• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ledivilkut vilkkuvat kuin viimeistä päivää...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jassu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Jassu

Kunnia pj
MotOrg ry jäsen
Ostin jokunen aika sitten Ratamopo.comista ledivilkut jotka sitten ruuvattiin mopoon eteen kiinni, noh seuraus oli se että nyt kaikki vilkut vilkkuvat niin nopeasti kuin olisi jostain polttimo palanut.

Joku selitti mulle että tuo johtuu vastuserosta, ledivilkku kun on 1w ja normaalipolttimo taisi olla 23w tai jotain...

Noh, otin ratamopoon yhteyttä ja he lähettivät mulle seuraavannäköiset palikat (kuva liitteenä), kuulemma tuo on jonkinmoinen vastus joka aiheuttaa sen että vilkun pitäisi rauhoittua - mutta ei. Vein pyörän huoltoon noiden palasten kanssa ja kun hain fillarin veke niin sanoivat että ei noilla välijutuilla ollut minkään valtakunnan merkitystä - niinkuin ei ollutkaan.

Pari kyssäriä:

1) Mikä tuo kuvassa oleva härpäke on?
2) Miten saisin yamahan vilkuttelemaan normaaliin rauhalliseen tahtiinsa ledivilkkujen kanssa?

Harpakkeesta en tieda, nayttaa kylla kivalta
baaa.gif

Omassa poistin kaikki alkuperasvilkut ja tilalle vaan tangon paihin kellermanit, jotka vilkku kovaa, ratkasuna tahan pieni kiva boxi, oisko se semmonen jannitteensaataja (kokeiles muuten hakua, on ehka ollu puhetta ennenkin) joka pantiin vilkun piuhoihin kiinni (helppo, osasin ihan itse
biggrin.gif
)

Taalta saa ainakin HD-diilereilta ko. kapistuksia, mut varmaan ihan elektroniikkakaupastakin vois?

Puuhis tiesi kertoa että ratkaisu voisi olla elektroninen vilkkurele, louisilta (tuote 10033806) näyttäisi irtoavan 12,45€ hintaan moisia...

Olisikohan tuo ratkaisu mulle?

Tuo kullan värinen "härpäke" on vastus. Tosin teholtaan jne. varsin vaatimaton 21W polttimoon nähden => vaikka vastusarvo olisikin riittävän pieni (5 ohm tms) niin se ei ylikuumenematta kumminkaan kestäisi
confused_orig.gif

"Halpahallivaihtoehto" olis vain kylmästi kytkeä ne vanhat polttimot jonnekin katteen alle piiloon vilkkumaan tai maalaa/peittää ne polttimot mustiksi ettei niiden vilkuntaa näe
idea3.gif

Toinen vaihtoehto tosiaan on tuollainen elektroninen vilkkurele, jonka vilkuntatahti ei ole riippuvainen releen perässä olevasta kuormasta. Tämän palikan voi joko ostaa tai duunata itse. Kytkennältään astabiili kiikku kun ei sentään mitään ruudinkeksijän taitoja tartte
wink.gif

Vastus! se on kuvassa:)
Kyl tuol pitteis saaha vilikut toimaamaan ihan oikein.. mut jostain syystä joissai muissaki ollunna ongelmii.. liekkö jammun jaappanilaiset insinöörit ollu erikoulu sku muide merkkien
smile_org.gif

Mut sellasel elektroonisel vilkkumisreleelläkin homman saa toimii.. niit saattas löytyy vaiks biltemasta jos ei viitti tilaa joka nippelii saksasta...

Puuhis tiesi kertoa että ratkaisu voisi olla elektroninen vilkkurele, louisilta (tuote 10033806) näyttäisi irtoavan 12,45€ hintaan moisia...

Olisikohan tuo ratkaisu mulle?
Tuon pitäisi olla pomminvarma vaihtoehto toimimaan riippumatta siitä minkälaiset vilkut on perässä. Itsekin pitänyt hommata mutta kun ei ole laiskuudeltaan saanut aikaiseksi etsiä ja tilata jostain...

Jos nyt joku osaa varmasti sanoa mistä pk-seudulta saa suoraan hyllystä niin kertokaahan. Muuten tarttee tilailla.

Noista vastuksen piuhoista oletan, että olet kytkenyt sen vilkun johtoon sarjaan, eli virta menee vastuksen kautta ledivilkulle. Tuo vastus täytyy kytkeä sen ledilampun rinnalle, jotta kuormittaa lisää vilkkurelettä. Eli vastuksen toinen pää vilkun jännitteeseen ja toinen maahan. Näyttäisi olevan 10ohmin vastus, joten vastaa 12V/10ohm*12V=14,4W. Jos ei riitä, niin laita toinen vastus lisää vielä rinnalle, jolloin kuormitus kaksinkertaistuu > vastaa n. 30W lamppua.

Niin vielä, jos sinulla on ne ledivilkut edessä ja takana, niin tarvitset tuplasti kuormitusta. Sopiva määrä voisi olla kolme vastusta rinnakkain (tulee n.45W). Voit kytkeä kaikki samaan vilkkuun joko taakse tai eteen, miten parhaiten piiloon mahtuu. Eli kolme vastusta vasempaan ja kolme oikeaan vilkkuun.

edit:
Tarkemmin kun luin, niin huomasin, että ledivilkut on edessä. Koita nyt laittaa ensin se yksi vastus sen ledihomman rinnalle. Takana on jo kuormaa, joten pitäisi rauhoittua. Jos ei auta, laita kaksi rinnan.

Mulla on edessä kans ledivilkut, ja samantapaiset vastukset kuin sulla, mutta isommat (sekä kooltaan että ohmeiltaan). Ne vilkkuu ihan normaalia vauhtia, eli stydimmät vastukset vaan kehiin!

Siihen kuumenemiseen.. Sen takiahan noissa on noin isot metalliset kuoret ja jopa hiukan rivoitusta, että ne sitoo enemmän lämpöä ja jäähtyy kans paremmin. Ja vilkkuminen on kuitenkin niin lyhytaikainen juttu, ettei siitä mitään ongelmia tule.

Mitä pienempi se ohmimäärä on, sitä isompi kuorma ja hitaammin vilkut lutkuttaa. En ole varma, mutta olettaisin tuosta kuvasta, että tuo vastus kestää 25W, joten ei hätää. Vaikka pistät kuinka monta tahansa rinnan, niin ei se yksittäinen vastus yhtään enempää rasitu. Kun sinulla on nyt ilmeisesti jo kaksi noita vastuksia, niin koita ensin yhtä ja sitten niitä molempia samaan vilkkuun rinnakkain ledilampun rinnalle. Siis rinnalle - jankutetaan nyt.

Hehkulampussa virtaa ensin kovempi virta ennenkuin lanka alkaa kuumentua, mutta sehän kestää vain hetken. 21W lamppua vastaava vastus tulee 12V/(21W/12V)=6,9ohm.

Mitä pienempi se ohmimäärä on, sitä isompi kuorma ja hitaammin vilkut lutkuttaa. En ole varma, mutta olettaisin tuosta kuvasta, että tuo vastus kestää 25W, joten ei hätää. Vaikka pistät kuinka monta tahansa rinnan, niin ei se yksittäinen vastus yhtään enempää rasitu. Kun sinulla on nyt ilmeisesti jo kaksi noita vastuksia, niin koita ensin yhtä ja sitten niitä molempia samaan vilkkuun rinnakkain ledilampun rinnalle. Siis rinnalle - jankutetaan nyt.

Hehkulampussa virtaa ensin kovempi virta ennenkuin lanka alkaa kuumentua, mutta sehän kestää vain hetken. 21W lamppua vastaava vastus tulee 12V/(21W/12V)=6,9ohm.
Juu hyvä että korjasit, tarkotin siis ohmimäärältään pienempiä vastuksia..

Mullon rosmossa minivilkut tavallisilla 5w polttimoilla ja ne tikkas kans niin tiuhaan ett laitoin jokaiseen neljään vilkkuun rinnalle tehovastukset, keraamiset sellaiset, jotka lämpiää kiitettävästi mutt hidastaa vilkkumistiheyden normaaliin...
wink.gif

Jeps, no itse en tosiaan tuota duunia tehnyt vaan pajalla laittelivat. Kuulemma kokeilivat tuota sekä virtaan että maapuoleen eikä ollut eroja. Kaksi peräkkäinkin kuulemma vilkunta oli yhtä tieheää kuin ilman vastuksia ja sitten kun kolmannen puski perään niin ei vilkkunut enään ollenkaan...

Ehkä on fiksuinta tilata se eloktrooninen rele...

Kun sinulla on nyt ilmeisesti jo kaksi noita vastuksia, niin koita ensin yhtä ja sitten niitä molempia samaan vilkkuun rinnakkain ledilampun rinnalle.
Mulla on noita 6 kpl:tta kun mulle on tulossa vielä 4 vilkkua noita lisää, taakse itselle sekä kaverillekin yhdet. Kuulemma yhden/vilkku pitäisi riittää. Noissa tuo teksti on : "tyco CGS HSA25 10R J 0419"

sanoi:
Siis rinnalle - jankutetaan nyt.
Siis miten tuo rinnallekytkentä tapahtuu täysin fyysisesti? Noi oli tuupattu siihen toisen piuhan "väliin", eli jos katsotaan että sinne menee 2 piuhaa (+ ja -) niin noi oli siinä toisessa "jatkona" - olikohan tarpeeksi vaikeasti selitetty.

En mä mitään noista ymmärrä ja siksi pyysin pajaa fiksaamaan puolestani...

Löysin webistä seuraavanlaisen kuvan ja jos rinnankytkentä menee noin kuin tuossa vasemmalla niin sitten paja on koittanut änkeä niitä palikoita sarjaan:

rinnan.gif

Mun mielestä näyttää että tuo mokkula olisi tehty sarjaankytkemistä varten koska siihen ei ole laitettu kuin yhdet liittimet - mun käsityksen mukaan rinnankytkentää varten molemmista päistä pitäisi lähteä kahdet liittimet ulos?

Löysin webistä seuraavanlaisen kuvan ja jos rinnankytkentä menee noin kuin tuossa vasemmalla niin sitten paja on koittanut änkeä niitä palikoita sarjaan:

rinnan.gif

Mun mielestä näyttää että tuo mokkula olisi tehty sarjaankytkemistä varten koska siihen ei ole laitettu kuin yhdet liittimet - mun käsityksen mukaan rinnankytkentää varten molemmista päistä pitäisi lähteä kahdet liittimet ulos?
Kuva on ihan oikein.

Juu, siis vilkun piuhat, sekä maa, että virtapiuha katkaistaan ja kaikki päät kuoritaan. Vilkun piuhat (ne samat, jotka juuri katkaistiin ja kuorittiin) kytketään takaisin yhteen, mutta puristettavalla pikaliittimellä, joka sopii vastukseen laitettuihin liittimiin.

Ja rinnalle kytkentä tarkoittaa nimenomaan sitä, että vastus on ledilampun rinnalla eli vastuksen toinen pää virtapiuhassa, kuten ledinkin toinen pää ja vastuksen toinen piuha maajohdossa kuten ledilampun toinen pää, jolloin vilkun rele kuormittuu riittävästi, eikä vilkut vilku liian nopeasti. Yksi vastus pitäisi riittää, ja sen voi kytkeä tosiaan sinne vilkkuun tai vilkun johtoihin, mihin parhaiten mahtuu.

Jos on ongelma, mä voin tehdä sen sulle siihen mopoon.
wink.gif

Sulla on nimenomaan ollut tekstistä päätelle sarjassa, mikä on väärin.

Piirrä se ledivilkkupolttimo vaikka ton R4:n paikalle. Kyllä varmaan se yksi vastus riittääkin, joten laita se tuossa kuvassa R1:n paikalle ja jätä R2 ja R3 pois. Jos on liian nopea, laita myös R2.

Etsi vilkun piuhat, katkaise ne. Kuori kaikkia n. 10mm. Katkaise tuossa vastuksessa olevat abikoliittimet johdosta pois. Kuori 10mm. Ota esiin mopon sisuksista tuleva piuha. Kierrä niistä toinen vastuksen toisen piuhan kanssa yhteen ja purista abikojatko. Yhdistä samoin se toinen piuha. Nyt sinulla on vastus lampun tilalla.

Kaiva esiin ledivilkkuun menevä piuha. Yhdistä siinä olevista johdoista toinen siihen abikoon, jossa on samanvärinen piuha. Tee samoin toiselle.

Vastuksella ei ole väli miten päin se on, eikä tuohon metallirunkoon pääse mitään jännitteitä. Kiinnitä vastukset jotenkin vaikka nippusiteillä.

Kyllä se onnistuu.
wink.gif

edit:
No Italowestern ehtikin jo selittää, kun vielä räpelsin omaani.

Back