• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Maksiskootteristien auttaminen liikenteessä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jassu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Jassu

Kunnia pj
MotOrg ry jäsen
Olin tänään menossa kotia kohti Turun motarilla (autolla). Yhtäkkiä näin motarin laidassa maxiskodekuskin parkissa luuri korvalla - ei muutakuin jarrua ja tiensivuun kyselemään mikä oli hätänä. Kuulemma Burgmanista oli variaattorin hihna katkennut.

Otin kaverin kyytiin ja heitin hänet motarin varresta Epsooseen, mistä vaimonsa sitten tuli häntä noutamaan.

Kyselin oliko kukaan aiemmin pysähtynyt tai edes esittänyt elettä pysähtyäkseen - ei kuulemma. Hän oli seissyt jonkinaikaa tiensivussa ja jos jonkinlaista kikotinta paineli ohi aina kaksipyöräisistä nelipyöriin, mutta ketään ei kiinnostanut.

Kysymys onkin että onko maxiskootteristit yleensä kokeneet miten helpoksi avunsaannin liikenteessä? Pysähtyvätkö muut motoristit kyselemään voisiko auttaa? Jotkuthan tuppaavat katselevan skodeja hieman nenänvartta pitkin.

Meikämanne ei noita vehkeitä kato nenänvartta pitkin... Pysähdyn semmotteen kohdalla jos muunkin mopon...

Njoo,motarilla pysähtynyt ajoneuvo yleensä on avun tarpeessa.
Moni vaan ei välitä pysähtyä auttaan,kaikilla muka kiire...ite stoppaan auttaan jos siltä näyttää,,,eikä ole "poka" päällä.
Jassulle täydet pisteet avunannosta,otammepa tästä oppia.
smile_org.gif

Ei se auttaminen ole toisen ajopelistä kiinni. Niinkuin ei moikkaaminenkaan. Samaa kaksipyöräisellä liikkuvien laumaa ollaan kaikki.

Periaate on mulla, että jos joku on tienposkessa kaks pyöräsellä oli se sit mikä vaan niin koitetaan jeesata.

Aikapaljon kun yksin ajelen niin voi sattua omallekkin kohdalle.

Taannoin tutkittiin mopo skootteria Mäntsälän TB:llä.

Tässä on taas vaan se juttu, että itse en ainakaan pysähdy jossei mitään merkkiä siihen anneta et tuus nyt auttamaan/kattomaan/ihmettelemään. Syy niinkin yksinkertainen, ettei tiedä onko ko.henkilö pysähtynyt vastaamaan puhelimeen, tupakille, kuselle tms. Itse ainakin parkissa vähän väliä kun puhelin soi tai tupakalle.

Voi tuntua sitä tupakkitaukoa pitävälle ihmiselle aika tyhmältä jos siihen pysähtyy kaikki ja kysyy onko ongelmaa...

Tässä on taas vaan se juttu, että itse en ainakaan pysähdy jossei mitään merkkiä siihen anneta et tuus nyt auttamaan/kattomaan/ihmettelemään. Syy niinkin yksinkertainen, ettei tiedä onko ko.henkilö pysähtynyt vastaamaan puhelimeen, tupakille, kuselle tms. Itse ainakin parkissa vähän väliä kun puhelin soi tai tupakalle.

Voi tuntua sitä tupakkitaukoa pitävälle ihmiselle aika tyhmältä jos siihen pysähtyy kaikki ja kysyy onko ongelmaa...

Se oli motarin laidalla... ei sinne yleensä jäädä nortille.

Moikkaan kuin motoristia, varmaan autankin jos tilanne kohdalle sattuu.

edit: säätöä

sport05.gif

Iku

Kyllä oikeesti kannattaa käyttää selkeetä merkkiä, jos on pulassa. Ei huvita pysähtyä kultakauppiaiden asiakkaaksi/viinan ja huorien myyjien kohteeksi/ryöstettäväksi.Oikea avuntarvemerkki paikallaan, joka olikaan mikä
confused_orig.gif

Isot pojat on kertoneet että sinne vasemman stongan tai peilin päähän kypärähuppu tai jotain vastaavaa liehumaan, jos pysähtyminen on avuntarvetta kaipaavaa luokkaa...

Joskus luin,että huivi stongassa.???  Voihan sitä muutenkin huitoo, jos joku on hätänä (puhelin unohtunut?)
Joo. Itte en oo vielä jäänyt tien sivuun ja toivottavasti skode ei jätäkään.
Hiljentelen jos nään jonkun tien sivussa, mutta ei ole tarvinnut vielä pysähtyä ,kun ei apuakaan ole pyydetty (=näytetty tarvitsevan).

Eipä ole tilannetta kohdalle sattunut, mutta vois kuvitella, että pysäyttäisin... Kahdella pyörällähän nuo kulkeepi
cool.gif

Juurikin näin itsekin päättelin ja oikeassa olin.

Ei tuossa muutenkaan ehdi mitään huiveja peilistä bongailemaan kun on reilu 120km/h taulussa (mittarivirhe ;), samantien kun näki kaksipyöräisen pientareella oli tsekkaus peileihin että voi tehdä tiukan jarrutuksen pientareelle turvallisesti - sitten hätävilkut päälle ja kyselemään mikä vialla.

Muista en tiedä, mutta itse ainakin pysähdyn jos huomaan puhelimen soivan/tekee mieli tupakkia, tien kuin tien laitaan. Jos heiluteltais tai jotain, kun tarvetta avulle, ettei kaikki ole kaikilta kysymässä onko avun tarvetta..

withstupid.gif

Jossei tästä ole ratkaisuksi

No totta hitossa pysähdyn
eek.gif
Miksen pysätys ei kai se sen kummempaa oo
smile_org.gif
Pysähdyn kotiloidenkin luo jos nään että pulassa tai jotain
wink.gif

Oon niin uustuore (1960-luvulla kyllä ajelin ja silloin kaikki tarvitsivat apua ja kaikki auttoivat)  motoristi/skootteristi että kohdalle ei ole sattunut kuin yksi avuntarpeessa ollut. Yksi ikäiseni vanha ukko oli kaatanut tuliterän Hornettinsa paikallaan risteyksessä. Hampaat irvessä koitti yrittää pyörää nostaa mutta ei jaksanut. Yhdessä nostettiin sitten ja näki että ukkoa vipotutti raskaasti. Siinä sitten yrittää keksiä muistosanoja katteitten raapooksille. Joo, nuo on helppo korjata... Jne.

Maxi-skootteria ei ole tarvinnut autella, mutta pikku Viragoa auttelin pari kesää sitten. Hän oli uusmotoristi ja liikkeellä ensireissuilla ja bensan loppuminen yllätti. Hain hänelle bensaa lähimmältä huoltamolta (n 6 km) ja odottelin, että pyörä käynnistyy.
Kerran olen myös pysähtynyt kysymään onko ongelmaa, kun kaveri oli pysähtyneenä ja kaivoi työkaluja esille, mutta hän sanoi vain kiristävänsä jotain mutteria, jonka oli unohtanut kiristää juuri tekemänsä huollon yhteydessä.

Itselleni ei onneksi ole sattunut mitään ongelmia tienpäällä, mutta toivottavasti JOS näin joskus kävisi, paikalle osuisi silloin avulias motoristi tiedustelemaan tarvitaanko apua.

Tuolla joku aiemmin kirjoitti pysähtyvänsä tien kuin tien laitaan jos tupakkia tms tekee mieli. Ei moottoritien laitaan saa pysähtyä. Piste. Jos bensa loppuu, tai ajokki hajoaa niin pitää pikimmiten saada vekotin liikkeelle/siirrettyä siitä.

Eli, jos moottoritiellä näen jonkun pysähtyneen, oletan automaattisesti että joku hätä siellä on.

Back