• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

LiFe-akut, jälleen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Eroz
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eli litiumakuista jälleen puhe. Tästä on pari threadia jo ollutkin aiemmin, mutta tässä vähän eri sävy.

Siispä: Mistä saa näinä päivinä hankittua LiFe-akkuja, mielellään tietysti vaivattomasti, helposti, nopeasti ja edullisesti? Onko Durbahnin kaupan lisäksi tullut muita varteenotettavia vaihtoehtoja? Mieli ei tekisi itse rakennella tuota, mikäli sen voi välttää, mutta tämäkin vaihtoehto voidaan huomioida.

Lisäksi voisin kysellä pidemmän aikavälin (vuosi+) käyttökokemuksia mokomista. Tavoitteena olisi lähinnä katukäyttöön hankkia tuollainen, kun vähän vaikuttaa että normiakkujen kanssa onnistumisprosentti on ollut huono. Mutta ei tehdä tästä taas yhtä normiakusta huolenpito / CTEK / yms-threadia, jooko.

Edellisten lisäksi myös:
Briteistä - Black&White
Suomesta - Dragrace

Pitemmän aikavälin kokemusta ei ole mullakaan. Syksyllä pitäisi olla jotain tietoa kuinka itse kiinankennoista kasattu paketti toimii katukäytössä.

Näyttääpä jenkeissä olevan halpaa - 190$ (132e) tuollaisesta 6.9Ah paketista ei ole enää paljoa. Briteistä saakin korkeintaan tuota 4.6Ah pakettia, ja hinta on 170e. Arpomista saakin harrastaa siinä, kehtaako tuollaista pienempää laittaa RSV:hen, vähän näyttää lähteestä riippuvan tuo luokitus.

Tietysti tullit jenkeistä, toimituskulut muuten ja niin poispäin tulevat päälle. Yhtä kaikki Dragracen hinnat ovat todella suolaiset.

Aika hintavia ovat Suomessa. Mulla maksoi 2x 4-kennoinen akku posteineen yhteensä joku 120e. Pitäisi vielä tehdä pienet jatko johdoille ja sähköteipillä tehdä lisäeristystä varmuuden vuoksi.

Ainakin Durbahnin akku on toiminut täysin ongelmitta. Talven aikana en ladannut kertaakaan ja kone paukahti tulille mukisematta.
Ainoa mitä olen noista kuullut on se, etteivät toimi kunnolla kovilla pakkasilla (ellei ensin lämmitä akkua pitämällä vaikka valoja päällä). Koskee kyllä lähinnä jotain extreme-enska-hemmoja.

Näyttääpä jenkeissä olevan halpaa - 190$ (132e) tuollaisesta 6.9Ah paketista ei ole enää paljoa. Briteistä saakin korkeintaan tuota 4.6Ah pakettia, ja hinta on 170e. Arpomista saakin harrastaa siinä, kehtaako tuollaista pienempää laittaa RSV:hen, vähän näyttää lähteestä riippuvan tuo luokitus.

Tietysti tullit jenkeistä, toimituskulut muuten ja niin poispäin tulevat päälle. Yhtä kaikki Dragracen hinnat ovat todella suolaiset.
No kerran tuo edullisuus näyttää (yllättäen
smile_org.gif
) nousevan korostetusti esille, niin laitetaanpa vielä linkki ebay-myyjään, jolta tilasin irtokennoja itselleni: sz_ohmygod

Irtokennojen lisäksi tuolta saa myös valmiita paketteja pyöräkäyttöön. Palvelu pelasi ja tavara oli sitä mitä pitikin, eli sinällään uskaltaa suositella.

RSV taitaa useimpien isojen twinien tapaan olla melko tarkka akun kunnosta? En ehkä kokeilisi pienempää kuin 6Ah pakettia katukäyttöön. Pienempikikin saattaa riittää koneen käyntiin pyöräyttämiseen 100% latauksella, mutta "normaalikäytössä" akussa ei välttämättä aina ole sitä täyttä latausta silloin kun pitäisi saada kone käyntiin.

Aika hintavia ovat Suomessa. Mulla maksoi 2x 4-kennoinen akku posteineen yhteensä joku 120e. Pitäisi vielä tehdä pienet jatko johdoille ja sähköteipillä tehdä lisäeristystä varmuuden vuoksi.
Mistä hankit omasi? Vissiin kyseessä oli tuollainen 4.6Ah paketti.
Joo, eli kaksi 2.3Ah akkua. Ostin ensiksi yhden, mutta sitten ostin vielä toisen varmuuden vuoksi.
Yksi akku (4-kennoa) maksoi posteineen noin 60e ja tullin ohi tietenkin kun myyjä suostui laittamaan pienempää hintaa pakettiin
wink.gif

Taisi olla puoleen hintaan noi sillä jenkki myyjällä kun sillä oli loppuunmyynti, enää sillä ei ole myynnissä noita akkuja.

Mä suuntaisin katseeni noihin RC-kamaa myyviin liikkeisiin...
Mulla on itselläni nyt 2kpl noita akkuja, toinen kokonana itse juoteltu kasaan ja toisen ostin alempana linkkinä olevasta hobbykingistä.
Hobbyking life valikoima

Mä tein 2 tälläisestä kennosta tuon toisen oman akun... Kuluineen jotain 65$ ja hyvin toimii, liittimet kävin hakemassa paikalliselta lennokkiharrastajalta ja itse tinailin piuhat pyörään.

No kerran tuo edullisuus näyttää (yllättäen
smile_org.gif
) nousevan korostetusti esille, niin laitetaanpa vielä linkki ebay-myyjään, jolta tilasin irtokennoja itselleni: sz_ohmygod

Irtokennojen lisäksi tuolta saa myös valmiita paketteja pyöräkäyttöön. Palvelu pelasi ja tavara oli sitä mitä pitikin, eli sinällään uskaltaa suositella.

RSV taitaa useimpien isojen twinien tapaan olla melko tarkka akun kunnosta? En ehkä kokeilisi pienempää kuin 6Ah pakettia katukäyttöön. Pienempikikin saattaa riittää koneen käyntiin pyöräyttämiseen 100% latauksella, mutta "normaalikäytössä" akussa ei välttämättä aina ole sitä täyttä latausta silloin kun pitäisi saada kone käyntiin.
Tuo eBay-linkki näyttää kyllä houkuttelevalta. 91e+shipping+alv+tulli tuollaisesta isommasta paketista vaikuttaa kyllä kohtuulliselta. Varsinkin kun miettii mitä erinäisistä geeliakuista on saanut maksaa tähän asti.

Edit: Tuossa Kokkolan myymässä akussa oli joku itsetasaus. Voisiko joku valottaa tästä hieman, mistä on kyse - olen ymmärtänyt että nuo pitäisi vuosittain tasata jollain tapaa nuo LiFe-kennot.

Edit: Tuossa Kokkolan myymässä akussa oli joku itsetasaus. Voisiko joku valottaa tästä hieman, mistä on kyse - olen ymmärtänyt että nuo pitäisi vuosittain tasata jollain tapaa nuo LiFe-kennot.
Ilmeisesti akun sisällä on elektroniikkaa, joka jatkuvasti vahtii yksittäisten kennojen jännitettä ja pyrkii pitämään ne samana lataamalla tai kuormittamalla poikkeavia kennoja. Periaatteessa ihan hyvä juttu, joka lisää akun ikää.

Käytännössä sitten on hankalampi sanoa onko tuolle oikeasti mitään tarvetta. Menemättä nyt sen syvemmälle aiheeseen liittyvään teoriaan, niin olen ymmärtänyt, ettei näiden LiFe-akkujen pitäisi olla kovin herkkiä menemään epätasapainoon. Ja olen siinä uskossa, että tällaisessa ajoneuvokäytössä ei pitäisi päästä syntymään haitallista epätasapainoa kunhan akku ehtii aina silloin tällöin latautua täyteen asti.

Mutta tämä on vaan lähinnä valistunutta arvailua kun mulla ei vielä ole käytännön kokemusta aiheesta. Tämän takia laitoin omaan pakettiin ylimääräiset ulosotot joka kennolta. Niistä voi sitten aina silloin tällöin tarkastaa kennojen tilan ja tarvittaessa niihin voi askarrella jonkinlaisen tasauspiirin.

Itse olen tilannut useita Lipo ja Life akkuja tuolta www.hobbyking.com  RC harrastuksen vuoksi yleensä kylläkin, mutta ovat todella edullisia ja toistaiseksi ei ollut laadussa valittamista. Tuossa on suora linkki Life akkuihin, jos vain toimii... ---> http://www.hobbyking.com/hobbyki....Config=

Tarvisisit vissiin vähintään 4 kennosen paketin? Valmiita paketteja näytti olevan 2,3 ja 6 kennosina, mutta irto kennojakin myyvät mikäli haluu tehdä itse. Noi 4.5Ah 3 kennoset maksaa tuolla 20-30€.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6478

Tuossa on helkkarin näppärä laturi toimii 230v ac tai 10-18v dc Lataa lipo, life, Ni-MH/NiCd, Pb elikästen lähes kaiken mahdollisen. Laturissa balanssi liittimet eli haistelee jokaisen kennon erikseen ladattaessa ja purettassa. Tietokoneprosessori mihin voit määrittää akun mallin, lataus virrat purkuvirrat jne. Sen saa tietääkseni myös liitettyä tietokoneeseen mut vaatii jonkun ohjelmiston. Eli voit sitten tietokoneelta seurata ja ohjata laturia. Itsellä on tuollainen ja samasta myös järeempi versio, mutta ei verkkokäyttö mahdollisuutta. Ainoo vaan et joutuu pistokkeen pään vaihtaan suomen töpseliin sopivaksi. Hinta Suomeen toimitettuna reilu 40€!

Vuodesta 2011 laadukas sz_ohmygod-akku jaksaa yhä. Jäi akku viime syksynä prätkään kiinni liki joulukuuhun asti, ja pääsi varaus tyhjenemään. Voi ei, mikä neuvoksi, ihmettelin.

Latailin tämänkaltaisella laadukkaalla laturilla (tosin punainen muovikuorinen ja eri valmistajan malli 24V optiolla sekä min/max-kytkimellä) täyteen: http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=230

Varmuuden vuoksi pyörä käyntiin kaapeleilla keväällä, kun ensikäynnistys on aina vaikein. Vartti ajoa ja taas on kuukauden päivät ollut kuin uusi, poislukien pikaliittimen vaurio, kun testasin toisessa pyörässä ja heitin vain "pikku lenkin" ilman kunnon kiinnitystä.

Paras ostos ikinä. Jälkipolvia ajatellen olen myös alkanut lisääntymään näin ajoissa, ennen kuin munien kohdalla oleva litiumakku päättää tästä väärinkäytöstä räjähtää.

Back