• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Luottokortin kopin lähettäminen sähköpostilla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vetomies
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Voi herranjumala mitä vainoharhaisuutta.

Tämä on aivan täysin normaali käytäntö eikä mitään kummallista. Käsittelee pois kahdeksan keskimmäistä numeroa ja cvv:n niin siinä se.

Täytyisi teidän vissiin siirtyä tälle vuosituhannelle.

En tiedä mitä tietoa kortin magneettinauhassa on mutta viime syksynä pankistani tuli ilmoitus että korttini on mahdollisesti kopioitu tankkauksen yhteydessä, Suomessa. Kortti mitätöitiin ja minua kehoitettiin seuraamaan tilitapahtumia ja ilmoittamaan jos jotakin outoa näkyy. Yhden euron varaus siellä kolmisen viikkoa oli mutta ei muuta.
Jos sinulla on kortin teidot, nimi, numero, myöntämisaika ja takana oleva "varmennusluku" niin niillä tiedoilla pystyy ostoksia tekemään, eikö?

Tämä on aivan täysin normaali käytäntö eikä mitään kummallista. Käsittelee pois kahdeksan keskimmäistä numeroa ja cvv:n niin siinä se.

En tiedä millä vuosituhannella elät, mutta ei kyllä ole hirveä moderni, eikä todellakaan täysin normaali tapa nettikaupassa.

Esim Luottokunnan ohjeissa sanotaan, että "Älä koskaan lähetä kortin tietoja sähköpostissa."

Ainoa uhka tuossa on kuvien päätyminen vääriin käsiin. Pyytäväthän ne nettilomakkeella samat tiedot monessa paikassa ja samalla tavalla nekin voivat joutua vääriin käsiin.

Itse lähetin valokuvat luottokortista juurikin engelsmanneille. Se ja sama, jos menee vääriin käsiin, koska noilta debit-korteilta ei nostella sen enempää kuin tilillä on katetta.

Jos harrastaa nettikaupankäyntiä ulkomaanpellejen kanssa, kannattaa olla paypal tai esimerkiksi debit-tili, jonne aina siirtää sen verran, mitä ostokset maksavat.

Luottokunnan tappioksikait nuo menevät, jos oikean luottohöylän tiedoilla joku muu ostelee tavaraa luvatta.
A. Riippuu nettilomakkeesta, mutta asiallisia netin maksupalveluita käytettäsessä kortin tiedot eivät välity myyjälle, ainoastaan tieto että maksettu on.
B. Se, että lähetät korttisi tiedot valokuvana, tai muuten jollekin ulkopuoliselle on ensinnäkin kiellettyä korttisi sopimuksessa. Tai siis kortin luovuttaminen on kielletty, mutta noiden tietojen luovuttaminen on vastaava asia - tietoja kun voi käyttää netissä ostamiseen.
C. Jos em tavoin luovutat korttisi tiedot ulkopuoliselle, on se sopimusrikkomus, eikä kukaan muu kuin sinä itse ei vastaa kortin luvattomasta käytöstä, ei Luottokunta, pankki, eikä naapurin Sulevi.  

Eli harkitsisin...

A. Riippuu nettilomakkeesta, mutta asiallisia netin maksupalveluita käytettäsessä kortin tiedot eivät välity myyjälle, ainoastaan tieto että maksettu on.
B. Se, että lähetät korttisi tiedot valokuvana, tai muuten jollekin ulkopuoliselle on ensinnäkin kiellettyä korttisi sopimuksessa. Tai siis kortin luovuttaminen on kielletty, mutta noiden tietojen luovuttaminen on vastaava asia - tietoja kun voi käyttää netissä ostamiseen.
C. Jos em tavoin luovutat korttisi tiedot ulkopuoliselle, on se sopimusrikkomus, eikä  kukaan muu kuin sinä itse ei vastaa kortin luvattomasta käytöstä, ei Luottokunta, pankki, eikä naapurin Sulevi.  

Eli harkitsisin...
Niimpä. Lisäohjeeksi laittaisin että lopetan ainakin itse verkkokaupankäynnin siihen jos myyjän verkkosivu ei ole salattu. Joskus aikanaan jäi laivaliput Finnlinesin sivuiltakin ostamatta kun eivät salausta käyttäneet. Nykyisestä sivustosta ei ole tietoa. (ilmeisesti silloinkin oli salattu, mutta sivu sisälsi salaamattomia elementtejä/frameja jolloin selain ei sitä salatuksi tunnistanut.)

Mut joo. En missään nimessä laittaisi kortin kuvaa menemään sähköpostissa tai faksissa. En ainakaan jos samalla pitäisi lähettää vielä valokopio henkkareista, siinähän on kaikki tieto tarjottimella mitä tarvitaan kortin kopioimiseen ja käyttämiseen.

E:kirohärö

Tuohan kattaa vain yhteyden omalta koneeltasi postipalvelimeesi. Siitä eteenpäin ei ole mitään takeita!!! Elikkä viesti liikkuu maailmalla salaamattomana  
bawling.gif

Tänä päivänä myös "man in the middle" hyökkäys voi olla jopa  omalla koneellasi, jolloin edes tuo koneesi ja palvelimesi välin SSL suojaus ei ole aukoton, valitettavasti  
sad_orig.gif

En tiedä millä vuosituhannella elät, mutta ei kyllä ole hirveä moderni, eikä todellakaan täysin normaali tapa nettikaupassa.

Esim Luottokunnan ohjeissa sanotaan, että "Älä koskaan lähetä kortin tietoja sähköpostissa."
No kyllähän noita kopioita, kuvia yms. luottokortin tietoja pyydetään ja vaaditaan, mutta tosiaan ei sähköpostilla.

Itse en ainakaan koskaan ole törmännyt tapaukseen, jossa olisi vaadittu luottokortin tietoja/kopioita sähköpostilla. Tapaa ei ole eritelty tai sitten on erikseen sanottu, että faksilla. Johonkin olen joskus faksannut kopiota, mutta nykyään on ainakin USA/UK/Saksa suunnalla onnistunut puhelimessa luottokorttitietojen antaminen.

Nämä yleensä vain siinä tapauksessa että puljulla ei ole asiallisesti salattua/turvattua maksutapaa nettikauppassaan.

Back