• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Lyhytvartiset ajokengät Suomesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Reliissi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Haluaisin ostaa lyhytvartiset ajokengät jostain, mutta en ole löytänyt sellaisia mistään myynnistä Suomessa. Haen siis jotain tämän tyylistä: http://www.joerocket.com/catalog....ty_Shoe

Ulkomailta tilaamallahan tuollaiset saisi, mutta en oikein mielellään ostaisi kenkiä sovittamatta niitä ensin. Pitäisi ensin varmistua, että noilla on hyvä kävellä. Onko kukaan nähnyt pääkaupunkiseudulla tuollaisia kenkiä?

Taitaa Alrightin A'Stars S-MX2:set olla aavistuksen korkeammat, toki kuvasta vaikea sanoa...

Hieman off topic mutta laitan tänne kuitenkin, tuoretta topiccia en aiheesta löytänyt. Miten nuo hyvin lyhytvartiset (varrettomat?) kengät eroavat normi kengistä? Hiukan jäykemmät taitavat olla, ainakin tuosta jalkapöydän päältä mihin vaihdepoljin osuu? Mutta onko niissä muuten erityisemmin jalkaa suojaavia ominaisuuksia, nilkka noissa kuitenkin jää esille?

Ite ekoja ajokamoja nyt hommaillut ja ensimmäisiksi ajokengiksi arvoin Richan Jumpit, mitkä on keskipitkällä varrella, ajattelin että jos noilla voisi vielä kävelläkkin pieniä matkoja ja silti suojaisi nilkkaa edes hieman. Riippuen toimiiko noi niin ehkä ostan lyhytvartisetkin kengät, mutta kunnon pitkävartiset ostan vielä varmasti viimeistään ensi kesäksi.

En moisia omista mutta voisin kuvitella että noissa on kiristysremmit että kestää vähän varmemmin jalassa kuin juoksulenkkarit.

Laitetaan vielä aiheeseen liittyvä kuva toisesta threadista "älä kaadu huonot ajokengät jalassa" ;/

Missähän korvessa asustat...?..esim. Bike World Vantaa useamman merkkisiä tota lajii näytti olevan hyllyssä, itsekin samanmoisia harkinnut..
062802moto_prv.gif
smile_org.gif

Mutta onko niissä muuten erityisemmin jalkaa suojaavia ominaisuuksia, nilkka noissa kuitenkin jää esille?
Hyvät kävellä ja kiva noiden kanssa on ajellakin. Kesähelteellä ei pahemmin hiosta, kunhan ei ota kalvollisia.

Ainoa huono puoli on se, että tuollaisten antama suoja on minimaalinen. Viime kesänä Eestin reisssulla sain tietyöpätkällä kiven kengän päähän, tarkemmin sanottuna suoraan etuvarpaaseen. Oli pakko pysähtyä ja tanssahdella vähän aikaa.
Myöskään nilkkaa noi ei juurikaan suojaa, ei onneksi ole tarvinnut vielä kokeilla.

Siis todella mukavat kengät, kunhan ei vaan satu mitään
wink.gif

Varikkokenkinä noita josssain myivät, mitä se sitten tarkoittaakaan..

Niin, monet noista mp-merkkien lenkkareista ei suojaa sen enempää kuin normi tennaritkaan, joten sama kai ostaa tyylikkäät tennarit vaikka urheiluliikkeestä, on valinnanvaraakin enemmän? Ite ostin kaupunkikengiksi TCX X-Cubet. Lyhytvartiset mutta suht jämäkät ja saattaa suojatakin hieman.

Minä päädyin kompromissiin täyspitkien ja tuollaisten täysin lyhytvartisten ja suojaavuudeltaan ehkä liiankin huonojen ajokenkien välille. Käytän päivittäin tällaisia TCX Jupiter 2 XCR ajokenkiä. Ovat sopivan jäykät, kohtuullisen hyvät suojat (toivon toki ettei tarvi testata tosipaikassa), pitävät Goretex-kalvoisina vettä ja ovat varsin käytännölliset jokapäiväiseen käyttöön. En minä välttämättä menisi nuo jalassa montulle tai radalle, mutta esim matkakäyttöön ovat mainiot, toimivat myös siviilikenkien korvikkeina ja kävelykenkinä kohtuullisen hyvin.

Ainakin BikeWorld Espoo myy noita, kuten myös House of Bikes H:gin hertsikassa.

/MarcusB

Käytän päivittäin tällaisia TCX Jupiter 2
/MarcusB
Itse ostin samat popot talvella RM heinon löytölaarista muistaakseni 100€ olivat Oxtar niin siksi edukkaat. Asiallisilta vaikuttavat vaikka en ole testannut koska oma kausi alkaa vasta maanantaina. Mutta sen perusteella mitä olen näitä jalassa pitänyt sanoisin tarvittaessa kävelynkin onnistuvan mutta ovat senverta jäykät että pidemmät dallailut kannattaa jättää välii.

Oma ratkaisuni tähän on feelmaxit, menevät jäätävän pieneen tilaan ja jos pidemmäksi aikaa poistuu pyörältä niin voi takalaukkuun jättää varsinaiset kengät ja köpötellä feelmaxilla...

Feelmax

Raytek

Itsellä tämmöiset käytössä. Nilkassa tuki, pohja jäykähkö ja varpaille suojaa jonku verta. Ihan mukavat kengät eikä kuitenkaan ihan kumppareiden kokoiset. Veden pitävyydestä en osaa sanoa mutta tuulta ainakin pitävät. Luultavasti ostan matkakengiksi jotkut paksummat, katsotaan nyt.

Mites Dainese, itsellä Quitot joihin olen ollut varsin tyytyväinen. Tampereelta löytynyt ainakin Stormilta ja Bike Worldista.

Tälläisiä turvapopoja ajattelin pikakokeilla ajoon, kun tuli ostettua ihan yleiskengiksi. Varvassuoja kyllä saattaa haitata vaihteiden käyttöä. Noin muuten kestää tuulta, tulta ja käyttöä. Mukavat jopa kävellä sen muutama sata metriä minkä jaksaa ja tarrakiinnitys sopii laiskalle kuin porkkana korvaan (tjsp).

Tuli eilen kokeiltua noita Alpinestarsin SMX-2:ia ja olivat yllättävän mukavat, jopa kävelemiseen. Ainoastaan jalkaan vetäminen oli vähän piukkaa, mutta kun kengän sai jalkaan sopivuus oli tosi hyvä ja lestikin selvästi väljempi kuin tämän hetkisissä Dainese Quitoissa. Toiset lyhytvartiset voisi hyvinkin hankkia, niitä kun kuitenkin enemmän tulee käytettyä kuin noita kankeita saappaita...
blush.gif
Ja valkoiset tottakai, että sopivat nahkatakin väreihin!
cool.gif

Mites Dainese, itsellä Quitot joihin olen ollut varsin tyytyväinen. Tampereelta löytynyt ainakin Stormilta ja Bike Worldista.
Mulla on kanssa nuo Daineset jo kolmatta kautta menossa ja on pirun hyvät  
smile_org.gif

Niillä voi talsia vaikka koko päivän töissä (jos on mopolla liikentees, eikä silti hiosta yhtään) ja kuitenkin pitävät vettä ihan sairaan hyvin (on testattu) ja tukevat nilkkaa just sen mitä tarvii ja kuitenkin toooosi lämpöset. Ei mulla koskaan ole varpaat palellu (ihan normi sukka jalassa) vaikka nolla keleillä ajellu.
Kannatan  
thumbs-up.gif

Ilmeisesti hienoja kenkiä tallustella eikä varpaat hiostu, mutta onko kukaan testannut noita jo kaatumistilanteissa?

/JL

Mä valitettavasti olen testannu Quitoja kaatumistilanteessa.  
withstupid.gif

Vauhtia oli vaan alle 50, joten mistään RR-kaatumisesta ei ollu kyse. Silti noi kengät oli ainoa ajovaruste, joka EI mennyt lunastukseen ja nilkatkin on vielä omat...

Joten kyllä mä ainakin olen käyttömukavuuden nimissä valmis sen verran tinkimään siitä mahdollisesti paremmasta suojasta minkä täyskokonen saapas tarjoaa.  
062802moto_prv.gif

Ja onhan mulla avattava kypäräkin... ja vielä pikalukolla!
lookaround_orig.gif

Back