• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

LIpofe4 Akku

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ika
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Onko Kellään kokemuksia miten kestää pientä ylijännitettä Pyörä lataa suurinmlliaan 15,2V Valot päällä ilman valoja 15V
Akun speksejen mukaan sais ladata 14,7 ,niin akku on kenoista itse tehty 12 kennoinen A123 1 amppeeria per kenno.

Noin yleisesti ottaen ei kestä kovin hyvin. Mulla ainakin meni jännitteensäätäjän hajottua tuollainen hyvin nopeasti entiseksi, tietty silloin jännitettä tuli vielä jonkun verran reilummin.

Noin pientä ylijännitettä saattaa tietty kestää vähän pidempään, mutta enpä viitsisi kokeilla. Tilannetta pahentaa se, että kennot eivät kuitenkaan täyty aivan samaa tahtia. Yhden kennon täyttyessä muita ennen se saa suurimman osan ylijännitteestä, jolloin suhteellinen ylitys sille on huomattavasti isompi kuin koko paketille laskettuna. Tämä siis jos paketissa ei ole balansointielektroniikkaa mukana.

Ika sanoi:
Onko Kellään kokemuksia miten kestää pientä ylijännitettä Pyörä lataa suurinmlliaan 15,2V Valot päällä ilman valoja 15V
Akun speksejen mukaan sais ladata 14,7 ,niin akku on kenoista itse tehty 12 kennoinen A123 1 amppeeria per kenno.

Ei kestä "sallitullakaan" jännitteellä, jos sulla ei oo siinä balansointia. Yksikään kenno ei saa missään tilanteessa lataantua ylijännitteeseen. Jos näin käy, niin kenno alkaa tuhoutua hyvin nopeasti.

Katuajossa et hyödy tuosta litiumakusta yhtään mitenkään. Jotta taas radalla siitä on oikeasti iloa, sun pitää heivata koko laturi pois moottorista ja ladata erillisellä laturilla akkua aina ajojen välissä.

Laturi heivattiin kaasarikisapeleissä. Silloin pieni akku riitti kisamitan kipinäntekoon. Reilu 10v kisapeleissä on nyt ollut laturit, muuten tarvittais liian painava&iso akku bensapumpun, ruiskuboksin ja sytytyksen takia. Taitaa litiumakku olla halvin tapa ottaa kiloja pois ratamoposta normiriisumisen jälkeen.

Back