• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

LED Vilkut !!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kwak750
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
noniin, eli nyt on 4x ledivilkut, mutta kun laittaa vilkun päälle PALAA KAIKKI VILKUT !!!!!!!!!!!!!!!!!! Se puoli palaa aina himmeemmin mikä ei ole päällä.

Sitten kun tungin ne V*TUN orggis työmaavalot, niin pelitti hyvin? Ostin tollasen Kellermanin 10ohm vastuksen ja elektronisen vilkkureleen, mutta ei silti skulaa! V*ttu kohta mä poltan ton paskan tohon pihalle, alkaa vituttaa. Onneks nää on viimesiä osia mitä puuttuu.

Terve taas
smile_org.gif

Jos ne "voipaketit" toimii sillä uudella releellä niin iske vaan vastusta lisää per ledi vilkutin.
Perinteinen rele harvoin tykkää valodiodeista=lisää vastusta
Tsekkaa jännite mittarilla että ei "vuoda" jännitettä vilkkuun kun vilkku-namiska EI ole päällä. Releen koulutus on kivaa.
wink.gif

njoo ei toi rele sit vissiin ollutkaan "elektroninen" vaikka siinä itse releessäkin lukee.. sama "kela" siellä on silällä kuin vanhassakin. Eikös elektroninen rele ole sellanen "piirilevy", tuossa mun "elektronisessa releessä" ei ainakaan oo mitään piirilevyä. V*ttu!!

Mutta.. mulla on siis 10Ohm, 25w vastus. Eli eli.. tarviinko mä 4 noita vastuksia? Eikö noita saa toimimaan tolla yhellä vastuksella? Tossa vastuksessa on jäähdytysritilätkin... joku kellermanin oma.

mkoo: Mun yleismittari on PÖLLITTY, täytyy huomiseks jostain taikoa. Tolla uudella releellä en ole vielä koklannu miten toimii vanhojen vilkkujen kanssa. Vilkut eivät siis pala jos on vilkut eivät ole päällä, mutta jos laitan vilkun vasemmalle, niin oikeatkin palaa himmeesti.
biggrin.gif

.. mulla on siis 10Ohm, 25w vastus. Eli eli.. tarviinko mä 4 noita vastuksia? Eikö noita saa toimimaan tolla yhellä vastuksella? Tossa vastuksessa on jäähdytysritilätkin... joku kellermanin oma....
Minkähänlainen kytkentä sulla siellä on??
omg.gif
joka wilkulle oma wastus.. juu...!! kyllä ne Kellermanit sillä lähtee pelittään...eihän ne oo kun 8 e kpl ne wastukset:D

eli wastus waan "poikittain" siihe + & - piuhojen wäliin
062802jumpie_prv.gif

Ps : niin ne kellermnain piuhat on kalpeen ohkaset ,, omani suojasin laittamalla 2 x kutistetta niiden päälle sille matkalle minkä nyt piuhat jäi näkwiin----
wink.gif

kliks

joka wilkulle oma wastus.. juu...!! kyllä ne Kellermanit sillä lähtee pelittään...eihän ne oo kun 8 e kpl ne wastukset:D
Ihanan kallista!
062802jumpie_prv.gif

Ei näköjään riitä, että vilkut on RYÖSTÖhintaset. 150e makso kaikki WILKUT.. onneks sai PAL alennusta, kiitos konalan störmille. Muuten se summa olis ollu jotain aika karseeta.
biggrin.gif

mutta kantapään kautta, kokeilen vielä MOTONETIN elektronista vilkkurelettä, 5.90e! Ei tarvis alkaa kolvailee. Sähköhommat on KAIKISTA vittumaisempia mitä voi maan päällä olla
smile_org.gif

Nää alkaa olemaan viimesiä vikoja/osia mitä puuttuu. Sit ei muutakun kovaa ajoa.. eiku ei.. onhan ne saatanan kaasarit vielä säätämättä.
veryangry.gif

Nyt sitten vähän asian ulkopuolelle, mikähän kytkimessä on kun kuumana ei oikein irrota? Puskee liikennevaloissa pyörää eteenpäin.. kytkinvaijerin säädöt liian löysät?

hmm.. eihän tossa mitään kolwaamista oo ! ellei haluu hifistellä.......Abiko liittimet passaa "kellermanwastuksen" päähän kun nenä....
smile_org.gif

tuosta kytkimestä en osaa sanoa muutakuin jotta ruuwaa nyt sitä waijeria waikka
confused_orig.gif

nih ja P_S: ei nyt kannata enää alkaan säästeleen ja sowitteleen mitään ihme releitä
biggrin.gif
kerta wilkut makso noin paljon
omg.gif

Mä en ole värkännyt näiden vilkkujen kanssa, mutta perus-sähköopilla elektronisen "releen" pitäs pelata suoraan ilman noita-jätti vastuksia ?

Eihän niille ledeille voi antaa rajoittamatonta virtaa, vaan rinnalle pitää kytkeä vastus (riippumatta releestä). Korjatkaa jos olen väärässä...

Eihän niille ledeille voi antaa rajoittamatonta virtaa, vaan rinnalle pitää kytkeä vastus (riippumatta releestä). Korjatkaa jos olen väärässä...
Ledin rinnalle ei laiteta vastusta, se laitetaan sarjaan estämään liian suuren virran aiheuttamaa tuskaa. Näin kuitenkin virtaa menee liian vähän ja siksi rele ei vilkuta, pitää laittaa lampun kokoinen sähkönkuluttaja vielä rinnalle. Voisiko sen vastuksen laittaa releen plusjohtoon? Siis ENNEN relettä? Silloin yksi vastus riittäisi.

Ledin rinnalle ei laiteta vastusta, se laitetaan sarjaan estämään liian suuren virran aiheuttamaa tuskaa. Näin kuitenkin virtaa menee liian vähän ja siksi rele ei vilkuta, pitää laittaa lampun kokoinen sähkönkuluttaja vielä rinnalle. Voisiko sen vastuksen laittaa releen plusjohtoon? Siis ENNEN relettä? Silloin yksi vastus riittäisi.
Juu, olihan siellä virhe.
sad_orig.gif

Eli vastus sarjaan ledin kanssa, ettei mene liikaa virtaa ledin läpi. (valmiissa vilkuissa mahtaa olla sisäisesti valmiina). Lisäksi, jos käyttää analogista relettä, pitää vastus olla vielä ledin rinnalla, että releelle saadaan sähköistä kuormaa riittävästi.

Eihän niille ledeille voi antaa rajoittamatonta virtaa, vaan rinnalle pitää kytkeä vastus (riippumatta releestä).  Korjatkaa jos olen väärässä...
Juu, olihan siellä virhe.
sad_orig.gif

Eli vastus sarjaan ledin kanssa, ettei mene liikaa virtaa ledin läpi. (valmiissa vilkuissa mahtaa olla sisäisesti valmiina). Lisäksi, jos käyttää analogista relettä, pitää vastus olla vielä ledin rinnalla, että releelle saadaan sähköistä kuormaa riittävästi.
Hieno homma että toimii, vaikka sähköoppi onkin kateissa. Vastus laitetaan rinnalle, kun halutaan pienentää virtaa. Sarjaankytkettynä pienentää jännitettä.

Jos vilkkuu liian tiheästi, niin rinnankytkentä auttaa. Kokemusta on.

itse oon kanssa miettinyt jo jonkin aikaa että tekis mieli hommata Drop-malliset ledivilkut joita allright ainakin myy. oon vaan pähkäillyt että kuinka kirkkaat sellaset ledivilkut edes on, ja se mitä oon kanssa miettiny on että en jaksais kauheesti alkaa leikkimään noiden vilkkujen kanssa. siis tarkoitan sitä että jos ei ne vilkut ala toimimaan normaalisti niiden vilkkujen mukana tulevien vastusten kanssa niin multa palaa käämi suht nopeesti tollasten suhteen
smile_org.gif

Vastus laitetaan rinnalle, kun halutaan pienentää virtaa. Sarjaankytkettynä pienentää jännitettä.
Ei vaan vastus rinnalla tuo kytkentään kuormaa (kuten joku aiemmin mainitsi). Ilman rinnalle kytkettävää "keinokuormaa" pelkkä ledi+etuvastus jättää RC-piirin aikavakion (tau) liian pieneksi ja rele vilkuttaa liian nopeasti.

Mulla on Tinycatorit. Ainakin ne on E- hyväksytyt.

Kyllä tää sieltä helpommasta päästä mopo-hommia on, kun edes hieman miettii kytkentää. Takana ajava kaveri meinas ettei noita oikein huomaa. Onkohan noissakaan mitään järkee? Toisaalta laitoin fasuun undertailin, joten oli vähän pakko vaihtaa vilkut, kun sahasin pois sen härpäkkkeen jossa vilkut oli kiinni.

Elektrooninen vilkkurele ja pitäisi toimia. Itsellä toimi niin kauan, että se sai vähän vettä ja heitti toimimasta
sad_orig.gif
Jotkut sanovat, että Volvo Amatsonin vilkkurele toimisi myös hyvin tuollaisissa tapauksissa. Se ei maksa kuin n.2€. Itsellä ei ole kokemusta.

kertokaas nyt ne ketkä on mennyt ostamaan ledi vilkut että näkyykö ne tuolla kirkkaassa päivänvalossa yhtään mihinkään? ku en oo pahemmin kenelläkään sellasia nähnyt niin on jäänyt pikkasen hämärän peittoon koko juttu. niin ja vilkkuukos ne ihan normaalisti keltaisena vaikka niissä kirkkaat ledit näyttääkin olevan päälle päin?

Kaverilla on Ee-speedistä hankitut Arrow-malliset ledivilkut ja vaikka ovat pienet, niin ne on TODELLA kirkkaat. Lähes häikäsee. Eli erittäin hyvin näkyy ainakin ne. Ja mun mielestä se on vaan parempi, jos vilkkuu vähän nopeammin. Onpahan entistäkin näkyvämpi.

Back