Mä olin kaverin kanssa lokakuussa vastaanvanlaisella turneella, tosin autolla päästettiin menemään.
Oltiin eka New Yorkissa 5 päivää maistelemassa city-elämää ja siitä lennettiin Los Angelesiin ja sieltä sitten vuokrattiin auto alle.
ikinä en ole ulkomailla autoa ajanut, joten liikenne jännitti ihan hirveesti. Mutta kun vuokraamosta lähdetttiin niin navigaattori ikkunaan ja menoksi. Navigaattori oli ehdoton edellytys, ohjasi oikeille rampeille. Opasteet ja tiet pääsääntöisesti hyvässä kunnossa, mutta siitä huolimatta navigaatori oli tuki ja turva.
Los Angelesissa, tai tarkemmin Anaheimis käytiin katsomassa NHL-matsi, Universal Studioilla vierailtiin, Hollywoodissa, sekä tietty disneylandissa. Kaikki oli komeita kokemuksia. Ja suosittelen lämpimästi. NBA:ta olis kiva ollu kans käydä kattomas, mut ei ollut kausi menossa. Mua ei oikeesti urheilu kiinnosta pätkän vertaan, mutta kun tonne asti vaivautu, niin pitihän sitä.
Los Angelesista lähdettiin ajelemaan kohti las Vegasia ja pelko oli persiissä että millasta autiomaata se oikein on - jos vaikka bensa loppuu kesken. Pieniä "tuppukyliä" oli vähän väliä ja jokaisesta löyty perus ruokapaikat ja tankkausasemat. Eli ei mitään hätää. Mahtavaa nousua oli ja kone kävi kuumana.
Vegasissa majoituttiin eka yö siellä pääkadulla ja humu oli melkoista. Kun samperin isossa ruotsinlaivassa.
Pari yötä oltiin kauempana keskustasta
http://www.vacationvillageresorts.com/VVR/cliffs/index.php
ja se oli aika makea mesta, suljettu rivarialue.
Suosittelen lämpimästi jos ei halua ihan humussa olla.
Vegasista ajettiin HooverDamin padon kautta pitkin poikin autiomaata Grand Canyonille. Siellä niitä huolttareita ei sitten ihan niin vieri vieressä ollutkaan ja seutu muutenkin karua - mutta komeeta - ja kuumaa.
Grand Canyonilla majotuttiin Holiday Inn hotelliin ja Kanjonilla viettiin ilta kun katteltiin auringonlaskua.
Hotellit varattiin reissunpäältä hotwire.com nimisen palvelun kautta. Muutama varaus oli valmiina, kuten esmes toi kanjonin hotelli, kun siellä on kuulemma usein aika täyttä. Ja tullissakin kyselivät että missä aiotaan olla, niin siksi noi muutamat etukäteis varaukset.
Kanjonilta ajeltiin takaisin Los Angelesia kohti ja majoituspaikkaa miettiessä päädyttiin Santa Monicaan. Tuon matkan aikana nousi varsin kova ja navakka tuuli todella nopeasti, pöly lensi ja autoilukin tuntui paikoitellen pahalle.
+ Meillä oli autossa kaikenmaailman vakuutukset ja se loi tiettyä turvaa.
+ Majoituspaikkoja valitettassa katsottiin netistä vähän tietoa ettei eksytä mihinkään ihan hirveälle slummi alueelle.
+ hotwiren kautta kun varattiin hotellit, niin säästettiin suuria summia.
+ ihmiset oli mukavia ja palvelu pääsääntöisesti hyvää
+ liikenne toimi
- kaverin kanssa puhuttiin, että jos nyt lähdettäisiin uudelleen reissuun niin tehtäisiin sillä tavoin että otettaisiin auto Los Angelesista ja siitä lähdettäisiin tulemaan kohti itää. Ei palattaisi enää takaisin L.A:han vaan aikaeron takia valuttaisiin hiljalleen kohti kotia. 3 viikon reissun jälkeen olin suomessa 3 viikkoa ihan tillin tallin aikaeron takia.
- tippikulttuuriin ei meikä tottunut. koska/kenelle/paljon. ja isojen tippien toivossa tarjoilijat oli välillä ehkä turhankin lipeviä.
Ikinä en ole amerikkaa juuri minään pitänyt, mutta reissu kyllä avarsi mun maailmankuvaa niin paljon, että uudelleen voisin lähteä koska vaan. Kaikki on aika suurta - etäisyydet, ihmiset, autot, ruoka-annokset...