?)

Mainittu hemmo on ajanut 30 vuotta, ja on entinen rr-kilpakuski, joten tuskin puhuu aivan palturia.

Mutta omaan jalkaani nuo puolestaan ovat istuneet tosi hyvin, mielestäni keskiverto ajosaapasta paremmin. Niillä on ollut hyvä myös kävellä.

Erityisen lämpimät nämä eivät kylläkään ole (etu keskikesällä, haitta keväällä / syksyllä).

Vedenpitävyys on ollut täydellinen, kuten aidossa Gore-saappaassa pitääkin. Myös suojaavuuden osalta tämä vaikuttaisi olevan siinä noin suunnilleen hyvän ja hieman heppoisen välimaastossa, ei siis onnettomat, mutta ei aivan huippuakaan (tuota en ole kuitenkaan onneksi joutunut empiirisesti kokeilemaan!)

Elinkaaren kohdalle piirrän kuitenkin pitkän miinuksen, nämä on nyt nimittäin käytännössä ihan morjens alle 2 vuoden käytön jälkeen. Ajan tosin jonkun verran, tyypillisesti 20-30 tonnia per vuosi.

Edelliset Alpinestarsin SM-X Goret kuitenkin kesti samanlaista käyttöä 4-5 vuotta. Ei 300-350 euron lapikkaita tee mieli alkaa uusimaan parin vuoden välein.

Kouluarvosanoin nelosesta kymppiin antaisin näille kevättodistuksessa 7:n, missä lyhyeksi jäänyt kestoikä tiputti numeroa ainakin 1 pykälän.

Matkamotoristin näkökulmasta tuo veden pitävyys, hengittävyys, riittävä lämpöeristys (viileillä keleillä) ja miellyttävät jalassa lienevät ne tärkeimmät seikat ajosaappaille. Muita vaatimuksia tietysti suojaavuus ja joskus ulkonäkö...

Omissa jaloissa pyörii edelleen pian 10 vuoden ikään tulevat Alpinestars S-MX Gore-Texit. Pitävät edelleen vettä (testattu hartaasti ja vuosien ajan Vuono Norjassa...niin ulkopuolelta, kuin sisältäkin [pidempi juttu]), mutta tarramateriaalit, joilla saapas "suljetaan", alkavat antamaan jo periksi ja muovinen natina on ollut alusta lähtien näiden saappaiden (ja jossakin määrin kait jo minunkin) tavaramerkki.

Edellä mainitut saappaat ovat osoittautuneet erittäin toimiviksi ja monikäyttöisiksi kaikenlaisessa ajossa, joten uusien saappaiden hankinta hieman arvelluttaa. Vähän on jäänyt sellainen kuva, ettei tuo vedenpitävyys ole aivan itsestäänselvyys näissä uusissakaan saappaissa.

Jos yksi asia pitäisi nostaa esiin ajosaappaista matkamotoristin kannalta, on vedenpitävyys toimivalla Gore-Tex kalvolla toteutettuna.

Omissa jaloissa pyörii edelleen pian 10 vuoden ikään tulevat Alpinestars S-MX Gore-Texit. Pitävät edelleen vettä
Jep, nämä oli minullakin aikaisemmat, ja hyvin todennäköisesti myös seuraavat. Pirun kalliit (~350 eur), mutta laatu maksaa, ja hinta pitää jakaa käyttövuosille. Hatuttaa semmoiset pilipalituotteet, joita täytyy olla alvariinsa uusimassa.

Minulla on tuollaiset Pumat. Taitaa lähteä jo 3. kausi liikkeelle. Ovat oikeasti veden-pitävät ja pysyvät kuosissaan. Ovat melko kapea-lestiset. Minunkin piti ottaa numeroa isompi kuin normaalisti. Jos jalkaan sopivat, ovat minusta hyvä valinta. Eivät muuten ole erityisen lämpimät, joten sopivat kesä-käyttöön erityisesti Euroopassa.
sport05.gif

Ääni
Daytona Roadstar GTX GoreTex
kengille, 30 vuoden aikana monenlaisia käyttänyt, nuo on parhaat mitä olen ostanut. Sopii ainakin minun jalan muodolle  tosi hyvin, lämpimät ja vedenpitävät, mutta ei hiosta. Parempiakin varmasti on mutta parhaat mitä itse olen käyttänyt.
Ja tuosta vedenpitävyydestä yleensä, muista pitää varpaankynnet lyhkäisinä ettei riko sisävuorta ja GoreTex kalvoa.
Pienikin reikä kalvoon ja vesi tulee sisään ja silloin ei kyllä ole kengän vika  
033102bebe_1_prv.gif

Itellä kun on varsin korkea jalkapöytä niin kenkien haku tosi tuskaa. Sievin mp-kengät sitten valitsin ja kesän käytöllä tyytyväinen. Voishan noissa toki enempi suojaa nilkoissa olla. Muutenkin koitan pitää nuo eurot suomessa jos mahdollista.

Hei,
matkamotoristin ajokengistä vielä yksi versio:
Olen koko motoristiurani ajan käyttänyt ajokenkinä Haglöfsin vedenpitäviä nahkaisia vaelluskenkiä. Minusta ne ovat olleet kätevät, koska ne ovat suojanneet hyvin jalkaa ja nilkkaa ajossa ja niillä on voinut liikkua muuallakin. Nauhat olen tarkasti pannut tuplasolmuun lähtiessäni ajelemaan, ettei niidenkään kanssa ole tullut ongelmia.
T. Helna

Hei,
matkamotoristin ajokengistä vielä yksi versio:
Olen koko motoristiurani ajan käyttänyt ajokenkinä Haglöfsin vedenpitäviä nahkaisia vaelluskenkiä. Minusta ne ovat olleet kätevät, koska ne ovat suojanneet hyvin jalkaa ja nilkkaa ajossa ja niillä on voinut liikkua muuallakin. Nauhat olen tarkasti pannut tuplasolmuun lähtiessäni ajelemaan, ettei niidenkään kanssa ole tullut ongelmia.
T. Helna
Minä lopetin nauhoitettujen vaelluskenkien käytön senjälkeen, kun olin vähällä kaataa pyörän paikallaan parkkeeratessani. Kengännauhat tarttui sivujalan pykälään. Vaarallista.

Näytti olevan aiemmin mainitut Daytonan Roadstar Goret tarjouksessa 249€ ja sitten TCX:n Competizione S GTX 237€. Mitenkäs valinta näiden välillä matkakäyttöön? Luulisi TCX:n suojaavan vähän enemmän vai onko se vain "silmänlumetta"?

Back